Gå til innhold

Tamron 70-300mm - 999,-

Anbefalte innlegg

Hehe. Men det er enighet om at objektivet kan ta brukbart skarpe fine bilder? Så iforhold til prisen (999,-) er det et supert kjøp?!

Noen tips om hva man må opp i før det blir merkbart bedre? Kom gjerne med eksempler på objektiver..

8579224[/snapback]

Objektivet er helt klart et godt kjøp for 999. Et objektiv i samme klasse, dog 300 kroner dyrere i pris (så sant Japan Photo holder tilbudet sitt, noe de gjør ihvertfall ut denne måneden) er Sigmas 70-300mm F/4-5.6 DG. Her finner du eksempelbilder. Jeg vurderer selv dette objektivet, men mange har rådet meg til å kjøpe Tamrons versjon istedet. Mange sier at det er et bedre objektiv, og de har vel kanskje rett i det, men jeg kan ikke se noen ulemper ved kjøp av Sigmas 70-300. Av de bildene jeg har sett tatt med objektivet, er det små nyanser som skiller Tamron og Sigma. Ærlig talt kan jeg ikke se forskjell på mange bilder, og i enkelte tilfeller mener jeg Sigma leverer bedre bilder. Men det er vel kanskje bare meg.

Tar du steget opp 5-600 kroner, får du et Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO. APO-konstruksjonen leverer bedre bilder, og er generelt sett et bedre objektiv sett i forhold til både Sigmas og Tamrons billigere modeller som er nevnt over. Skarpheten skal visstnok være betydelig bedre på APO-versjonen enn den billigere varianten. Bilder tatt med APO-versjonen finner du her.

Jeg kan heller ikke se den merkbare bedre skarpheten ved APO-versjonen, og av det jeg har sett av eksempelbilder ligger alle disse tre objektivene i samme kategori, men APO-versjonen sies å være en god slant skarphet bedre.. :)

Jeg tror ikke jeg er den rette personen å spørre, da jeg uten å blunke vil komme til å anbefale Sigmas ikke-APO-versjon, da jeg selv vurderer dette objektivet selv. Som sagt har jeg funnet veldig mange gode bilder tatt med dette objektivet, men så har jeg vel leitet en god del også da.. :) Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å kjøpe denne Sigma-modellen så snart jeg får lønning, hvis jeg ikke frastår fra objektiv-kjøp i det hele tatt.

Men for å se litt lenger enn min egen nesetipp, kan jeg gi deg en anbefaling basert på det jeg har hørt om de forskjellige objektivene...

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt APO-versjonen, hvis du har råd til det. Jeg har hørt mye godt om den, og det er langt ifra et dårlig kjøp. Du får mye for pengene, og det er helt klart det beste objektivet i denne klassen (selvom det nesten er dobbelt så dyrt som både Tamrons og Sigmas billige modeller). Hvis du ikke ønsker å legge så mye penger i et nytt teleobjektiv, kjøp Tamron. Jeg har blitt anbefalt Tamrons kamera fremfor Sigmas (IKKE APO) utallige ganger, og det er ikke å legge skjul på at dette er et godt kjøp.

Grunnen til at jeg velger Sigma er at jeg får kjøpt det av en venn for 1000 kroner, helt nytt. Joda, jeg kunne fått et bedre objektiv (Tamron) for samme prisen, men jeg er overbebist om at Sigma er det rette objektivet for meg. Av det jeg har sett av eksempelbilder tatt med Sigmaen er jeg rimelig sikker på at jeg kommer til å få et godt objektiv for pengene.

Nå kjeder jeg meg, og nå repeterer jeg meg selv ti tusen ganger, men jeg skriver ihvertfall det jeg tenker og tror om saken.. :)

Må bare få sagt at alle disse objektivene er gode objektiv til en god pris, og selvom APO-versjonen er dyrest, er den helt klart best. (Jada, jeg vet jeg har sagt det før, men må bare påpeke et poeng her.. :) )

Lykke til med valget av objektiv, og jeg er åpen for nye spørsmål, uansett hva det måtte angå.. :D

Jeg er overhode ikke noen proff innenfor området, så det er smart å høre på mer erfarne personer før du går til innkjøp av objektiv. Som sagt har jeg hørt veldig mye godt om både Sigma APO og Tamrons objektiv.. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her finner du eksempelbilder.

Mange fine bilder der også! Men jeg liker å tro at man stort sett får det man betaler for, så siden Tamron _egentlig_ er noen hundre dyrere så satser jeg på at den iallefall ikke er dårligere enn Sigmaen. APSen er kanskje bedre, men ettersom prisen nesten er dobbel så gidder jeg ikke ta den isteden. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe teleobjektiv i det hele tatt, men 1000kr kan jeg godt gi hvis jeg får litt moro for det :)

Jeg er overhode ikke noen proff innenfor området, så det er smart å høre på mer erfarne personer før du går til innkjøp av objektiv.

Hehe, okei. Noen mer erfarne fotofolk som har kommentarer? Hva man må opp i for å få merkbar forskjell fra Tamronen?

Lenke til kommentar
Det er den førstnevnte, Di-versjonen.

8594064[/snapback]

Hvorfor er det da bilde av sistnevnte på forsiden av JapanPhoto-katalogen?

8594109[/snapback]

Det er vel "noen" som har driti seg ut (som vanlig) ;)

Det er ofte at de som lager kataloger ikke har detaljkunnskaper om produktene, slik at ting som dette skjer...

Lenke til kommentar

Well, it is normally not the lack of knowledge, as much more the lack of time during the last minutes.

The last 24 hours before printing are always "chaotic", especially for the frontpage offers. The Tamron was not planned at all for the frontpage as we thought we would not get enough quantity. Literally in the last seconds we switched from the original 55-200 lens to the Tamron.

Often we work all night through without any sleep to finish in time, so mistakes can happen - but should not of course...

Next deadline for the June catalogue is on Tuesday, we will do our best with right headlines and right pictures ;-)

Stephan

Lenke til kommentar
Jeg har nr 2...

Nr 1 er helt forgjævelig å holde i...

8596714[/snapback]

Nr 1 er relativt mye bedre også da.. :)

8597226[/snapback]

å?

Min sammenligning (Da med nr en og 350D + nr 2 og nikon D50) var at canon pakken sugde ***)

Ikke les dere blind på Di...

Lenke til kommentar
Jeg har nr 2...

8596714[/snapback]

8597226[/snapback]

å?

Min sammenligning (Da med nr en og 350D + nr 2 og nikon D50) var at canon pakken sugde ***)

8599437[/snapback]

Åh? Du tok vel ikke noen makrobilder, eller?

Minste fokuseringsavstand:  150 cm
Minste fokuseringsavstand:  95 cm
Lenke til kommentar
Jeg har nr 2...

8596714[/snapback]

8597226[/snapback]

å?

8599437[/snapback]

Åh? Du tok vel ikke noen makrobilder, eller?

Minste fokuseringsavstand:  150 cm
Minste fokuseringsavstand:  95 cm

8602223[/snapback]

Nå er ikke akkurat objektivet's egenska å være et macroobjektiv.

Du kan ikke si at Nikkor 50mm f/1.8 er bedre enn Nikkor 50mm f/1.4 fordi det er bedre som makro...

Bildekvaliteten med Di versjonen sugde, men det kan være at jeg har fått et drålig eksemplar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...