Gå til innhold

Tamron 70-300mm - 999,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I know, men 70-300mm er en overgang til jeg får spart opp til bedre teleobjektiv. Blir nok ikke noe problem å selge Tamron'en for en billig penge når den tid kommer.

 

Primær objektivet mitt per dags dato er Canon 17-85mm IS USM f/4-5.6 som jeg er veldig fornøyd med. Men minuset på denne er kun opp til 85mm, ergo ta bilde av fugler eller ting på litt avstand blir ett handicap. Samme gjelder macro bilder. 70-300 fungerer som en vikar på de to områdene til jeg får spart opp. Akuratt nå så er det sparing til ny lap-top som skal kjøpes inn før sommerferien starter, men 1000kr for Tamron'en kunne jeg nesten ikke si nei til, avgjørelsen ble tatt etter å blant annet ha sett på dine fugle bilder. Kvalitetsmessig så det helt kurrant ut, ikke ekstremt bra, men det kommer. hehe

8295363[/snapback]

 

Takk for det ;)

 

Ikke selg objektivet, prisen i butikken synker og når man da tjener ca. 300-500 kr på et bruktkjøp ville jeg også bare kjøpt i butikk. Ha den om du skal på fjelltur, da et stort objektiv ikke er øsnkelig å ha med.

Lenke til kommentar
Takk for det ;)

 

Ikke selg objektivet, prisen i butikken synker og når man da tjener ca. 300-500 kr på et bruktkjøp ville jeg også bare kjøpt i butikk. Ha den om du skal på fjelltur, da et stort objektiv ikke er øsnkelig å ha med.

8295447[/snapback]

 

Takk for det tipset også, selv om fjellet ikke er min greie, men kommer nok andre steder hvor vekt blir viktig å tenke på.

Lenke til kommentar
Dette fristet veldig mye – etter alle de erfaringene jeg har lest, tror jeg at jeg kjøper meg dette objektivet i morgen tidlig. En tusenlapp? Det kan da umulig slå feil.

8295846[/snapback]

 

Jeg ville prøvd kameraet i butikken for å passe på at det ikke er feilfokusert/noe galt med det. Husk høy lukkertid for å unngå kameravibrasjoner.

 

Treffer vell 10 stykker på Nidarø med dette objektivet neste gang jeg er der da eller? :)

Lenke til kommentar
Takk for det ;)

 

Ikke selg objektivet, prisen i butikken synker og når man da tjener ca. 300-500 kr på et bruktkjøp ville jeg også bare kjøpt i butikk. Ha den om du skal på fjelltur, da et stort objektiv ikke er øsnkelig å ha med.

8295447[/snapback]

 

Takk for det tipset også, selv om fjellet ikke er min greie, men kommer nok andre steder hvor vekt blir viktig å tenke på.

8295473[/snapback]

 

Ikke at fjell er min store greie heller, men gåturer i skog og mark er ikke til å unngå...da passer det veldig bra med et lett objektiv.

Lenke til kommentar
Dette fristet veldig mye – etter alle de erfaringene jeg har lest, tror jeg at jeg kjøper meg dette objektivet i morgen tidlig. En tusenlapp? Det kan da umulig slå feil.

8295846[/snapback]

Er på en måte ingen grunn til ikke å kjøpe dette objektivet til en tusenlapp :) Mye godt glass for pengene, det er helt sikkert. Og vil man bare ha et helt enkelt og greit telezoomobjektiv med grei kvalitet for de situasjonene der man trenger ekstra tele, så er nok dette det beste valget pr. dags dato.

Lenke til kommentar
vil man bare ha et helt enkelt og greit telezoomobjektiv med grei kvalitet for de situasjonene der man trenger ekstra tele, så er nok dette det beste valget pr. dags dato.

8296271[/snapback]

 

And I have it! :w00t:

 

Som sagt, superfornøyd!

Start med "dritt", lær å fotografere, så oppgradere!

8296397[/snapback]

 

Takk for tipset, Marius - jeg bestilte i går og fikk ordrebekreftelse i dag. *venter spent, nå* :thumbup:

Lenke til kommentar
Er på en måte ingen grunn til ikke å kjøpe dette objektivet til en tusenlapp :) Mye godt glass for pengene, det er helt sikkert. Og vil man bare ha et helt enkelt og greit telezoomobjektiv med grei kvalitet for de situasjonene der man trenger ekstra tele, så er nok dette det beste valget pr. dags dato.

8296271[/snapback]

Snakker du om Di-versjonen eller begge versjonene? Rangerer du dette objektivet foran Sigma 70-300APO og Canon 75-300? Kan du utdype litt nærmere?

Lenke til kommentar

Vi må ta et parr testbilder med våre billig objektiver. Lage en sticy med testbilder av Sigma 70-300 APO Canon 75-300 m-USM og Tamrons 70-300mm.

 

Problemet blir da at noen har bedre kamerahus som er bedre fokusert. Men jeg snakker om kvalitet. Med liten F og stor F.

 

Offthatopic:

Jeg oppdaget på min Sigma 70-300mm at fra 200mm til 300mm var det liten zoom synes jeg. Så folk kan godt velge Canon 55-200mm for min del.

 

Men jeg blir nå i frammtiden og velge et kvalitetsobjektiv på ca 25mm til 80mm i framtiden. Mye mere "meg". Prøvde og ta noen bilder av havna her oss meg ved 70mm, alt for mye brennevidde...

 

Cropfaktor ca 1,5 (Canon 350D)..

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Vi må ta et parr testbilder med våre billig objektiver. Lage en sticy med testbilder av Sigma 70-300 APO Canon 75-300 m-USM og Tamrons 70-300mm.

 

Problemet blir da at noen har bedre kamerahus som er bedre fokusert. Men jeg snakker om kvalitet. Med liten F og stor F.

 

Offthatopic:

Jeg oppdaget på min Sigma 70-300mm at fra 200mm til 300mm var det liten zoom synes jeg. Så folk kan godt velge Canon 55-200mm for min del.

 

Men jeg blir nå i frammtiden og velge et kvalitetsobjektiv på ca 25mm til 80mm i framtiden. Mye mere "meg". Prøvde og ta noen bilder av havna her oss meg ved 70mm, alt for mye brennevidde...

 

Cropfaktor ca 1,5 (Canon 350D)..

8296610[/snapback]

 

Det beste hadde vært om alle bildene ble tatt under samme forhold, og med samme kamera.

 

Legger til 2 bilder som viser forskjellen mellom 200-300mm

 

Edit: Ja vet, støvkorn!

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar

Kjøpte denne for 2uker siden og da trodde eg at eg skulle betale 1400kr for den men var heldig for akkurat den dagen så var den satt ned til 1000. Er halveis fornøyd med denne. Syns ikke bildene blir så skarpe dog de blir heller ikke så skarpe med kitt linsen (18-55)

 

Kanskje det er kameraet som ikke er som den skal. :hmm:

Lenke til kommentar
Kjøpte denne for 2uker siden og da trodde eg at eg skulle betale 1400kr for den men var heldig for akkurat den dagen så var den satt ned til 1000. Er halveis fornøyd med denne. Syns ikke bildene blir så skarpe dog de blir heller ikke så skarpe med kitt linsen (18-55)

 

Kanskje det er kameraet som ikke er som den skal.  :hmm:

8297586[/snapback]

 

@snowDOG - en måte å finne det ut på. Få lånt ett meget bra av en bekjent i noen minutter, eller evt gå inn i en butikk og enten forklar problemet eller spør om å få teste ett objektiv. Spør man å få teste ett objektiv så si at du vurderer å kjøpe det objektivet og at du ønsker å ta noen testbilder for å studere de nærmere på PC'en hjemme før man tar valget da det er mye penger innvolvert. Er det Canon 350D/400D du har så prøv f.eks Canon 50mm f/1.4 i butikken, meget bra optikk i det objektivet. :) Skal skaffe meg det etterhvert da jeg nok kommer til å starte å ta konsertbilder etterhvert. :)

 

Men 70-300mm Tamron til 999,- = mest for pengene per dags dato av de billigere objektivene. Jeg skal i løpet av påsken se å ta med en fototur sammen med en kompis, kjøre en tur og knipse masse bilder. :) Så får man en større portfolio å vurdere kvaliteten etter.

Lenke til kommentar
Kjøpte denne for 2uker siden og da trodde eg at eg skulle betale 1400kr for den men var heldig for akkurat den dagen så var den satt ned til 1000. Er halveis fornøyd med denne. Syns ikke bildene blir så skarpe dog de blir heller ikke så skarpe med kitt linsen (18-55)

 

Kanskje det er kameraet som ikke er som den skal.  :hmm:

8297586[/snapback]

 

Som jeg sa, mitt 70-300mm nr 2 var crap det også, men stårlende fornøyd med mitt nr. 1.

 

Se om det er fokusen det er no galt med. Still relativ høy lukkertid, stativ mot noe som ike rører på seg, så finner ud ut om det er autofokusen.

Lenke til kommentar
Kjøpte denne for 2uker siden og da trodde eg at eg skulle betale 1400kr for den men var heldig for akkurat den dagen så var den satt ned til 1000. Er halveis fornøyd med denne. Syns ikke bildene blir så skarpe dog de blir heller ikke så skarpe med kitt linsen (18-55)

 

Kanskje det er kameraet som ikke er som den skal.  :hmm:

8297586[/snapback]

 

Eller objektivene, ikke akkurat objektiver fra øverste hylle (heller ikke midterste).

Lenke til kommentar
Kjøpte denne for 2uker siden og da trodde eg at eg skulle betale 1400kr for den men var heldig for akkurat den dagen så var den satt ned til 1000. Er halveis fornøyd med denne. Syns ikke bildene blir så skarpe dog de blir heller ikke så skarpe med kitt linsen (18-55)

 

Kanskje det er kameraet som ikke er som den skal.  :hmm:

8297586[/snapback]

 

Eller objektivene, ikke akkurat objektiver fra øverste hylle (heller ikke midterste).

8301228[/snapback]

 

Jeg har brevene mine i midterste hylle, så mine objektiv ligger der, som brevpresse. Kit'n iallefall :!:

Lenke til kommentar
vil man bare ha et helt enkelt og greit telezoomobjektiv med grei kvalitet for de situasjonene der man trenger ekstra tele, så er nok dette det beste valget pr. dags dato.

8296271[/snapback]

 

And I have it! :w00t:

 

Som sagt, superfornøyd!

Start med "dritt", lær å fotografere, så oppgradere!

8296397[/snapback]

 

Godt verktøy er nå halve jobben. Med "dritt" er det fort gjort å gå lei før man har lært :roll:

Lenke til kommentar
Start med "dritt", lær å fotografere, så oppgradere!

Er 100% enig. Kjøpte i sin tid Nikkor 70-300 4-5.6G. Den har fått mye pepper for å være "plastikk" og svak optisk. Men for meg var det rette introduksjonen til tele-zoom. Har kjøpt meg en vassere tele-zoom senere, men har aldri angret inngangsbilletten og jeg bruker den fortsatt på reiser hvor vekt begrenser meg.

Lenke til kommentar

Det er kun økonomiske grunner til å kjøpe seg et billig teleobjektiv. Det å starte med et billig objektiv per se skjønner jeg ikke helt poenget med. Min påstand er at du får en bedre introduksjon til telezoom om du velger et kvalitetsobjektiv enn et billig objektiv. Den vil i tillegg være lettere å selge uten et stort tap hvis du ikke skulle like å fotografere med telezoom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...