Gå til innhold

HDTV i Norge? Flytter fra utland og trenger råd

Anbefalte innlegg

Jeg flytter fra England og trenger noe råd om hva slags HDTV man skulle kjøpe og ta med til Norge?

Hva er plannen i Norge om flytning til HDTV, og her dere det same system som England? Jeg lurer om hvis det er bedre at man kjpøper HDTV uten tuner eller med....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDTV (i den grad det eksisterer i Norge i dag) må du ta inn via ekstern tuner. Samme med tuner for DVB-T (digitalt bakkenett), en TV med en slik tuner vil ikke fungere med norsk DVB-T. En engelsk TV vil "TV-messig" fungere i Norge (PAL osv), men bruker de 230V/50 Hz der? Jeg vet ikke hvordan TV-prisene generelt er i England, men jeg vet at f.eks. Sharp XD1E har vært aktuell for import fra England pga gunstig pris. Sjekk priser i England kontra Norge på aktuelle modeller.

Lenke til kommentar
HDTV (i den grad det eksisterer i Norge i dag)

Men i hvilken grad existere det i Norge? Jeg har ikke HD DVD spiller. Hvis jeg abonnere til kabel TV osv - er det digital HD som jeg får? Eller vnlig TV.

Hvis for ekspemper er det ikke "True HD" i det neste 2 år, tror jeg at jeg kan bare kjøp en vanlig 480 piksel Palsma som passer brat til vanlig TV.

Men hva har de der?

Lenke til kommentar

Canal Digital leverer HDTV via parabol, men foreløpig i svært begrenset omfang. Kabel-TV er SD (standard definition, altså "vanlig" TV). Både HD DVD og Blu-ray er i salg nå, men er relativt dyrt foreløpig. 480p-plasmaer er vel så og si helt borte fra markedet, men det finnes flere gode XGA-alternativer, f.eks Panasonics nye serie.

Lenke til kommentar
Canal Digital leverer HDTV via parabol, men foreløpig i svært begrenset omfang. Kabel-TV er SD (standard definition, altså "vanlig" TV).

Jeg kjøper ikke DVDer i hvertfall - hverken vanlig eller Blue Ray etc. Når er det planlagt at Kabel-TV i Norge skulle bli HDTV?

Og hva med Digitalt bakkenett? Hvis jeg bog i Olso eller Baerum, er det mulig å få NRK ved HDTV?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har kabel, kanal digital, og de skal gå over til digital om en stund. Da blir det en boks og ut av den blir det analoge signaler akkurat som vi har ra før, bare at man må ha en boks for hver tv og videoopptaker. HD har iike noe med et å gjøre såvidt jeg vet. Tror ikke kanalene blir i HD. Hos oss blir det helt bortkastet å kjøke noen HDTV fordi vi ikke har noen blue-ray-spiller eller noe som har HDTV-utgang heller....Joda, vi har en TVIX som kan håndtere HDTV-signaler. Mne da må vi putte noe med HD på den først.

Såvidt jeg har skjønt må vi ha parabol før vi kan få ned noe med HDTV-signaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...