TettSpaden Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Hei Jeg har fått en del spørsmål om å skaffe lcd for folk med dårlig syn, eller lcd som takler lav oppløsning.Oppløsningen de gjerne vil ha er 800*600, eller maks 1024*768. kan f.eks en 19" bredskjerm fint kunne kjøre 800*600 oppløsning, eller er det sånn at det blir dårlig bilde når den kjører oppløsning lavere enn den er lagd for? hvis den kan kjøre 800*600 oppløsning greit, vil bredskjermformatet kompansere for sidescrollingen som man gjerne får ved oppløsning mindre enn 1024*768? Andre forslag til løsninger for folk med dårlig syn mottas med takk Lenke til kommentar
K-F-J Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Si at deres syn vil aldri bli bedre. Kjør på! Lenke til kommentar
Jack_The_Bull Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Er det Windows dem skal bruke går det jo an og bruke Forstørrelsesprogrammet. Vist det er godt nok da. Et forslag iallefall. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Det er da ikke noen grunn til å sette lav oppløsning? I kontrollpanelet i Windows under tilgjengelighet kan du stille størrelse på ikoner, skrift etc. slik at du kan beholde native oppløsning samtidig som elementene på skjermen blir større. Men snakker vi om eldre folk her som er naturlig svaksynte eller folk med skader eller sykdom som gjør at synet ikke fungerer normalt? Hvis det siste er tilfelle må det vurderes i hvert enkelt tilfelle hva som er optimalt i forhold til plassering, størrelser, farger etc. For de som virkelig ser dårlig finnes det også skjermforstørringsprogrammer som kan zoome inn på de ulike elementene og eventuelt programmer med talesyntese som leser opp hva som finnes på skjermen. Utdyp gjerne hva du har behov for. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 1. april 2007 Forfatter Del Skrevet 1. april 2007 Takker for svar Forstørrelses programmer blir litt for tungvindt tror jeg, med svaksynte så mener jeg eldre folk, og andre som generelt har nedsatt syn og gjerne skulle brukt briller (men som ikke gjør det). Jeg har allerede kjørt noen runder med større ikoner og større skrift, men desverre så hvis man øker skriftstørrelsen for mye så blir det masse kluss på f.eks internettsider, sånn som at halve vg siden blir borte under menyer og slikt, mulig dette kan løses ved å endre innstillinger, men uansett har jeg fått beskjed om at de gjerne vil ha 800*600 oppløsning siden de synes dette blir perfekt størrelse, eneste ulempe blir at de må scrolle mye sideveis. Siden det dreier seg om folk som har generelt lite kunnskap om data, så hadde en enkel løsning vært best, men som sagt vet jeg ikke om en lcd på 19" f.eks vil takle 800*600 med bra bilde kvalitet, eller kanskje en 20 eller 22 ws på 1024*768 også hadde vært passe, men igjen vil det vel kanskje bli problemer med nedskalering? Lenke til kommentar
Slettet profil Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Hva med å bruke en LCD TV skjerm med 1360x768? Plasser dem passe nær skjermen, så får de ønsket sitt oppfylt. En 32" LCD får de for 5'. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Jeg har allerede kjørt noen runder med større ikoner og større skrift, men desverre så hvis man øker skriftstørrelsen for mye så blir det masse kluss på f.eks internettsider, sånn som at halve vg siden blir borte under menyer og slikt, mulig dette kan løses ved å endre innstillinger, Dårlig nettleser? I Opera kan jeg bruke f.eks. 150% zoom uten slike problemer. Tror også Firefox forstørrer nettsider fint. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Hva med å bruke en LCD TV skjerm med 1360x768? Plasser dem passe nær skjermen, så får de ønsket sitt oppfylt. En 32" LCD får de for 5'. 8284720[/snapback] Ikke alle LCD TV egner seg til PC-bruk. Pass på at den støtter native oppløsning med 1:1 pixelmapping på den inngangen du vil bruke. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Jeg har allerede kjørt noen runder med større ikoner og større skrift, men desverre så hvis man øker skriftstørrelsen for mye så blir det masse kluss på f.eks internettsider, sånn som at halve vg siden blir borte under menyer og slikt, mulig dette kan løses ved å endre innstillinger, Dårlig nettleser? I Opera kan jeg bruke f.eks. 150% zoom uten slike problemer. Tror også Firefox forstørrer nettsider fint. 8285636[/snapback] På dette er Opera overlegen, og er en av de største grunnene til at jeg bruker Opera og ikke FireFox. Opera zoomer hele sida. Vanligvis ser jeg på 140%, men nå er det 190% (nettopp stått opp ). FireFox er udugelig. Den øker skrifta, men lar alt annet stå. Det vil si at man får svære, gedigne blokker med bokstaver og ikke myk zooming. Hadde jeg bare gidda, så hadde jeg tatt skjermskudd. Én ting har dere rett i. VG.no ødelegger Opera. Men det er også eneste sida jeg har problem med. En annen ting (som jeg lurer litt på), er hvor dårlig skjermen blir hvis det ikke blir kjørt på nativ oppløsning. Blir det skjemmende, eller hvordan er det? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Hei, svaret til problemet ditt er DPI. Logisk sett er det ingen grunn til at en person med dårlig syn skal bruke lav oppløsning, han burde heller bare sette opp DPI. Men praktisk sett fungerer vistnok Windows heller dårlig i ustandard DPI, så om du vil bruke den perfekte løsningen bør du velge et bedre OS. Alternativt kan du se om Vista har bedre DPI-scaling. For å sette DPI i Win 2k/XP høyreklikker du på desktop, properties, settings, advanced, general -> DPI setting. http://spackfish.com/hw/bilder/BIGGAR.PNG ^ 200% DPI, icon size 64. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 1. april 2007 Forfatter Del Skrevet 1. april 2007 Takker igjen for alle svar. LCD tv har jeg tenkt på, det kunne vært en løsning, men en 32" vil kanskje bli litt vel stort, men en 26" med 13og noe*768 vil vel omtrent tilsvare en 19" med 800*600? Jeg har ikke prøvd opera noe særlig, men firefox og ie får begge symptomer når man forstørrer samt bruker høyere dpi enn vanlig. det går fint å bruke forstørrelsesmetoden alene, men når jeg øker dpi i tillegg blir det bare rot på websidene. Dpi skalering har jeg som sagt prøvd, vista virker som er en del bedre enn xp på dette området, men langt fra bra nok, hvis man forstørrer til f.eks 150dpi, og du får en infoboks/feilmelding eller lignende, så er skriften så stor at feltet hvor du trykker f.eks OK er borte, dette skjer ikke alltid, men det skjer ofte nok til at det blir irritasjon.Det samme gjentar seg igjen med at websidene ikke vises skikkelig når dpi skaleringen blir for stor, og halve siden forsvinner under menyer og lignende. Det kan nok tyde på at windows er rett og slett for dårlig når det gjelder ustandard dpi innstillinger, men ett annet os er egentlig ikke noe alternativ for akkurat disse brukerne heller. Det enkleste sånn jeg ser det er om det finnes en lcd skjerm/tv som kan vise tilsvarende 800*600 oppløsning, og man kan bare koble på og størrelsen er stor nok uten at de trenger å dille med forstørring eller skalering av dpi, men man er da avhengig av en skjerm som har så lav native oppløsning, siden nedskalering av oppløsningen fungerer dårlig?. Lenke til kommentar
qingan Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Hvis du kjøper en 20" LCD-skjerm med 1600x1200 i oppløsning kan du fint nedskalere til 800x600 uten tap i bildekvalitet siden oppløsningen er akkurat halvparten i bredde og høyde. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Dpi skalering har jeg som sagt prøvd, vista virker som er en del bedre enn xp på dette området, men langt fra bra nok, hvis man forstørrer til f.eks 150dpi, og du får en infoboks/feilmelding eller lignende, så er skriften så stor at feltet hvor du trykker f.eks OK er borte, dette skjer ikke alltid, men det skjer ofte nok til at det blir irritasjon.Det samme gjentar seg igjen med at websidene ikke vises skikkelig når dpi skaleringen blir for stor, og halve siden forsvinner under menyer og lignende. Det fikser du ved å stille på fonttype og fontstørrelse for det spesifike stedet. Jeg vil tro at den løsningen fintunet vil gi et mye finere og mer behagelig bilde enn 1600x1200 nedskalert til 800x600. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Qingan, det du sier virker fornuftig men har du erfaring med dette? For en tid tilbake undersøkte jeg, av ren interesse, hvordan skalering foregikk på en helt-ok 20" LCD skjerm som kjørte 1600x1200...og resultatet var stikk motsatt av hva du sier Den ligger som "sticky" på toppen i forumet - skjermskalering. Posten er ingen fasit, men noen pikseldobling ble det aldri verken fra skjermkort eller skjerm. Og det overrasket meg litt, fordi pikseldobling hadde vært løsningen på mange problemer. Kjører man DVI / digitalt kan en enten la skjerm eller skjermkort foreta skalering (noen ganger gjør begge jobben har jeg blitt fortalt). I mitt tilfelle gjorde alltid LCD skjermen en bedre jobb, men nVidia f.eks. tillater et "sharpen" filter som minner om "unsharp mask" effekten, dvs. det fungerer veldig bra på å framheve detaljer. Sammen med skalering kan en i det minste få et skarpere bilde, og filteret kan justeres manuelt fra skjermkort panelet (sammen med kontrast). Jeg vet ikke hvilken skjermstørrelse og format som gir høyest DPI for øyeblikket uten for stor overflate? Dette er kanskje veien å gå hvis en software løsning ikke duger? En 32" virker kanskje veldig bra, men det blir VELDIG fort slitsomt å jobbe med noe slikt og jaggu kan det bli for grovt også hvis avstanden er for liten Hvis det kun er en maskin, hva med å prøve å finne en 19" LCD 1280x1024, kjør den på denne oppløsningen, og forsøk en kombinasjon av DPI, fontstørrelse, nettleser og høykontrast farge/tekst? Forstår forøvrig litt av problemet, har aldri funnet en ideell løsning men ser stadig eldre som heller vil ha en lavere oppløsning selv om de mister fokuset pga. skaleringen. Endret 1. april 2007 av Boye Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 http://www.zoomtext.no/main/index.php Vet at det er en del folk på jobben hos oss som bruker dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå