Gå til innhold

Canon IXUS 75 vs. Casio Exilim Z1050?

Anbefalte innlegg

Jeg reiser en del og er derfor på jakt etter et lite kompaktkamera til de gangene jeg ikke kan, eller vil, ta med mitt Canon 350D. Jeg har ikke fryktelig peiling på kameraer, så jeg trenger litt veiledning fra noen smarte hoder.

Etter litt research har jeg funnet (etter min mening) to gode kanditater: Canon IXUS 75 og Casio Exilim Z1050.

Som sagt har jeg allerede et fullverdig speilrefleks, så kriteriene som må oppfylles er vel egentlig ganske enkle: kameraet bør være nokså "slim", se meget pent ut, ha stort display og ta gode bilder. Dersom det finnes docking-stasjon til kameraet er dette et pluss.

Hva bør jeg velge? Finnes det andre kameraer som jeg - basert på ovennenvte kriterier - bør se på? Det frister å velge IXUS 75, har også sett på Canon 850 IS men dette blir for klumpete, dessuten har jeg inntrykket av at den er i ferd med å bli "gammel"?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tar sjansen på å "bumpe" denne også.

Jeg har lest noen tester, og Z1050 tar visst svært så gode bilder. Den er også veldig liten. Hvordan bildestabilisatoren er har jeg ikke funnet ut. Virker den bra tro?

Ixus 75 har vel ikke bildestabilisator.

Lenke til kommentar
har også sett på Canon 850 IS men dette blir for klumpete, dessuten har jeg inntrykket av at den er i ferd med å bli "gammel"?
Nettopp det at den er "klumpete" gjør at den har potensiale for bedre bildekvalitet og flere muligheter enn Ixus 75. "Minst mulig" og "gode bilder" er litt en selvmotsigelse.

Og at Ixus 850IS er gammel? Vel... den er ikke mye eldre enn Ixus 75, og står ikke tilbake for den på noen områder. Ixus 75 synes jeg er et helt standard kamera som ikke tilbyr noe "spesielt". Ixus 850IS derimot, har optisk bildestabilisator, vidvinkel tilsvarende 28mm, optisk søker osv... Alternativt Ixus 900Ti som også er et kamera med meget god bildekvalitet, men det mangler optisk bildestabilisator og vidvinkel. Koster omtrent det samme som 850IS.

Hvis Ixus 850IS blir for dyrt, så er Panasonic Lumix FX01 et litt rimeligere alternativ. Det har også optisk bildestabilisator og vidvinkel, samt bedre/skarpere skjerm. Optikken er Leica-lisensiert, og den er meget bra. Batterikapasiteten er også meget god. Den mangler dog optisk søker (men det har jo heller ikke Ixus 75 som du vurderer). Panasonic'en er også noe mindre "klumpete" enn Ixus 850IS. Personlig synes jeg også det er penere enn Ixus modellene, men det er en smakssak.

Det finnes ikke docking stasjon til verken Canon Ixus modellene nevnt her eller Panasonic Lumix FX01. I mine øyne er docking en stor ulempe. Noen eksempler på hvorfor jeg mener det:

*Enda en strømkabel i virrvarret av eksisterende strømkabler rundt datamaskinen, som må være koblet til dockingstasjonen for å overføre bilder. Uten dockingstasjon trenger du bare koble en USB kabel til kameraet, og slipper å styre med ekstra strømkabel.

*Med dockingstasjon, så MÅ boksen med ladeenhet stå på skrivebordet ved siden av datamaskinen. Uten docking, så kan laderen stå hvor som helst, og frigjøre plass der det trengs.

*Du kan ikke lade ett batteri, mens du bruker et annet. Skal du lade et batteri, er kameraet låst til dockingen, selv om du har to batterier (noen dockingstasjoner har egen plass til batteri, men det gjelder ikke alle). Med ekstern lader, kan du lade et batteri, mens du er ute og tar bilder med kameraet og det andre batteriet.

EDIT: Ser nå at trådstarter faktisk var den personen som kjøpte Ixus 75, og at Pricks rett og slett har bumpet tråden. Blir bare forvirring av slikt, Pricks. Men da kan jo Pricks ta disse rådene til etterretning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...