kengdal Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 jeg har lagt inn mandrake 9.0(for første gang) men jeg kommer ikke in på cd-romene mine. det er også noen mapper jeg ikke får lagt filer i. det står at jeg ikke har tilgang. jeg har prøvd å logge meg inn som `root` men jeg veit ikke åssen jeg skal skifte på det. er det noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
gunnarhalle Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Hei! Har du mountet cdromen? Det gjør du med 'mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom' Ellers kan du di deg selv rettigheter med 'chown -R dinbruker:dingruppe (fil-katalog)' eller chmod'e til skriverettigheter. Håper det hjalp :smile: Unix-eksamen i morgen :smile: [edit:feile parametre i mount-kopmmanroen :smile:] [ Denne Melding var redigert av: gunnarhalle på 2002-12-15 18:00 ] Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Du kan som regel lese de filene, men ikke skrive til dem, og da kan du jo lage en kopi i din egen hjemmekatalog. Hvorfor vil du gjøre alt tilgjengelig? cmhod -R a+xrw * skulle gjøre slik at alle kan lese og skrive til alt, men dette er en DÅRLIG IDE! Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Quote: jeg har prøvd å logge meg inn som `root` men jeg veit ikke åssen jeg skal skifte på det. Skriv 'su' i et skall (shell, terminal). Du skifter da til root. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 ehh.. i min mdk 9.0 så er det bare å trykke på "Removable media" ikonet som du har på desktopen, der står det cd. trykk på den og du skal være inne.. ellers så har du vært å rotet noe.. Lenke til kommentar
ism Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 mount er en komando som vanlighvis er forbeholdt root. Med følgende linje i /etc/fstab: /dev/cdrom /mnt/cdrom auto ro,noauto,user,exec 0 0 (På en linje selfølgelig) vil alle kunne mounte cdrom ved å skrive "mount /media/cdrom". Du må sansynlighvis også "umount /mnt/cdrom" for å kunne åpne cdromen og skifte cd. Forøvrig kan du skifte /mnt/cdrom til en hvilket som helst mappe bare den eksisterer (eks /cdrom). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå