exin89 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Det følger med en sånn metall ring sak, kan minne om magnet elns, men det er det ikke. Har sett den har vert rundt kabler i ferdigbygde pc'r Har selv aldri brukt den til noe. Nå så jeg at det samme var å finne i en "klump" på en USB kabel, og jeg lurer på hva det er for noe. Kan godt hende det er spurt om før, men jeg finner ikke noe. Noen som kan svare meg på hva det er? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Er det ferritt (er usikker på hvordan det staves) du tenker på? Bilde1 Bilde2 Dem fjerner høyfrekvent støy. Du kan lese mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite_%28magnet%29 Ferrite cores are used in electronic inductors, transformers, and electromagnets where the high electrical resistance of the ferrite leads to very low eddy current losses. They are commonly seen as a lump in a computer cable, called a ferrite bead, which helps to prevent high frequency electrical noise (radio frequency interference) from exiting or entering the equipment. Endret 31. mars 2007 av Firesky Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Takk for bra svar Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Har kasta min jeg, så er det noen som gidder å sjekke om de "hører" forskjellen med og uten? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Dem brukes ofte på hovedkort eller kabler, Fks en usb kabel, det er ikke et frekvensområde man kan høre, men uten den kan det oppstå høyfrekvent støy som kan gjøre at kabelen ikke overfører like godt eller at det begrenser hvor lang kabel man kan bruke. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 ... støy som kan gjøre at kabelen ikke overfører like godt eller at det begrenser hvor lang kabel man kan bruke. 8300933[/snapback] Nå er det vel ikke det det går på. Det er snakk om å begrense utstråling av radiostøy som kan påvirke annet elektronisk utstyr. Som f.eks radio og TV. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Hmm nå ble jeg litt forvirret, så den stopper kun utstråling? den fjerner altså ikke støyet ? Du har sikkert rett, jeg har aldri studert så mye på det, men mener jeg lærte det i fjor på skolen. Så skal det også nevnes at det er bare en liten brøkdel av det jeg husker også da EDIT: når du sier det så syntes jeg å huske vi lærte det ganske samtidig som vi hadde om SMPS, så det er nok rett det du sier. Endret 3. april 2007 av Firesky Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Hvis du trenger mer info: http://computer.howstuffworks.com/question352.htm Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 en ting jeg ikke helt forstår, dreper denne støyet fra hele kabelen eller bare den biten på slutten? og hvis den sluker støyet fra hele kabelen, er det slik som fks en filter kondensator (tenker da på slike som er til selvsving osv når det er lange kabler som koples på) at den sender alt støyet fra hele kabelen igjennom kondensatoren og ned i jord, og at denne ferritt kjernen funker noenlunde det samme, bare den sender det ikke til jord, men "absorberer" det på et vis. er ikke helt sikker på om noe av det jeg skrev her ga noe mening, men håper noen forstår Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 tror dette skal gi svaret du håper på: A ferrite bead has the property of eliminating the broadcast signals. Essentially, it "chokes" the RFI transmission at that point on the cable -- this is why you find the beads at the ends of the cables. Instead of traveling down the cable and transmitting, the RFI signals turn into heat in the bead. selv om mine engelsk kunnskaper ikke er 100%, så tror jeg den "dreper" ("chokes") støyet før den sender det ut i en kabel, evt. tar i mot. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Tipper den tar støyet fra hele kabelen, ville hvert litt rart om den bare tok en liten bit av det, da forsvinner litt av vitsen med det hvis det fremdeles er støy rundt resten av kabelen Lenke til kommentar
space17 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Den ta ikke livet av noe som helst, bare stopper støyen fra å komme videre. "Dingsen" fungerer som en spole. Den slipper ikke igjennom høyfrevente elektriske signaler som støy slik det snakkes om her er. Alle ledninger, samme hvordan de ser ut, virker som antenner som tar opp støy fra omgivelsene og som også sender ut signaler til omgivelsene. Det er ofte ønskelig å minimere enten støyen en enhet produserer mot andre enheter, eller minimerer støyen fra andre enheter inn mot en følsom enhete (eller begge deler). Dette kan altså gjøres med slike ferritgjenstander. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå