vanedyret Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 "Jeg liker stormakter ... solid økonomi" USA har en sentralbank som heter Federal Reserve. Denne er kontrollert av et fåtall private, da styresmakten utnevner kun 2 av 7 styremedlemmer. Banken er hindret innsyn og er ikke ansvarlig for noen handlinger. Dette er ikke demokratisk! Landet har rundt $8,850,000,000,000 i gjeld. Fleip eller fakta? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Googla litt, og kom fram til i alle fall to versjoner av det tallet der. Hvilket er rett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Googla litt, og kom fram til i alle fall to versjoner av det tallet der. Hvilket er rett? 8290374[/snapback] http://www.treasurydirect.gov/NP/BPDLogin?application=np tror den er ganske rett har iallefall .gov adresse Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Småpenger... vi har dobbelt så mye i oljefond per innbygger. Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Norge har en egen kultur, la oss bevare den! Innvadring pga. forfølgelse i eget land er en ting, men det å innvandre til Norge fordi mulighetene er større her er en annen. Det er viktig at vi tar vare på vår egen identitet samtidig som vi hjelper de som virkelig trenger det. Jeg mener det at innvandringen har sklidd helt ut og at det må være større restriksjoner enn det er i dag. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Norge har en egen kultur, la oss bevare den! Innvadring pga. forfølgelse i eget land er en ting, men det å innvandre til Norge fordi mulighetene er større her er en annen. Det er viktig at vi tar vare på vår egen identitet samtidig som vi hjelper de som virkelig trenger det. Jeg mener det at innvandringen har sklidd helt ut og at det må være større restriksjoner enn det er i dag. Mesteparten av det vi idag ser som norsk kultur er ideer og tradisjoner som vi har mottatt utenfra og vi vil rett og slett ikke klare oss uten innvandring om vi i fremtiden skal få løst alle oppgavene i det norske samfunnet. Problemet er ikke at vi har innvandring, men at vi ikke er selektive på riktig måte: -kriminelle slipper altfor lett inn og får altfor lett bli under altfor gode villkår. -vi lar asylmottak være åpne serviceinstitusjoner som de som får avslag bare stikker fra. -en for stor del av innvandrerne er syke eller ute av stand til noengang å yte noe for det norske samfunnet. -I det norske samfunnet er det altfor lite lønnsomt å ha høy utdanning slik at høyt utdannet arbeidskraft på det internasjonale markedet foretrekker land som USA og Canada. -Vi gir opphold og statsborgerskap uten å stille krav til kunnskap og respekt for norsk språk og kultur. -Vi har akseptert at henteekteskap har blitt gjort til en industri og det medfører både overgrep mot personer og at innvandrergrupper forblir førstegenerasjons innvandrere i flere generasjoner. I det hele tatt har venstresiden gjort innvandrerne en bjørnetjeneste og de har gjort sitt beste for å kjøre Norge i grøften. Husk også at absolutt alle som bor i Norge har innvandret etter siste istid hvor hele landet var ubeboelig. Innvandring er altså ikke noe nytt. Endret 2. april 2007 av robertaas Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg elsker ikke Norge. Hvorfor skulle jeg gjøre det? 8284338[/snapback] Fordi det er godt å bo her, vi har vakker natur, mye naturressurser, frihet, fredelig del av verden, få giftige og farlige innsekter og dyr og få naturkatastrofer. Bare noen eksempler sett med mine øyne. Også kan du selvsagt vurdere å elske Norge av samma grunn som man elsker sin familie, tilhørigheten. Norge består i dag av mange innvandrere, sosialister, kommunister, anarkister og andre folk som dere ikke liker. Eller er det slik at dere elsker den ariske rasen? 8284338[/snapback] Må man være perfekt for å kunne bli elsket? SV kjemper (men har gjort en elendig jobb) mot at Norge angriper, okkuperer og dreper sivilbefolkningen i andre land. Det er en meget bra kampsak spør du meg. Jeg støtter frihetsforkjemperne i afghanistan og irak jeg. Jeg støtter de mer enn okkupasjonsmaktene som sitter og okkuperer disse landene. Og som suger olje ut av irak med ett sugerør. 8284338[/snapback] Det er ingen som suger olje ut av Irak med ett sugerør. Det du sier er også selvmotsigende. Frihetsforkjemperne i Irak er 'okkupantene' og de som bruker vold mot egen befolkning for å tilrane seg makt. Disse kjemper ikke for frihet. Jeg er for frihet. Frihet til selvbestemmelse. Tror du folket i Irak er mer fornøyd etter at usa gikk inn og drepte saddam hussein og satte inn ett styresett som er lojalt mot usa eller likte de det bedre under saddam da det var stabilitet og tryggere enn i dag hvor landet er på randen til borgerkrig, selvmordsbomber som dreper andre irakere osv. 8284338[/snapback] De er mer fornøyd nå. Og det er potensiale for å bli mye bedre. Det var forøvrig ikke trygt under Saddam. Mange ble forfulgt og drept da også. Saddam drepte langt fler enn det som er drept som følge av at USA gikk inn i Irak. Og det er ikke positivt med stabilitet når den er et resultat av undertrykkelse og manglende frihet. Vet du hva som var både napoleons, hitler og bush sine grunner til å starte krig? De ville påtvinge andre sin ideologi. 8284338[/snapback] Frihet og demokrati er ikke Bush in ideologi. Frihet er noe alle mennesker over hele verden ønsker. Og demokrati er en absolutt forutsetning for et folk til å kunne velge sitt eget styresett. Du nevner vestlige verdier.. hvilke verdier er det? Slike verdier som å transportere fanger til land som Egypt for så å torturere de i hel eller å opprette ett helvette på jord der det er frittfrem å torturere fanger (guatanamoleiren) Jo da. 8284338[/snapback] Det er ganske betegnende når du i ene øyeblikket fremstiller stabilitet i Irak under Saddam som noe positivt, og så kritiserer torturen i guantanamo. .. slike vestlige verdier er jo såklart overlegne verdiene som fins i resten av verden.. 8284338[/snapback] Så du mener ikke frihet og demokrati er noe som alle mennesker burde ha krav på? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Mange sier at vi ikke burde bry oss om andre lands annliggende, og at vi ikke skal innvadere osv blablabla. Norge er spesielt land siden vi fikk vår frihet uten yte så mye blod. Selv under ww2 så var vi ikke spesielt hissige. Men norge er veldig unntaket enn regelen. Ta et land, som er styrt av en diktator eller gruppe med total makt i et land. Dette landet har ikke frie valg, ikke fri presse, ikke lov å si hva man vil, de har et politi som gladelig fengsler og tortuerer andre mennesker som bryter lover som vi i norge aldri ville ville engang tatt i med ildtang. Landet har en domstol som dømmer ... ja etc etc. Det er tydelig at et mindretall styrer med en jernhånd. Det er også tydelig at de har fått den makten gjennom metoder som ikke tåler dagens lys. DE ER IKKE VALGT, OG VILLE ALDRI BLITT VALGT. Kan vi sitte å si at vi ikke bør blande oss i dette landets anliggende? Folket der har ikke valgt å ha det slik. De kan ikke dra noen sted, og de havner i fengsel/torturet/skutt/pick-a-choice viss de prøver å ymte til demokrati. Er det rett at vi da skal respektere et slik land? Er det ikke vår plik å hjelpe andre til frihet slik vi har det? Det var ikke mulig å spørre befolkningen i irak/afganistan FØR krigen om de ville ha frihet. Det ble tatt en beslutning og jeg mener at det er riktig å i det minste å opprette en frihet der vi kan se hva de velger. De har også da valgt ganske moderat. At ting ikke har gått som det burde gått, og at situasjonen har på et generellt plan blitt forverret ENN slik det var før, ja så får vi høre at taliban og saddam var bedre. Vi vil jo ikke levere soldater for sikkerhet, ikke penger til å bygge landet, og svært lite fornuftig for å få landet på rett spor. Så sitter tomskaller i dette landet og sier "vi må respektere andre land sine valg at de vil ha taliban" når de ikke skjønner pøkk om hvordan ting henger sammen. Jeg blir litt oppgitt da. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Hva i all verden driver dere sosialister med. Måten dere framstiller vår kjærlighet for Norge på, som høyre-ekstrem tankegang er like dumt som å påstå at alle som stemmer SV er stalinister og er i tillegg for all urett som ble begått av blant annet gestapo og av høyere makter innen Sovjet. Ærlig talt så må det være lov å være glad i vår egen kultur og tradisjoner, men det blir galt sånn som noen langer ut her. Det at norsk kultur har mange røtter andre steder i verden betyr ikke nødvendigvis at - om alle vi nordmenn bytter plass med f.eks Franskmenn, så vil det ikke skje noe kulturell forandring her i Norge. Selvfølgelig vil det, det, Norge vil bli en fransk kultur. På en annen side. Hvis Vi tar i mot kanskje 100 mennesker i fra Frankerike hvert år, så vil vi ikke få en kulturel forandring i Norge generelt, men heller en kulturell beriking. Det blir feil å bruke fakta og statistikk helt ut av sammenheng. Jeg er glad i Norsk kultur og jeg er glad i alle som respekterer landet og kulturen vår. Altså, selv om jeg ikke er kristen, så viser jeg den respekten og følger de kristne ritualene og skikkene så lenge jeg er i en kirke. Ikke mindre en hva man kan forvente. Følgelig så forventer jeg at en person som bosetter seg i Norge skal vise respekt for vår kultur, men ikke å gi glipp på sine egne tradisjoner. Men når to kulturer kolliderer, så forventer jeg at kulturen på det stedet du er, skal følges. Hvis jeg reiser til f.eks et muslimsk land som kvinne, da hadde jeg gledelig gått med burka og fulgt muslimske tradisjoner. PS. Jeg har ingen respekt for folk som prøver å påtvinge kultur på andre. Det er mulig jeg formulerte noe litt galt her, men bare kom med kritikk, så skal vi se om jeg kan forklare/uttdype ting. Gjensidig respekt er forventet. Edit. Når jeg tenker meg om, så var det en ting som ikke kom klart nok fram her. Jeg er positiv til kulturelle forandringer, forandringer store og små. Mer eller mindre sånn som evolusjonen tilsier, da med store svingninger. Vi har f.eks ting som gir enorme evolusjonsmessige utslag også, hvis jeg får lov å kalle det evolusjon. Ting som svartedauen, store utbrudd av influensa, HIV, dinosaurenes utryddelse, osv. Endret 2. april 2007 av Daehli Lenke til kommentar
Springsteen Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg fatter ikke hvor dere får dette våset om at SV vil fjerne all kultur og nasjonalfølelse, fra. Det er bare sprøyt. Sv kjemper hardt for å bevare kulturarven vår. SV har store kulturpolitiske ambisjoner. Vi vil gjennomføre et skikkelig løft for norsk kunst og kultur. Vi vet at et slikt løft koster penger. Derfor går vi inn for å øke kulturbudsjettets andel av statsbudsjettet til én prosent innen 2014. Samtidig vil vi innføre en egen, generell kulturlov som skal sikre befolkningen tilgang til viktige kulturtilbud. Uten kunstnere blir det ingen kunst. SV vil gjøre det mulig for flere kunstnere å leve av sitt kunstneriske arbeid, både gjennom en generell styrking av kulturbudsjettet og gjennom målrettede tiltak som offentlige innkjøp og utsmykninger, stipender og andre støtteordninger. SV ser retten til kulturell deltakelse som en grunnleggende rettighet. Et kulturløft for alle krever derfor gode arenaer for kultur over hele landet. SV vil videreutvikle lokale og regionale kulturbygg og møtesteder. Samtidig vil vi skape større rom for kultur der folk er til daglig, som på skolen, på sykehus eller i fengsler. SV vil gjeninnføre ordningen med en kulturbåt som en kulturformidlende arena for hele kysten. SV vil gjennom styrking av kommuneøkonomien bidra til økt kultursatsing i kommunene. Vi vil også styrke de frivillige kulturorganisasjonens virksomheter, både økonomisk og ved delegering av makt. ^^Utdrag fra SVs Arbeidsprogram. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Det er ganske forutsigbart at innvandrere har en innvirkning på norsk kultur. Likevel ser jeg ikke poenget med å opprettholde en stillstand. Jeg har ikke lyst til å gå rundt i stygge klær med enda styggere mønstre, stinke som en stall, gå rundt å late som om jeg synes det er tøft å gå på ski og spise næringsfattig restmat eller knaske på tørt brød. Det er norsk kultur i et nøtteskall. Det er ingen automatikk i at det er en relasjon mellom det å være autoritær og "høyreekstrem". Alle ideologier som forutsetter en sterk stat er autoritære og ofte også totalitære - enten det er kommunisme(marxist-leninisme), fascisme eller nazisme. Det kan jo også legges til at sosialdemokrater også er svært så hyppige med å bruke "fellesskapet" som unnskyldning. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg fatter ikke hvor dere får dette våset om at SV vil fjerne all kultur og nasjonalfølelse, fra. Det er bare sprøyt. Sv kjemper hardt for å bevare kulturarven vår.... 8293916[/snapback] De samme personene som forfekter den norske kulturs styrke og nasjonalfølelse og hvem vet hva er gjerne i mot det meste av kultursatsing. Det fine med korttenkthet er at den ikke trenger henge sammen i det store bildet. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg må si at jeg blir litt kvalm når jeg leser det Latskap skriver. Nasjonalisme har aldri først til noe bra, selv om jeg ikke skal si at det ikke går ann å like landet sitt, men det å mene at alle andre kulturer og land er mindreverdige i forhold til din, det er galt. Den sterke nasjonalfølelsen har blitt brukt av alle totalitære regimer. Se på Nazi-tyskland f.eks. Her stod den tyske kulturen i sentrum, og den skulle gjenreises og være en fane for det tyske riket. Det samme skjedde i Sovjetunionen. Så hvorfor mene at den Norske kulturen er best, samtidig som du snakker om ytringsfrihet og det at du hater totalitære regimer? Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Jeg må si at jeg blir litt kvalm når jeg leser det Latskap skriver. Nasjonalisme har aldri først til noe bra, selv om jeg ikke skal si at det ikke går ann å like landet sitt, men det å mene at alle andre kulturer og land er mindreverdige i forhold til din, det er galt. Den sterke nasjonalfølelsen har blitt brukt av alle totalitære regimer. Se på Nazi-tyskland f.eks. Her stod den tyske kulturen i sentrum, og den skulle gjenreises og være en fane for det tyske riket. Det samme skjedde i Sovjetunionen. Så hvorfor mene at den Norske kulturen er best, samtidig som du snakker om ytringsfrihet og det at du hater totalitære regimer? 8307947[/snapback] Nasjonalfølelsen er det båndet som knytter ALLE nordmenn sammen, og det er absolutt IKKE negativt å være nasjonalist. Men å være nasjonal-ekstremist eller nynazist er helt latterlig. Hvor er det jeg sier at andres kultur er mindre verdt enn vår egen? Det eneste jeg skriver er at jeg vil beholde vår kultur. Og siden nasjonalisme ble misbrukt under andre verdenskrig, så er det helt galt å være det? Absolutt ALT er galt hvis det blir for mye av det. Du kan jo dø hvis du drikker for mye vann til og med! Men betyr jo ikke at vi skal kutte ut vann av den grunn! Og hvis jeg sier at den Norske kultur er best ( noe jeg aldri har sagt ), vel jeg er Norsk og tar det som en selvfølge at vi er best i absolutt alt vi driver med ( til og med fotball ). Jeg forstår ikke helt hva du mener med " samtidig som du snakker om ytringsfrihet og at du hater totalitære regimer " Hva driver du med egentlig? Å mene at vår kultur er best skaper ikke automatisk et totalitært regime uten ytringsfrihet! Uansett, så har jeg da aldri sagt at Norges kultur er best, jeg sier bare at jeg elsker landet mitt. Slutt å link nasjonalisme og/eller patriotisme med nazi-tyskland og totalitære regimer. Jeg er nasjonalist, men jeg er da for faen ikke nazist eller facist! Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Det folk i europa burde spørre seg er: Hvorfor er europeere det eneste "folkeslaget" i verden som tilsynelatende ikke har lov til å være stolte av egen kultur og identitet? Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Det folk i europa burde spørre seg er: Hvorfor er europeere det eneste "folkeslaget" i verden som tilsynelatende ikke har lov til å være stolte av egen kultur og identitet? 8312053[/snapback] Nettopp. Skal vi holdes " tilbake " av vår skyggefulle fortid? Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 "Det folk i europa burde spørre seg er: Hvorfor er europeere det eneste "folkeslaget" i verden som tilsynelatende ikke har lov til å være stolte av egen kultur og identitet?" Hvorfor skulle vi ikke være stolte? Alle andre kopierer jo oss. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Det er jo det jeg lurer på, ikke sant... når en europeer er stolt av eller ønsker å bevare sin kultur så er han nasjonalist, rasist og det som verre er. Men når muslimer eller afrikanere f.eks ønsker å bringe sin kultur hit og fortsette å leve som de gjorde i hjemlandet (og i strid med vår lov) så applauderes de av naivister og kulturrelativister... og det er blitt en akseptert virkelighet. Det er ikke blitt så ille i Norge ennå, men i store europeiske land er det bare lov å være stolt av landet sitt når man er på fotballkamp osv. har man f.eks et flagg på klærne sine er det stor fare for å bli banket opp. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg ser frem til dokumentasjonen på at det i store europeiske land er "stor fare" (sic) for at man blir banket opp om man har flagg på klærne sine. Og da undrer jeg på hvordan "stor fare" defineres. Neppe i begrepets allminnelige betydning. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg ser frem til dokumentasjonen på at det i store europeiske land er "stor fare" (sic) for at man blir banket opp om man har flagg på klærne sine. Og da undrer jeg på hvordan "stor fare" defineres. Neppe i begrepets allminnelige betydning. 8313367[/snapback] Ta på deg en godt synlig jødestjerne og gå en tur på Grønland. God tur! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå