Gå til innhold

Beregne maks belastning?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har alltid vært fasinert av mekaniske ting, gravemaskiner, roboter osv.

Der vil du se en film av en robot som jeg liker godt. Om du søker etter Industrial Robot vil du finne mange slike som utfører forskjellige arbeidsoppgaver.

Så, tilbake til utfordringen jeg har, jeg vil beregne hvor stor belastning en jernbjelke vil tåle før den bøyes. Bildet jeg legger med viser en vannrett jernstang som skal ha ett lodd på hver side. Hvor stor belstning støtten tåler trenger vi ikke tenke på nå.

post-49203-1175379120_thumb.jpg

Sett at jernbjelken har en lengde på 10 meter. Loddene har jeg ikke noen vekt på fordi jeg har ikke peiling på hva vekta skulle vært. Tykkelsen på jernet ... 25mm?

Hvis vi tilpasser de resterende tallene, vil vi kunne beregne hvor stor vekt man kan plassere på den lengste enden av bjelken? Sett at den plasseringen, som vist på bildet tilsvarer at bjelken stikker 2,5 meter ut på venstre side, og 7,5 meter ut på høyre side. Jeg har kanskje glemt noe vesentlig, men håper vi kan ta det etter hvert som vi prøver å finne ut noe. :hmm:

Edit: På tegningen er det fire figurer:

figur1: ja ... selve "tingen"

figur2: Forslag til form på bjelken

Figur3: Forslag nummer to til form på bjelken

Figur4: Bjelken sett fra siden, stiplet linje viser den vannrette platen på figur3 ...

Ble rotete, men håper dere skjønner. :hmm:

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...