Gå til innhold

Hvilken distro med Radeon X1600XT (for en amatør)?

Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt å leke meg med linux, og det har gitt mersmak :yes: Må vel innrømme at det var guiden/artikkelen som stod her på hardware.no om det geniale, morsomme og stilige skrivebordsmiljøet Beryl :love: som ga meg den dytten jeg trengte for å begynne å bruke og lære Linux. Har lenge hatt lyst til å lære det, og nå som det endelig finnes et skrivebordsmiljø i det jeg kaller ekte 3D (som jeg husker jeg fantaserte om for mange år siden faktisk), så skal jeg endelig gå inn for å lære masse om Linux :D

Er selvfølgelig klar over at det innebærer å måtte lære mye kommandoer, men er til en viss grad vant med det siden jeg jo begynte med PC i den tiden DOS var det mest brukte pc operativsystemet og jeg behersket hvertfall det ganske godt. Men for øyeblikket er jeg totalt grønn på linux kommandoer, innstallering av drivere/programmer o.l (har såvidt forstått at dette kan gjøres med kommandoen "Emerge", dog uten at jeg vet hvordan enda :roll: ) Har vel blitt ganske bortskjemt med grafisk grensesnitt etter windows 95 kom, men syntes det er morro å beherske kommandoer, så detta skal bli gøy :w00t: Men jeg må jo da også igjen påpeke at jeg også liker et "sprekt" skrivebordsmiljø som Baryl tilbyr.

Har fra jeg begynte med Linux nå for i underkant av en uke siden innstallert PCLinuxOS, men erstattet det fort med Sabayon 3.3 siden den hadde Beryl integrert. Dette gjorde jeg med en maskin med Geforce 6600GT skjermkort, så alt gikk nesten som en lek pga den gode driverstøtten (til de komponentene jeg hadde hvertfall) som fulgte med distroene. Prøvde også Ubuntu 6.10, men fikk ikke boota den Live cd `en jeg lastet ned.

Det jeg personlig liker så godt med Linux nå, er kombinasjonen av muligheten for et lekkert (og praktisk) grafisk skrivebordsmiljø, samtidig som man har mer kontroll jo fler kommandoer du behersker. Liker jo å ha mest mulig kontroll over operativsystemet til datan min. :thumbup:

Men for å komme til saken : problemet mitt nå er at jeg ikke lenger disponerer maskinen med det Geforce kortet, og har nå en maskin med Athlon 64 3500+, 1,5GB minne og et Radeon X1600XT skjermkort som jeg jo har forstått er Linux værste fiende omtrent. Og det lengste jeg har kommet i å forsøke å kjøre linux på den er at jeg fikk boota PCLinuxOS Live cd`en i safe mode og havna da i "shell". Og siden jeg ikke kan noen kommandoer får jeg ikke innstallert evt. skjermkortdrivere for å komme inn i en annen form for grafisk grensesnitt slik at jeg får innstallert Linux på denne maskina. Går vel ann å gjøre det på en eller annen måte i shell vel? Men er jo interresert i å ha KDE eller GNOME som grensesnitt da. Mener når bootingen var ferdig og jeg stod i shell prøvde å skrive en kommando (om det var xwin eller winx eller noe slikt? for å starte KDE eller GNOME e.l) fikk den hvertfall til å forsøke å starte (er det winx det heter? GNOME og KDE o.l mener jeg?) Men det gikk ikke pga drivermangel til Radeon kortet mitt tror jeg.

Spørsmålet mitt er da : hvilken distro burde jeg satse på siden jeg nå engang sitter med et Radeon x1600XT kort? Er det noen som har driver inkludert så jeg ihvertfall får boota i KDE med en live cd e.l? Eller må jeg innstallere driver manuelt i shell med det kortet jeg har, med de distroene som finnes i dag? Da hadde jeg ihvertfall satt stor pris på om noen kunne forklart meg fremgangsmåten for å gjøre dette :w00t: Målet er selvfølgelig å få til Beryl, men er mer enn fornøyd med "kun" KDE foreløpig da :) Har lasta ned en driver som heter "ati-driver-installer-8.34.8-x86.x86_64.run", men hva jeg skal gjøre med den vet jeg ikke da :no:

Setter stor pris på all hjelp :w00t:

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde Sabayon på en AMD maskin med nvidia-chipset og ATI Radeon 9600 skjermkort i dag. Til min store overaskelse så bootet det rett opp og alt fungerte ut av boksen. - Men det kan hende at X1600 er litt for nytt? - Da må du trolig installere en rimelig ny ATI-driver selv.

Siden du trolig trenger en del hjelp med skall-kommandoer ville jeg heller gått for Ubuntu enn sabayon. - Det er også enklere å installere programmer i Ubuntu enn i Sabayon. - Siden Sabayons Gentoo-baserte pakkesystem krever at du kompilerer pakkene fra kildekode, som kan ta litt tid.

Beryl er rimelig enkel å installere uansett distro:

http://www.beryl-project.org/distros.php

Du må bare huske at ATI ikke støtter AIGLX eller composite.

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe skrekk for shell og liker å utforske litt så kan du jo alltids prøve deg på ubuntu feisty fawn beta. Som har noe som heter restricted driver manager. Veit ikke hvordan det funker i henhold med ati kort, men jeg tror det skal være en ganske bra forbedring. Anbefaler ubuntu på grunn av mine egne erfaringer og det store community man har for hjelp. Uansett velkommen som en til lærevillig bruker. :) Du kan bare glede deg til du begynner å forstå hvordan ting fungerer. Det er en digg følelse å ha så bra kontroll over systemet man sitter på. Ikke noe problem å få beryl opp å gå på fesity hvis man er lærevillig. Bare å følge guiden på wikien på www.beryl-project.org. Have fun :D

Lenke til kommentar

Takker for gode råd og har bestemt meg for å prøve Ubuntu feisty fawn 7.04 betaen. :yes:

Hvis du ikke har noe skrekk for shell og liker å utforske litt så kan du jo alltids prøve deg på ubuntu feisty fawn beta.

Jeg elsker å utforske og regner med å sitte og knote med dette til svetten renner og jeg er firkanta i øya :dribble: Skal bli morro å sette seg inn i et (delvis) kommandobasert operativsystem igjen. Er jo halve morroa og sitte å hacke seg gjennom innstalleringa bak tastaturet, er vel bare å innse at jeg er en uforbederlig nerd :innocent: Selv om jeg knapt har skrevet en kommando siden MS-DOS dagene (med unntak av enkelte kommandoer i dos-shell i windows).

Du kan bare glede deg til du begynner å forstå hvordan ting fungerer. Det er en digg følelse å ha så bra kontroll over systemet man sitter på.

Er akkurat dette jeg liker med Linux ja :D Vil ha mest mulig kontroll, og ikke la en eller annen form for veiviser halvveis bestemme hva jeg skal gjøre uten at jeg selv nesten vet hva den veiviseren egentlig har gjordt. Grafisk grensesnitt er morro det og såklart (spess Beryl :dribble: ) men det er artigere når man kan velge å gå dypere inn i ting ved hjelp av kommandoer.

Hvordan er denne Feisty Fawn betaen når det gjelder innstallasjon egentlig? Er den fullstendig kommandobasert i shell, eller har den et grafisk grensesnitt? Det er vel ikke en live cd dette? Vil nok slite litt hvis den er fullstendig tekstbasert innstallasjon siden jeg ikke kan omtrent en eneste kommando enda...

Lurte først på å laste ned edgy versjonen av 6.10, men den vil det ta en uke omtrent å laste ned med den linja jeg sitter med nå :dontgetit: Hva er egentlig forskjellen på edgy versjonen og live versjonen? (ser jo at edgy er mye større, er det mest pga flere programmer innstallert, eller bedre/større driverdatabase e.l?) Har man muligheter i edgy man ikke har hvis man innstallerer fra live cd f.eks?

Lenke til kommentar
Jeg prøvde Sabayon på en AMD maskin med nvidia-chipset og ATI Radeon 9600 skjermkort i dag. Til min store overaskelse så bootet det rett opp og alt fungerte ut av boksen. - Men det kan hende at X1600 er litt for nytt? - Da må du trolig installere en rimelig ny ATI-driver selv.

Siden du trolig trenger en del hjelp med skall-kommandoer ville jeg heller gått for Ubuntu enn sabayon. - Det er også enklere å installere programmer i Ubuntu enn i Sabayon. - Siden Sabayons Gentoo-baserte pakkesystem krever at du kompilerer pakkene fra kildekode, som kan ta litt tid.

Beryl er rimelig enkel å installere uansett distro:

http://www.beryl-project.org/distros.php

Du må bare huske at ATI ikke støtter AIGLX eller composite.

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

8284458[/snapback]

Fikk du da også Beryl til å fungere? Hvordan skal jeg gå fram for å evt. innstallere nyere ATI drivere når jeg booter med live cd`en til Sabayon før den da kommer så langt at den skal starte xwin (det er vel det som er fellesbetegnelsen på GNOME/KDE?) Siden det i mitt tilfelle ikke gikk å boote med det første valget der som gjør at du kommer rett inn i innloggingsmenyen, så må jeg vel da velge safe mode og starte driveren i shell går jeg utifra? for så å starte xwin manuelt etterpå e.l? Har lasta ned det jeg har forstått er den nyeste ATI driveren til linux (den heter : ati-driver-installer-8.34.8-x86_64.run), men må jo innrømme at jeg har null peiling på hvordan den skal innstalleres/kjøres, hvilke kommandoer jeg bruker osv. Og er det da så bare å skrive en kommando for å starte xwin etter driveren er kjørt/innstallert?

Lenke til kommentar

Bestemte du deg ikke for å teste Ubuntu feisty da? - Sjekk om du får det til å kjøre først. Så tester du sabayon etterpå hvis du ikke får feisty eller edgy til å virke. - Men ja, jeg fikk Beryl til å kjøre rett ut av boksen uten å konfigurere noe som helst både på den maskinen og på min Dell XPS. - Sabayon kommer iallefall de nyeste nvidia-driverne. Ville oversake meg om den ikke kom med de nyeste ATI-driverne også.

Det er tydeligvis mulig å få x1600 til å virke med beryl:

:)

Du kommer fortsatt til et skall dersom xorg ikke klarer å laste xorg-driveren (eller xorg-oppsettet). - Tror det skal endres i versjon 7.3, slik at den automatisk laster vesa dersom den feiler med å laste noen andre drivere.

Du finner oppsettet til xorg i filen: /etc/X11/xorg.conf

Du kan vise innholdet i denne filen ved hjelp av kommandoen less /etc/X11/xorg.conf

Eller redigere den med: sudo nano /etc/X11/xorg.conf

sudo = gjøre "ting" med super bruker / root rettigheter.

nano = en teksteditor i CLI.

I xorg.conf under Section "Device" finner du en linje med:

Driver "fglrx"

Dersom du ikke får bilde kan du isteden for fglrx (i rekkefølge) teste med:

radeon

ati

vesa

Edit: Men prøv feisty først.

Guide til manuell installasjon av ATI-driver i Ubuntu:

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Ed...Driver_Manually

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Jo jeg prøver feisty, nå er den ferdig lasta ned så nå gleder jeg meg til å sette meg ned og hacke når unga er i seng :w00t:

Bestemte du deg ikke for å teste Ubuntu feisty da? - Sjekk om du får det til å kjøre først. Så tester du sabayon etterpå hvis du ikke får feisty eller edgy til å virke.

Jo jeg lurte egentlig bare på hvordan man evt. kunne gå fram hvis jeg senere skulle få samme problem med en annen live distro jeg ville prøve. Var bare litt nyskjerrig på om det kunne latt seg gjøre å innstallere Sabayon med live cd`en på denne maskinen (med ATI kort altså) selv om jeg ikke kommer rett inn i KDE/GNOME. Eller da om jeg hadde hatt mulighet til å starte xwin etter å ha innstallert riktig driver e.l.... ble bare litt nyskjerrig på hvorfor min nektet å boote når du klarte det med såpass lik hardware som jeg har... om det er pga for gammel driver, eller om det er et annet komponent som tuller. Finnes det noen relativt enkel måte å feilsøke slikt på? Hva som gjør at linux ikke vil starte på den maskinen man evt. har? Eller må man rett og slett bare prøve seg fram med forskjellige drivere o.l?

Har jo ikke klart å fått opp Linux i noe grafisk grensesnitt på denne (ati maskinen) men det gikk jo glatt på den andre med nVidia kort. Brukte de samme cd/dvd`ene så det er garantert ikke der feilen ligger.

Takk for info om noen kommandoer jeg kan prøve :)

Lenke til kommentar
(...)ble bare litt nyskjerrig på hvorfor min nektet å boote når du klarte det med såpass lik hardware som jeg har... om det er pga for gammel driver, eller om det er et annet komponent som tuller. Finnes det noen relativt enkel måte å feilsøke slikt på? Hva som gjør at linux ikke vil starte på den maskinen man evt. har? Eller må man rett og slett bare prøve seg fram med forskjellige drivere o.l?

Har jo ikke klart å fått opp Linux i noe grafisk grensesnitt på denne (ati maskinen) men det gikk jo glatt på den andre med nVidia kort. Brukte de samme cd/dvd`ene så det er garantert ikke der feilen ligger(...)

8292002[/snapback]

Jeg har sett noe om at X700 og X1600 ikke var støttet i fglrx driverne før helt nylig, så det kan jo være at Sabayon ikke bruker de aller siste driverne allikevel. I følge den siste linken jeg gav deg støtter ikke fglrx 8.35.5 høyere linux-kjerne enn 2.6.19. Sabayon bruker 2.6.20.

Men det ser iallefall ut som 8.35.5 støtter X1600:

http://wiki.cchtml.com/index.php/Hardware

For å få 3D-akelserasjon og XGL støtte må du vel laste ned siste driver (8.35.5) fra ATI:

http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

Generelle installasjonsinstrukser:

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2....35.5-inst.html

(Men det kan være litt komplisert å installere driverne direkte fra ATI isteden for å bruke pakkesystemet).

Lenke til kommentar

HURRA!! Fikk endelig starta Ubuntu på denne maskina med Radeon kort :w00t:

Fikk nesten tårer i øya av skuffelse først når jeg rett etter jeg valgte å starte eller innstallere i bootmenyen fikk en feilmelding som sa noe sånnt som : Kernel Panic... +noe mer, og den ba med prøve å boote med funksjonen "noapic". Når jeg så gjorde det boota den rett inn i GNOME :w00t:

Turte ikke å begynne å rote med partisjonene med partisjonsverktøyet som fulgte med der, så ikke noen mulighet for å "resize" en partisjon for å sette av plass til Linux, så nå er det rett inn i Partition Magic og ordne litt plass til Ubuntu, laste ned den nyeste driveren til ATI som du ga meg link til, og hvis jeg til og med kommer meg på nett med ICE modemet i Ubuntu så er det nok bye bye til windows i noen dager :thumbup: Ellers får jeg lage et digert dokument med nødvendige kommandoer og instrukser på hvordan ting gjøres og printe de ut :D

Tusen takk for all hjelpen til å få satt foten innenfor Linux verdenen :yes: Jeg kommer nok til å bli en ihuga Linux fan fra nå :D

Edit : Det første jeg selvfølgelig skal gjøre etter partisjonering, er jo selvfølgelig å innstallere det på harddisken :yes:

Det var forøvrig Ubuntu Feisty Fawn 7.04 betaen jeg fikk boota da, men jeg tror det var samme feilmelding jeg fikk da jeg prøvde 6.10 live versjonen, det med kernel panic og å bruke "noapic". Men prøvde jo ikke da å boote med noapic, tenkte bare at denne distroen ikke fungerte på min maskin.

Hva er det "noapic" funksjonen egentlig gjør? Er det noe jeg må ta hensyn til når jeg skal innstallere det på harddisken?

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Dette var en interesant diskusjon:) Men stemmer dette som er blitt skrevet med ati x1600 MOBILITY..for det har jeg:) går det ut på det samme? Alså kan jeg følge samma guider som ziggy? Eller er det egne guider på "Mobility".

Lenke til kommentar

Har fått til en vellykket innstallasjon av Ubuntu Feisty Fawn betaen og det er morro og prøve seg fram på et totalt annerledes operativsystem enn man er vant til :yes: Hovedmålene foreløpig er å få Beryl til å gå på denne maskina, og å komme meg på nett med den, noe som ser ut som en ganske stor utfordring for en nybegynner som jeg jo veldig mildt sagt er :roll: Det er en ganske stor terskel å gå over fra windows til linux, men når man kan få det så vakkert og funksjonelt som man kan med Beryl + at det jo er et sikkert og stabilt operativsystem, er det verdt slitet :yes: får håpe linux blir en enda sterkere konkurrent til Micro$oft etterhvert. Spess hvis Linux da fortsetter å være opensource, og mulig å få gratis :w00t:

Men å få komme meg på nett med ICE modemet er mildt sagt en utfordring, og det er ganske tungvindt å måtte reboote fra Linux til Windows hver gang jeg skulle trenge å komme på nett for å enten finne informasjon om noe jeg lurer på ang linux, for så å måtte klippe/lime inn i et dokument som jeg kan hente fram i linux igjen osv :ermm: Så er det jo umulig for meg å bruke kommandoen "apt-get" uten nett, og blir jo da rimelig hemma siden den går igjen i mange veiledninger jeg leser.

Må også si at jeg likte KDE grensesnittet bedre enn GNOME, så det var litt synd at ikke KDE fulgte med i Feisty Fawn. Gjør den det i Edgy versjonen egentlig? Eller er det mulig å innstallere det selv på noen måte? Eller har Ubuntu boikotta KDE av en eller annen grunn totalt?

Det jeg spesielt savnet i GNOME var programmet KPPP som jeg var på nippet til å få meg på nett med på "nVidia-maskina" mi i Sabayon 3.3 distroen. Men jeg tror jeg leste et sted at den kernel versjonen jeg hadde kunne være for gammel til at det gikk e.l. med det modemet jeg hadde (Anydata CDMA wireless modem, av typen ADU-E100A).

Finnes det et modemkonfigurasjon/tilkoblingsprogram i GNOME som er ganske tilsvarende som KPPP? Jeg prøvde å bruke pppconfig i GNOME, men det var mye informasjon det programmet spurte om som jeg ikke hadde peiling på (bl.a ipadressen til isp`en eller noe slikt, og om dns server skulle være dynamisk eller statisk eller noe slikt?) og når jeg da prøvde å koble meg til med "pon `tilkoblingsnavn`" så skjedde det absolutt ingenting, mens i KPPP fikk jeg stort sett fylt ut det nødvendige og et vindu forklarte meg at den initialiserte tilkoblingen i det minste når jeg prøvde å koble meg på, selv om den ikke klarte det da. Og jeg syntes det var lettere å finne henvisninga til modemet mitt med KPPP enn i pppconfig. Ingen av de forslaga pppconfig kom med stemte overens med det som stod i den instruksen jeg fulgte. (takk for den forresten HavarN :yes: ) I den instruksen stod det at det skulle være /dev/ttyUSB0, og den fant jeg i KPPP, og det funka _nesten_ :thumbup: (jeg er hvertfall rimelig sikker på at den fikk kontakt med modemet)

Tror jeg har prøvd samtlige programmer jeg fant i menyen i GNOME for å finne noe som kunne likne på KPPP, men fant ikke noe der som jeg forstod kunne gjøre samme nytten. Er det jeg som har lett for lite, eller er det en kommando jeg kan bruke for å starte et slikt program. Eller kan jeg laste ned et slikt program og innstallere i GNOME selv?

Beklager hvis enkelte ting her er dårlig forklart, men det er mye info som skal inn i huet, og det er litt vanskelig å huske alt dette og sitter med ørten ark flytene rundt meg med forklaringer på ditt og datt :!:

Edit : lager en ny tråd om emnet

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Når det gjelder KDE så kan du installere det i alle ubuntu-versjoner med:

sudo aptitude install kubuntu-desktop

( Les https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=710659 )

Når det gjelder det modemet og pppconfig, så lå det ferdige konfigurasjonsfiler for det modemet ditt helt nederst på siden for den guiden jeg linket til i forrige tråd. Du kan sikkert bare kopiere disse og bruke pon cdma til å koble deg til nettet.

Edit:

modem-guiden

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få takket deg nok HavarN :yes: På dette tidspunkt skriver jeg dette innlegget fra det herlige OS Linux Ubuntu Feisty Fawn beta 7.04, via ICE modemet :w00t: Det har unektelig kosta slit, men gudene skal vite at det har vært verdt det :D

Burde lest gjennom denne først ja :blush:

Men for å gi mitt bidrag som takk for all hjelpen tenkte jeg å lage en tråd (under riktig emnetittel :whistle: ) som forklarer fremgangsmåten for å koble seg på nett med ICE på en måte som er enkel å forstå for andre som evt skulle trenge det en dag, regner med at liknende fremgangsmåte kan brukes på liknende systemer? Ihvertfall mye av det samme. Men det må bli etter jeg har fått noen timer på øyet :p Skal da selvfølgelig referere til den linken du gav meg (som jeg burde lest litt nøyere i utgangspunktet :whistle: ) men det er mye nytt jeg måtte sette meg inn i siden jeg har vært Micro$oft slave siden MS-DOS 5.0 så dagens lys.

Det neste prosjektet blir jo da å få Beryl opp å gå :w00t:

Nok en gang : Tusen hjertelig takk for all hjelp :w00t: Nå kan jeg gå og legge meg i trygg visshet om at jeg kommer meg på nett i linux når jeg våkner igjen :p

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan jeg skal få takket deg nok HavarN  :yes:

8318283[/snapback]

Bruk GNU/Linux og fri programvare og fortell flere om hvor herlig den frie hverdagen er. ;)

På dette tidspunkt skriver jeg dette innlegget fra det herlige OS Linux Ubuntu Feisty Fawn beta 7.04, via ICE modemet  :w00t:  Det har unektelig kosta slit, men gudene skal vite at det har vært verdt det  :D

8318283[/snapback]

Gratulerer.
Det neste prosjektet blir jo da å få Beryl opp å gå  :w00t:

8318283[/snapback]

sudo gedit /etc/apt/sources.list

Beryl ligger i universe pakkelageret til feisty:

System->Administration->Software Sources:

Sjekk av for universe under "Ubuntu Software"-fanen.

Oppdaterer listene over hvilke pakker som er tilgjengelig:

sudo aptitude update

Laster ned og installer beryl:

sudo aptitude install xserver-xgl beryl emerald

Bruker du gnome, kan du legge til beryl i oppstarten gjennom System->Preferences->Sessions->Startup Programs->Add:

beryl-manager

beryl

(Dette er forutsatt at du har fungerende 3D-drivere til ATI-kortet ditt)

Edit:

Oppgraderte til feisty og fant ut at beryl ligger i universe pakkelageret, slik at man slipper å legge til andre pakkelagre for å installere beryl.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Legg til pakkelagre for beryl:

deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main
deb-src http://ubuntu.beryl-project.org edgy main

Bare vil si at hvis man bruker Feisty, bør man bytte ut edgy med feisty. Altså slik:

deb http://ubuntu.beryl-project.org/ feisty main
deb-src http://ubuntu.beryl-project.org feisty main

Lenke til kommentar
Du kommer fortsatt til et skall dersom xorg ikke klarer å laste xorg-driveren (eller xorg-oppsettet). - Tror det skal endres i versjon 7.3, slik at den automatisk laster vesa dersom den feiler med å laste noen andre drivere.

Du finner oppsettet til xorg i filen: /etc/X11/xorg.conf

Du kan vise innholdet i denne filen ved hjelp av kommandoen less /etc/X11/xorg.conf

Eller redigere den med: sudo nano /etc/X11/xorg.conf

sudo = gjøre "ting" med super bruker / root rettigheter.

nano = en teksteditor i CLI.

I xorg.conf under Section "Device" finner du en linje med:

Driver "fglrx"

Dersom du ikke får bilde kan du isteden for fglrx (i rekkefølge) teste med:

radeon

ati

vesa

Hos meg stod det i xorg.conf :

Section "Device"

Identifier "Generic Video Card"

Driver "vesa"

BusID "PCI:7:0:0"

Må det stå rglrx for at Beryl skal fungere? Må jeg da evt oppdatere skjermkortdriveren? Eller duger Vesa?

Jeg har sett noe om at X700 og X1600 ikke var støttet i fglrx driverne før helt nylig, så det kan jo være at Sabayon ikke bruker de aller siste driverne allikevel. I følge den siste linken  jeg gav deg støtter ikke fglrx 8.35.5 høyere linux-kjerne enn 2.6.19. Sabayon bruker 2.6.20.

Er det pga dette jeg ikke har rglrx driver innstallert? Siden jeg nå da bruker Ubuntu Feisty? At jeg rett og slett har for ny kernel mener jeg? Feisty bruker vel den nyeste kernelen vel? (hva var kommandoen for å sjekke dette igjen?) Må jeg da evt. nedgradere kernelen først?

HavarN  Postet i dag, 03:22

QUOTE(_ziggy_ @ 06/04-2007 : 06:04)

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få takket deg nok HavarN  new_yes.gif

*

Bruk GNU/Linux og fri programvare og fortell flere om hvor herlig den frie hverdagen er. wink.gif

Fra nå av skal jeg skryte av Linux til alle jeg snakker om data med :yes: Hvis de ringer meg og lurer på hvordan de skal fikse et eller annet i windows skal jeg svare : "Innstaller Linux" :w00t:

Lenke til kommentar

vesa er en standard-driver som skal fungere på omtrent alle skjermkort som eksisterer og følger vesa-standardene (som de må for å få vist bilder på skjermen). Men vesa har ingen 3D-støtte, og andre drivere har også bedre 2D-ytelse. - Slik som fri kildekode driveren ati (som er en driver utviklet av entusiaster p.g.a. manglende/dårlige offisielle drivere fra AMD/ATI). ati driveren støtter bare 2D-grafikk, så den vil dessverre ikke virke med beryl ennå.

For å få 3D støtte med ATI kort må du benytte de proprietære ATI driverne som heter fglrx. Og etter å ha googlet litt tror jeg at du skal kunne klare å bruke fglrx 8.35.5 med 2.6.20 kjerne, ved å legge til en patch til fglrx før du kompilerer de.

Her har du et par guider. Det kan være en del kommandoer, så det gjelder å ha tunga rett i munnen... (blir lettere etterhvert som man blir vant med linux). Du trenger bare å følge én av guidene.

Guide1:

http://www.howforge.com/how-to-setup-fglrx-for-ubuntu-feisty

Denne kan du vel egentlig bare følge rett fram, men husk å ta en backup av /etc/X11/xorg.conf før du begynner.

Guide2:

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Fe...Driver_Manually

Følg metode 2, hopp over patch #1, men bruk patch #2 isteden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for de siste innspillene her :) Men den linja jeg nå har (ICE modem) er så ustabil at jeg aldri rekker å få lastet ned en pakke før den disconnecter og jeg må begynne på nytt :no: så all bruk av apt-get/aptitude kommandoene er nytteløse for meg, samme gjelder oppdateringer o.l :no: skal dog bestille kabelmodem i nærmeste framtid, da skal jeg gå inn for å bli Linux guru :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...