Gå til innhold

Obligatorisk år i omsorgssektoren?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil nok ha vanskelig med å få ungdommen til å gjøre det.

Er en grei tanke, men lar seg ikke gjennomføre praktisk.

8301279[/snapback]

Hvorfor det, samme kan man jo si om forsvaret vel. Og Forsvaret klarer jo å lære norske ungdommer ganske mye i løpet av et år.

Selvsagt er ikke et forsvar noe man "vil" ha, men som vi må ha for verden er slikt. Men tror dog at det hadde vært smartere å sende _alle_ som er fysisk i stand til det i førstegangstjeneste da det vil lønne seg mest om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Vil nok ha vanskelig med å få ungdommen til å gjøre det.

Er en grei tanke, men lar seg ikke gjennomføre praktisk.

8301279[/snapback]

Hvorfor det, samme kan man jo si om forsvaret vel. Og Forsvaret klarer jo å lære norske ungdommer ganske mye i løpet av et år.

Selvsagt er ikke et forsvar noe man "vil" ha, men som vi må ha for verden er slikt. Men tror dog at det hadde vært smartere å sende _alle_ som er fysisk i stand til det i førstegangstjeneste da det vil lønne seg mest om det skulle bli nødvendig.

8301308[/snapback]

17,5% av norsk ungdom fullfører et år i militæret.

Hvor mange tror du vil godta et obligatorisk år der man vasker ræva til gamle senile folk? setter det litt på spissen, men vil maks få noen tusen til å bli med på det.

Er et forslag man kan være enig i for at høres fint ut og alt det der, men de fleste vet nok at det ikke vil bli noe av.

Selvsagt er ikke et forsvar noe man "vil" ha

Nei, hadde det ikke vært krig i verden og alle var mette og varme ville vi nok ikke trengt i forsvar.

Men slik situasjonen er i dag er et moderne forsvar noe vi vil og må ha.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Hadde et slikt system blitt gjennomført hadde det vel blitt som med verneplikten, tvang. Og hvor bra det er med folk tvunget inn i omsorgssektoren kan vel diskuteres :)

Så jeg holder meg heller til at alle skal være i førstegangstjenesten, så slipper man diskusjoner om hvorfor jenter slipper o.l. Verste som skjer er at alle lærer å kunne forsvare landet, og kansje appåtil får litt mer sunt vett i kroppen :)

Lenke til kommentar
Verste som skjer er at alle lærer å kunne forsvare landet, og kansje appåtil får litt mer sunt vett i kroppen :)

8301366[/snapback]

Skjer jo en del dødsfall, da.

8301379[/snapback]

I forsvaret?

8301389[/snapback]

Har jo vert et par drukningsulykker i løpet av de par siste årene. Det er alltid en risiko.

Lenke til kommentar
Som en løsning på norges sykehus- og omsorgsmangel, burde alle tenåringer ha ett år obligatorisk jobb som sykepleier/omsorgsarbeider.

8283428[/snapback]

Finnes det ikke bedre tiltak?

Ikke bare for å hjelpe en stresset bransje, men også for å opparbeide seg verdifull sosial erfaring den nevnte "idèlufteren" mente man ikke kunne leve foruten.

8283428[/snapback]

Jaha..? Den sosiale erfaringen blir neppe like god når den er påtvunget, og hvor stor er forskjellen i sosial erfaring jeg får av et år med lagarbeid som ferdigutdannet sivilingeniør fremfor et år på gamlehjem mens jeg glemmer kunnskap fra VGS før jeg får ta fatt på universitetsutdannelsen?

Nevnte person mente også at vi som samfunn er alt for egoistiske, og at dette tiltaket ville gjort verden til et bedre sted.

8283428[/snapback]

Merkelige greier å komme med, uten argumentasjon.

Er motstander av dette forslaget, på samme måte som jeg er motstander av obligatorisk førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...