Mads-b Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg fikk høre en vill ide her forleden. Eller, vill og vill, uansett en ide. Som en løsning på norges sykehus- og omsorgsmangel, burde alle tenåringer ha ett år obligatorisk jobb som sykepleier/omsorgsarbeider. Ikke bare for å hjelpe en stresset bransje, men også for å opparbeide seg verdifull sosial erfaring den nevnte "idèlufteren" mente man ikke kunne leve foruten. Nevnte person mente også at vi som samfunn er alt for egoistiske, og at dette tiltaket ville gjort verden til et bedre sted. Uansett, dette utviklet seg til en bra debatt mellom oss to ihvertfall, og jeg er litt nysgjerrig på hva dere mener. Personlig mener jeg at ideen er lite matnyttig, og at "tvangsarbeid" ikke er veien å gå. Vad tycks? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 En meget god idé! Også kunne vi kanskje også innført enda et år for de som skal inn i Regjering/Storting? Jeg synes dette høres MYE bedre ut enn at en gjeng med 18åringer skal løpe i skau og mark, skyte med AG3 og få huden full av kjeft for alt mulig piss. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Sykepleierarbeid krever vel en viss utdannelse, men et år som omsorgsarbeider (hjelpepleier?), eller andre ting som ikke nødvendigvis krever mer enn et innføringskurs kunne jeg gjerne ha gjennomført. De trenger fysisk styrke i omsorgssektoren også, selv om machokulturen neppe er særlig utpreget. Ungdom burde vel være egnet til det, uavhengig av kjønn. I motsetning til værneplikt ville jeg aktivt ha arbeidet for å få gjennomføre et slikt år. Jeg tror de fleste vil ha godt av å drive slikt arbeid en stund, i motsetning til å bruke et år på å løpe rundt i skogen og leke krig. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Jepp. Man bør ikke sette sprøyter o.l, men jeg tror det vil være til stor hjelp om man i det hele tatt er tilstede. Om de gamle har noen å prate med, om noen kan lage mat, om noen kan hjelpe til på en eller annen måte.. Omsorgsvesenet vårt er jo nokså underbemanna. Spesielt når man snakker om å "importere" sykepleiere fra Afrika - FOR DER ER DE JO IKKE UNDERBEMANNET!! Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Men se det nå for all del i et større perspektiv: Greit nok at dette blir et boost i helsesektoren, men dette var ifølge min diskusjonspartner kun en pluss på sidelinjen. Den egentlige grunnen til å få ungdommer inn i eldrehjemmene var å lære dem å bli bedre mennesker (ungdommene), og å få øynene opp for de "dårlige kårene". Jeg for min del har vanskelig for å forstå hvordan dette kan hjelpe folk til å bli mindre egoistiske og mer omsorgsfulle i dagliglivet. Jeg fikk inntrykk av at om dette ble foretatt, så skulle plutselig alle de nybakte tjueåringene bli mye snillere og mer omtenksomme, nettopp fordi de hadde vært hjelpere på et eldrehjem i et år. Er det virkelig bare jeg som er uenig i dette? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Istedet for å betale omsorgspersonale en skikkelig lønn skal vi tvinge en gjeng ungdommer til å jobbe der? Det høres jo veldig lurt ut Hvis vi betaler omsorgspleiere og annet sykepersonell en skikkelig lønn så motiverer det andre til å jobbe innen dette yrket og vips så forsvinner sykehus krisen. Hvor skal vi få pengene fra? Skattlegg meglerne, advokatene, forretningsfolkene, stortingspolitikerne og andre overbetalte papirflyttere som hadde bare brukt pengene på fine middager eller dyre biler eller nye kjoler til Karita bekkemellem! Edit: Men se det nå for all del i et større perspektiv:Greit nok at dette blir et boost i helsesektoren, men dette var ifølge min diskusjonspartner kun en pluss på sidelinjen. Den egentlige grunnen til å få ungdommer inn i eldrehjemmene var å lære dem å bli bedre mennesker (ungdommene), og å få øynene opp for de "dårlige kårene". Jeg for min del har vanskelig for å forstå hvordan dette kan hjelpe folk til å bli mindre egoistiske og mer omsorgsfulle i dagliglivet. Jeg fikk inntrykk av at om dette ble foretatt, så skulle plutselig alle de nybakte tjueåringene bli mye snillere og mer omtenksomme, nettopp fordi de hadde vært hjelpere på et eldrehjem i et år. Er det virkelig bare jeg som er uenig i dette? Vi skal tvinge ungdom til å bli snillere? Hva blir det neste? Ungdommen er så bortskjemte og egoistiske i dag.. kanskje litt obligatorisk elektosjokk vil hjelpe.. Så på tven nylig en personalkonsult i ett rekrutteringsbyrå sa at ungdommen var så bortskjemte i dag. De ville ikke ta fysiske yrker som snekker ol lengre. Eg tenkte. Se kem som snakker. En bortskjemt kjerring som flytter papirer hele dagen i manpower eller kor d no var. Skulle likt å sett hun flytte noe tømmer eller hjelpe gamle Olga på badet. Endret 1. april 2007 av magicus Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Jeg fikk høre en vill ide her forleden. Eller, vill og vill, uansett en ide. Som en løsning på norges sykehus- og omsorgsmangel, burde alle tenåringer ha ett år obligatorisk jobb som sykepleier/omsorgsarbeider. Ikke bare for å hjelpe en stresset bransje, men også for å opparbeide seg verdifull sosial erfaring den nevnte "idèlufteren" mente man ikke kunne leve foruten. Nevnte person mente også at vi som samfunn er alt for egoistiske, og at dette tiltaket ville gjort verden til et bedre sted. Uansett, dette utviklet seg til en bra debatt mellom oss to ihvertfall, og jeg er litt nysgjerrig på hva dere mener. Personlig mener jeg at ideen er lite matnyttig, og at "tvangsarbeid" ikke er veien å gå. Vad tycks? 8283428[/snapback] Noe helt liknende er jo gjennomført allerede! Verneplikten er et slikt tvangsarbeid, og pasifister må jo utføre sivil verneplikt (man kaller det utrolig nok vernetjeneste selv om det er sivil). Så om du er for obligatorisk verneplikt så bør ikke denne idèen være så fjern for deg. Jeg er imot. Endret 1. april 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Du sier noe der, Magicus.. Men dette gjennomføres jo ikke før dagens politikere ser hvor jævlig det faktisk er.. Nei, vent.. De på tinget har jo helvetes pensjonsordninger oppiræva, så de slipper å havne på et offentlig sykehjem.. Endret 1. april 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Siden guttene tvinges inn i militæret, kan jentene tvinges inn i helsesektoren Eller ikke. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 De pasifister jeg har truffet, som har jobbet i omsorgssektoren har ikke blitt noe bedre mennesker. FRP og for avskaffelse av velferdsstaten juhuu hehe men nå er vel min omgangskrets ikke nødvendigvis fasit Men tror ikke folk lærer noe. Det er forresten bare noe forbanna tøv at ungdom idag er værre enn det de var før. Nevn et år i vår 4milliarder år der ungdomen var BEDRE. jommen sa eg smør. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Nå må vi huske på at vi lever bare en gang! Så vidt jeg vet.... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Sikkert veldig hyggelig å bli stelt av folk som blir tvunget til å arbeide, og hater det de driver med.. I militæret skal man ihvertfall (i verste fall) drepe folk, om man er en bitter grinebiter er ikke så nøye. Forøvrig bør man heller avskaffe tvangsarbeidet i verneplikten enn å innføre mer. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg er imot alle typer tvangsarbeid, være seg i helsesektoren eller forsvaret. Skal vi lære folk å bli bedre mennesker ved tvang? Det er et ekstremt tilfelle av "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør". Det er altså OK å tvinge noen til arbeid om de vil eller ikke, så lenge hensikten er å gjøre dem til bedre mennesker. For noe tull. Vi skal ikke glemme at mange forferdelige ting har blitt gjort i historien med gode hensikter. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Enig der... Pluss at omsorgsarbeid krever en viss utdannelse og peiling på området. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Haha, kan se for meg selv stelle gammle mennesker med mine tatoverte armer. Men sånn egentlig, hvordan skal det gjennomføres? Grunnen til at det funker i forsvaret er jo tildels offiserer som gir en overhøvling uten like hvis man ikke klarer å oppføre seg. Kan se for meg det i helsevesnet, mange mennesker og spesielt eldre er ganske redde for å si fra, og jeg tror nok der er en del 18-20 åringer som ikke vet hvordan man skal oppføre seg. Kanskje forsvaret kan låne ut noen offiserer til å passe på i sykehusene? Det blir sikkert koselig :!: Synes også det blir helt feil å tvinge folk i en slik situasjon. Hvis man skal gjennomføre et slikt system så bør det være tuftet på valgfrihet og ikke tvang. Edit: Leifbert Endret 2. april 2007 av Aldhissla Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Målet med forsvaret er å utdanne folk til strid, så de har kunnskapen den dagen vi må hente inn folk på rappen. Litt kjedelig å si "vent, vi må bruke et år på å trene folka først" mens fienden er ved grensa. Mens målet med 1 år i omsorg er jo å bli bedre mennesker .... eh... Bevis det, så skal jeg gi min stemme, men jeg tror ikke noe på det. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Siden guttene tvinges inn i militæret, kan jentene tvinges inn i helsesektoren Hvorfor ikke? Jeg er helt mot både verneplikt og denne ideen, men når først guttene har et pliktår, hvorfor skal ikke jentene ha det? Skal de ha likestilling her i landet så får de ha det Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Var faktisk en potetrbuker her forleden som foreslo at siden guttene hadde som biologisk rolle å reise i millitæret, kunne jentene ha å få barn. Han tenkte faktisk ikke på de resterende 18 årene etter fødsel... Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Siden guttene tvinges inn i militæret, kan jentene tvinges inn i helsesektoren Hvorfor ikke? Jeg er helt mot både verneplikt og denne ideen, men når først guttene har et pliktår, hvorfor skal ikke jentene ha det? Skal de ha likestilling her i landet så får de ha det 8292350[/snapback] Jeg er imot verneplikten sånn som deg. Men som du også sier, når først guttene blir eid så får jentene også det:P Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Var faktisk en potetrbuker her forleden som foreslo at siden guttene hadde som biologisk rolle å reise i millitæret, kunne jentene ha å få barn. Han tenkte faktisk ikke på de resterende 18 årene etter fødsel... 8292431[/snapback] Vet om ikke det er meg du tenker på, men for min del var det ironisk. Dessuten trenger man ikke oppdra barnet selv om man føder det. Adopsjonskøen er lang, og man kan jo ha statlige barneoppdragere. Alle barna kan bo i fellesskap, det må jo være en god idè for regjeringen vår som dyrker tvungne felleskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå