Gå til innhold

Reklamasjonstid på HP fra Best-Buy a/s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Best-Buy a/s mener at en bærbar HP Pavilion-maskin kun har 2 års reklamasjon.

Er ikke det veldig lite? Jeg tror faktisk at Best-Buy ikke bryr seg så mye om norske kjøpslover jeg.

En slik pc er beregnet til å vare OVER 2 år.

 

http://www.bestbuy.no/product.asp?sku=65303

8283350[/snapback]

Kontakt HP direkte ved reklamasjoner hvis butikken er vanskelig.

 

Hva i all verden som får Best Buy til å si noe sånt vet jeg ikke, men HP foretrekker å følge Forbrukerkjøpsloven.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Nå er det slik at du ikke har 5 års reklamasjon på hele maskinen, men på enkeltdeler, som f.eks hovedkort. Er ikke alle delene i en maskin som er ment for å vare i fem år, selvom det er slik det burde vært :-)

8287175[/snapback]

På en ferdigbygd PC har du reklamsjonstid på hele produktet, inkludert smådelene som egentlig ikke er ment å vare like lenge som f.eks. et hovedkort.

 

Dersom en produsent prøver å si noe annet, holder de på det like lenge som det tar å få et brev fra Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Det gis full reklamasjonsrett etter kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven for alle produkter. Det er minimum 2 års reklamasjonsrett på alle varer (garantitid og reklamasjonstid på produkter finner du informasjon om nederst på "produktinformasjonssiden"). For gjenstander som er ment å vare vesentlig lenger, er reklamasjonsfristen 5 år. 

 

Garantien produsentene gir varierer vanligvis fra 1 til 5 år, og helt opp til livstidsgaranti. Oppgitte reklamasjonstider er bare veiledende, da dette er noe som reguleres av kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven. 

 

BestBuy AS er medlem av Elektronikkforbundet og følger samme garanti- og kjøpvilkår som andre radio, tv og elektriske forretninger.

 

http://www.bestbuy.no/about.asp?menu_id=32

Lenke til kommentar
Nå er vel ikke batteriet i en bærbar ment å vare vesentlig lenger enn to år...

8288183[/snapback]

Nå er det kun produksjonsfeil som dekkes av reklamasjon, så vanlig slitasje må du regne med. Om f.eks. en vifte ryker uten at du kan vise til at det er en produksjonsfeil, så har du ikke noe å reklamere på heller. Samme for batterier. At de taper seg i ytelse over tid er naturlig, og ikke noe du får reklamert på.

Lenke til kommentar
Om f.eks. en vifte ryker uten at du kan vise til at det er en produksjonsfeil, så har du ikke noe å reklamere på heller.
Batteriene har du rett i, men denne må du lenger ut på landet med. En slik vifte vil vel typisk ha en MTBF på >25 tusen timer, noe som burde være langt over 5 år ved normal bruk. Dette er altså hva "forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" (Forbrukerkjøpsloven §15,2). Med mindre den aktuelle viften er tydelig spesifisert for utbytte av sluttbrukere (type blekkpatron, sikring, viftereim, lyspære, osv.) eller solgt med en tydelig advarsel om at den kan konke ut raskere enn man burde forvente er det en klar reklamasjonsgrunn hvis den ryker. 'Slitasjedel' eller ikke.
Lenke til kommentar
Om f.eks. en vifte ryker uten at du kan vise til at det er en produksjonsfeil, så har du ikke noe å reklamere på heller.
Batteriene har du rett i, men denne må du lenger ut på landet med. En slik vifte vil vel typisk ha en MTBF på >25 tusen timer, noe som burde være langt over 5 år ved normal bruk. Dette er altså hva "forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" (Forbrukerkjøpsloven §15,2). Med mindre den aktuelle viften er tydelig spesifisert for utbytte av sluttbrukere (type blekkpatron, sikring, viftereim, lyspære, osv.) eller solgt med en tydelig advarsel om at den kan konke ut raskere enn man burde forvente er det en klar reklamasjonsgrunn hvis den ryker. 'Slitasjedel' eller ikke.

8297413[/snapback]

Etter 6 måneder er det fortsatt opp til deg å bevise at den sviktet pga produksjonsfeil og ikke en feil du har gjort ;)

 

Jeg kan egentlig ikke tenke meg at noen produsenter eller butikker gidder å ta på seg en krangel om det der, men om du begynner å pirke, kan det fort bli til at butikken/produsenten svarer med samme type pirk.

Lenke til kommentar

Det er ikke forbrukerens ansvar å bevise hvorfor feilen har oppstått. Kun at det er en feil med hardwaren.

Så finner du en feil, så kontakter du dem du kjøpte den av, og lever den inn med feilmeldingsskjema eller lignende.

Batteri er den eneste delen jeg fikk med som hadde "begrenset" garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...