J@9 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Hei! Jeg lurer på hvordan man lager egne nettverks kabler? Jeg har nettverks tang fra biltema, sikkert ikke verdens beste men.. Har en god del rj45 plugger. Og noen meter cat5 og 5e kabler. Hittil har jeg finni koblings skjemaer, men ikke noe om hvordan jeg skal få inn kablene i rett rekkefølge, hvor mye isolasjon jeg skal ha av, hvordan jeg skal få den av osv.. Regner med at tanga sikkert har funksjoner for å klippe og avisolere kabler, men da jeg prøvde på dette ente det med at jeg kippa noen ledere istedet for å kun ta av isolasjon.. Jeg har drivi med nettverk lenge, men aldri lagd en eneste kabel selv før. Så jeg håper på god hjelp her Endret 1. april 2007 av Drkangel Lenke til kommentar
hanneek Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Hei Du finner koblingsskjemaer på nette hvis du søker. Da vil du se fargene på trådene og vhilke som skal kobles sammen. Deretter drar du av litt av isolasjonen rundt slik at du får muligheten til å legge de riktige fargene ved siden av hverandre, i riktig rekkefølge. Så fører du alle trådene forsiktig inn i rj45-pluggen. Deretter setter du pluggen i den åpningen i tanga som passer og klemmer til! Så er den ferdig. Viktig at trådene ligger i riktig rekkefølge. hanne Lenke til kommentar
Allram Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) trådene: oransje/hvit oransje grønn/hvit blå blå/hvit grønn brun/hvit brun Dette er når du ser på pluggen under (den flate siden av pluggen) Endret 31. mars 2007 av vagi Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Tror jeg skal kjøpe meg noe emr utstyr før jeg prøver noe mer.. den tanga fra biltema holder nok kun til kutting og klemming av rj45 pluggen. må få tak i ei orntlig avisolasjons tang.. noen som veit om noe bra? men helst ikke for dyrt? Lenke til kommentar
hanneek Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 jeg kjøpte utstyr på komplett.no, kjøpte 1000 meter kabel. De har også tang, ikke dyrt der. Lenke til kommentar
Allram Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 holder greit med en litt skarp kniv for avmantling av kabelen.. bare avmantle litt kortere enn pluggen er Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 jeg kjøpte utstyr på komplett.no, kjøpte 1000 meter kabel. De har også tang, ikke dyrt der. 8283589[/snapback] 1000 fot vel? En kilometer med tp-kabel begynner å bli digert... Du finner koblingsskjema på http://en.wikipedia.org/wiki/TIA_568B Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Hun mente sikkert 100 meter Forgjort å få på en ekstra 0. MEn bare et siste spørsmål, jeg tror jeg misforsto noe veldig til å begynne med. Så da spør jeg for sikkerhets skyld.. jeg trodde man måtte ha av litt issolasjon på tuppen av alle 8 leder'ne for å få kontakt, men etter å ha finni noen guider på nettet så står det ikke noe om det. Så skal jeg bare ta av issolasjonen på selve kablen, legge trådene i riktig rekkefølge, klippe til passe lengde og klemme til kontakten? Isåfall skal det ikke være noe problem Men derimot om jeg må ha av issolasjon på alle 8 ledere så blir det jo mye jobb Hehe.. men uansett, takk for mange utrolig hjelpende svar Endret 31. mars 2007 av Drkangel Lenke til kommentar
tussiesel Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Helt riktig, du skal bare ta av ytterse isolasjonen. Metallpinnene i pluggen blir presset gjennom isolasjonen på lederne når du klemmer sammen med tanga. Derfor er det veldig viktig å få alle lederne helt fram før du klemmer. Lykke til! -Simen Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 1. april 2007 Forfatter Del Skrevet 1. april 2007 Hei igjen! Nå vil jeg bare takke alle som har svart her! Har nå lagd min første kabel, og den funker som den skal! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 En god guide: http://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå