Gå til innhold

PSU i Dell pc og kraftig skjermkort + generelt.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker å oppgradere pc'n en gang nå i løpet av sommeren og det blir nok en Dell PC fordi de er så billig og bra. :)

Men, en kan ikke akkurat velge noe Powerhouse av et skjermkort når man kjøper Dell så dette må jeg kjøpe i tillegg, men da lurer jeg hvordan strømforsyningen vil håndtere et (mye) kraftigere skjermkort.

Her er 2 pc'er jeg har satt sammen og vurdert litt nå:

Athlon alternativet:

Komponenter

PROSESSOR: AMD® Athlon™ 64 X2 tokjerneprosessor 5600+

OPERATIVSYSTEM: Ekte Windows Vista™ Business - norsk

MINNE: 2048 MB tokanals DDR2-minne på 533 MHz [2x1024]

HARDDISK: 320 GB (7200 rpm) seriell ATA-harddisk med 8 MB DataBurst™ buffer

OPTISK(E) STASJON(ER): 16 X DVD +/- RW-stasjon

GRAFIKKORT: 256MB ATI Radeon X1300 Pro graphics card

Kabinett

PCI: 2 spor

PCIe x1: ett spor

PCIe x 16 (grafikkort): ett spor

305-watt DC-strømforsyning

* Støttebatteri: 3- V CR2032 litium myntcellebatteri

Dette kommer inn på 5,290.00,-

Intel alternativet:

Komponenter

PROSESSOR: Intel® Core® 2 Duo® E6600 Processor (2.4GHz, 1066MHz, 4MB)

OPERATIVSYSTEM: Ekte Windows Vista™ Business - norsk

MINNE: 2048MB Dual Channel DDR2 667MHz (2x1024MB) Minne

HARDDISK: 500 GB seriell ATA RAID 0 stripe [2x250GB 7200 o/min-stasjon med DataBurst™ buffer]

OPTISK(E) STASJON(ER): 16X DVD+/-RW-stasjon

GRAFIKKORT: 256MB ATI Radeon® X1300 Pro PCI Express graphics card

Kabinett

PCI: 3 Slots

PCIe x1: 1 Slot

PCIe x16 (Graphics): 1 Slots

PCIe x4/x8: 1 Slot

375 Watt DC Power Supply

* Heat dissipation: 1280 BTU/hr

* Voltage: 90 to 135 V and 180 to 265 V at 50/60 Hz

* Backup battery: 3-V CR2032 lithium coin cell

Dette kommer inn på 6,590.00,-

Så følger noen spørsmål: :p

-Kommer noen av de strømforsyningene til å klare ett 8800GTS eller GTX?

-Hvis nei, er det noen som vet om det går an å bytte ut strømforsyningen i en Dell pc ?

-Hvilken av de prosessorene er "best"? (Blir vel brukt til 3d studio, photoshop, HD-film og Crysis :))

-Hva er "PCIe x4/x8: 1 Slot"? Er det noe jeg trenger ettersom det bare er på inteloppsettet?

Får jeg svar på disse spørsmålene så tror jeg jeg vet det jeg trenger å vite. :thumbup:

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei,

jeg ville satt ned 500gb til 320gb og tatt et bedre grafikk kort, men nå ser jeg at dell har oppdatert og det er enten et grafikk kort til ca 1000 kr eller et til 5000 så det er et veldig stort hopp, kanskje bedre å bygge den selv fra komplett?

Lenke til kommentar
Skjønte jo at jeg ville få noen svar som bommet litt på emnet og de spørsmålene jeg så klart anga i slutten av posten, men herregud.  :(

8286085[/snapback]

skal du ha en data i mer en 2år er dell IKKE løsningen... har en selv, psu er elendig, hk er elendig, kabinettet er elendig.

Lenke til kommentar

Så følger noen spørsmål: :p

-Kommer noen av de strømforsyningene til å klare ett 8800GTS eller GTX?

-Hvis nei, er det noen som vet om det går an å bytte ut strømforsyningen i en Dell pc ?

-Hvilken av de prosessorene er "best"? (Blir vel brukt til 3d studio, photoshop, HD-film og Crysis  :))

-Hva er "PCIe x4/x8: 1 Slot"? Er det noe jeg trenger ettersom det bare er på inteloppsettet?

Får jeg svar på disse spørsmålene så tror jeg jeg vet det jeg trenger å vite.  :thumbup:

Takk på forhånd.

8283175[/snapback]

de kortene bruker enorme mengder strøm, enda mer hvis du ha vista. gtxn trenger 40ampere i 12v railsene, noe jeg tviler på at dell sin har.

C2D gir absolutt mest for pengene. er bedre enn amd på 99% på områdene i forhold til prisen.

vet ikke om det går an å bytte psu, men regner med det. og jeg vet ikke hva x4\x8 er desverre :\

ta en titt her: (http://www.overclockers.com.au/wiki/Power_Supply_Unit#What_To_Look_For)

og her: (http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php)

Lenke til kommentar

Du må nok helt sikkert bytte PSU hvis du skal ha et kort i 8800-serien. 375W, som også kom standard på PCen min, var i minste laget t.o.m. for 7900GTO (det gikk, men PSUen sleit), så da er det helt sikkert for lite til et 8800-kort.

Jeg har selv byttet både PSU og skjermkort i en Dell Dimension 9150. Satte inn en MIST 600W (ville ha en PSU jeg kan beholde en god stund) og et 7900GTO, og det gikk sånn temmelig ok. Eneste problemet er at jeg måtte fjerne CPU-kjøleren for å få fjernet kablene på den gamle PSUen. Dimension-kabinettet er også temmelig trangt, så det er ikke så mye plass til kablene på standard PSUer (glad jeg kjøpte en modulær i hvert fall). Hvis man titter på Dell PSUene ser man jo at disse er veldig(!) spesialtilpasset med tanke på lengden på kabler o.l. Dell PSUene er også noe større enn standard PSUer, så jeg endte opp med en glippe på ca 1,5 cm i underkant av PSUen bak på kabinettet, noe som gjør at støv slipper (enda) lettere inn i maskinen enn før.

Som du kanskje har skjønt, så er jeg ikke udelt positiv til Dell. For folk som ikke kan noe særlig om data og vil ha en bra og billig maskin de ikke kommer til å oppgradere, så er Dell et bra alternativ. Men hvis du har peiling nok på data til å klare å montere en ny PSU og et skjermkort i en Dell, så kan du like greit bygge hele PCen selv. Dell er håpløse å oppgradere, både med tanke på hovedkort (ikke noe standard ATX/BTX der nei), utforming på kabinettet (trangt og få muligheter for utvidelser), montering av kjøler (igjen, ikke noe standardkomponenter der i gården) o.s.v., så i det lange løp lønner det seg helt klart å bygge PCen selv! Om ikke annet, så er det utrolig irriterende å nærmest måtte formatere maskinen før man kan bruke den p.g.a. all programvaren Dell legger inn. Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe Dell igjen.

Lenke til kommentar

Takker for veldig bra svar.

Er egentlig ikke så interessert i dissing av Dell da jeg synes de leverer knallbra pc'er til veldig bra priser samtidlig som det koster så godt som ingenting for dells "på stedet"-service i de årene en slik pc normalt er brukbar.

Jeg er fullt istand til å sette opp pc selv. Har gjort det i mange, mange år, men er så kjipt dersom noe ikke 100% kompatibelt med noe annet og jeg ikke får den ytelsen jeg skal ha, eller dersom noe tar kvelden uten spesiell forklaring og jeg må feilsøke hele pc'n. Her er det Dell som ordner alt. :thumbup:

Har hatt nok problemer med selvbygde pc'er opp gjennom årene til at jeg ikke ønsker å gå den veien igjen.

At det er vanskelig å bygge på pc'n i ettertid bryr jeg meg ikke så mye om da jeg heller kjøper helt ny senere dersom jeg trenger nytt eller kraftigere.

At PSU ikke er kraftig nok, men kan byttes, og at Intel er heftigere enn AMD var vel egentlig alt jeg trengte (og ville) vite. :w00t:

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217

For å si det sånn. Dell er grei helt til det begynner å ta litt tid. Mamma og pappa har selv en dell som kosta rundt 15.000 ny (kjøpte for et år siden), har installert Steam, VT og mIRC. Kjenner at den begynner å bli rusten.

Ser bra ut på arket, men funker ikke i praksis.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å ikke disse ned på Dell når du snakker om å legge inn nytt skjermkort. Beklager, men jeg stiller meg i rekken av folk som er kritisk til Dell.

Det er sikkert sånn at når du åpner PCen og bytter komponenter ryker sikkert litt av garantien osv. Gir de fortsatt med en "backup" cd av windows eller får du med ekte windows så du selv kan installere som du vil?

Har du Dell fra før og er fornøyd må du gjerne bruke dem igjen. Vi har Dell på jobben og her fungerer det fint pga servicen, men ALDRI mer Dell hjemme. PB og Dell til hjemmebruk er det værste jeg har vært borti.

*edit; klarte å skrive HP i stedet for PB..*

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Var ikke meningen å disse, men du må regne med at folk kommer med meningene sine når du ber om råd.

Når du først skal ha Dell, hvorfor oppgraderer du ikke bare systemet du bestiller fra dem med et bedre skjermkort? De leverer vel også maskinene sine med 8-serien til nvidia som alternativ? Dell putter jo selvsagt en PSU i systemet som er kraftig nok til å dra det, og da slipper du jo unna alle problemene jeg ramset opp med "for liten" PSU, kabelrot og *#&% med å fjerne kjøleren. Som Majin peker på så blir det et rimelig greit hopp opp i pris, men forskjellen vil nok bli liten i forhold til hva en ny PSU + et 8800GTX kommer til å koste uansett.

Lenke til kommentar

at en dell pc ikke kan vare mer enn 2 år er helt feil. Sitter fortsatt på en dimension 8200 fra 2002, og den har vært stabil som bare det. Og har taklet alle spill og programmer godt frem til nå.

to ting som var negativt ved mitt kjøp var:

1. at jeg valgte rdram som på den tiden skulle visstnok være fremtiden i ram, og nå koster det 8500 for en 1gb ram :ohmy: , noe som gjør at jeg må kjøpe ny pc fremfor oppgradering.

2. Psu er også et minus på dell, i og med at du ikke kan plassere en hvilken som helst psu i kabinettet. Skal jeg ha ny psu må jeg bestille i utlandet. Dell har ikke.

punkt1 er ikke gjeldene for dell pc er nå. Hvordan det er med dell psu nå vet jeg ikke.

har selv snust borti en ny dell nå, men fant ut at den ble dyr i forhold til andre pcer, når det gjelder grafikk kort minne og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...