Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Buffalo WHR-HP-G54 og DD-WRT

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med WHR-HP-G54 og DD-WRT image?

Jeg har satt opp en WHR-HP-G54 med en ekstern/utendørs rundstråle antenne.

Denne kjører idag med orginal Buffalo software. Jeg sliter med dårlig dekkning helt i utkanten av sonen, hvor huset mitt er. Jeg får veldig lav signal med 2-6 mbit/s og til tider faller det helt ut. Tanken min nå var siden signalet er så marginalt og at i stedet for å sette opp en ekstern antenne her på huset så lekte jeg litt med tanken på å endre til DD-WRT software og dermed øke sendestyrken på boksen.

Er det noen som er erfaring med slikt? Vil det gi noen effekt?

Det er ingen andre hus i nærheten. Så dette vil ikke håpvirke andre.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne kjører idag med orginal Buffalo software. Jeg sliter med dårlig dekkning helt i utkanten av sonen, hvor huset mitt er. Jeg får veldig lav signal med 2-6 mbit/s og til tider faller det helt ut. Tanken min nå var siden signalet er så marginalt og at i stedet for å sette opp en ekstern antenne her på huset så lekte jeg litt med tanken på å endre til DD-WRT software og dermed øke sendestyrken på boksen.

Takker for svar.

8282307[/snapback]

Tja, øke effekten på radioen er en nødløsning - alltid. Kjøp en god rundstråleantenne - og bruk kortest mulig antennekabel av *GOD*kvalitet. Pris: 1500 kroner. Om dette er for dyrt, bygg antenne selv, og akksepter laver stabilitet.

Tips: Kable på ebay.com, antenne på wlansupply.no

Lenke til kommentar

Rundstråleantenne og 5 meter kabel er kjøpt fra WLANSupply og som benyttes på dette. Så utstyret bør det ikke være noe å utsette på.

Er alternativet nå da å sette opp en mottakerantenne på huset her??

Løsningen brukes til å dele ett ADSL abonement med to husstander.

Endret av reddog
Lenke til kommentar

Det som er problemet for de fleste omniantennene, altså rundtstrålende til 2,4 Ghz, er at de har et veldig smalt strålingsdiagram, altså de sender i en smal vinkel horisontalt, slik at hvis det er høydeforskjell på hvor antennen er i forhold til brukere og ugunstig avstand i forhold til hva strålingsdiagrammet sier så blir det dårlig dekning.

Hvis brukere er plassert sammen er en omniantenne et veldig dårlig valg.

Det du først må gjøre er å bytte ut antennen med en retningsvirkende, rette den mot brukerne. Se link lenger ned for eksempel.

Når det gjelder WHR-HP-G54, så gjør den alt en Linksys WRT 54 GL gjør, bare med bedre mottagsegenskaper, pluss den er billigere i innkjøp.

Så alt i alt er den et bedre valg mener jeg.

Det er litt mere klabb å banke inn annen en original firmware første gangen i en Buffalo, dette pga at original firmwaren til Buffalo er kryptert, men se link lenger ned for hvordan gjøre det, er ikke vanskelig.

Du skriver ikke noe om hva avstand det er snakk om, jeg ville satt effekt til 48 milliwatt etter du har banket inn DD-WRT, sammen med en retningsvirkende antenne rettet mot brukerne, da kan jeg ikke skjønne annet en at det vil fungere.

Med hilsen.

Eksempelantenne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307815&cks=ACC

Firmwaremanual:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Insta..._and_WZR-RS-G54

Lenke til kommentar

har flashet "ikke hp" utgaven av den bufaloen. gikk helt greit. instruksjoner med dd-wrt software, ellers er det mye info på dd-wrt forumet.

du kan nok få bedre signal, men du kan også brenne opp sendechipen, da maks sendestyrke er mye.

høy sendestyrke øker også støyen så hvor mye det hjelper vet jeg ikke, men det kan hende softwaren på dd-wrt er annerledes så det trådløse fungerer bedre. også masse innstillinger med dd-wrt som du kan endre på som muligens kan forbedre det trådløse.

kan også nevne at jeg har lest på noen forum at noen mener standard buffaloen faktisk fungerer bedre enn hp utgaven pga mindre støy og andre parameter.

også viktig når du har rundstråleantenne at du vet vertikale og horisontale dekningsområde, noen rundstråle har veldig liten dekningsvinkel på den verikale.

du kan også flytte på ruter og antenne og sjekke at du får maks dekning på utkantene. prøv f.eks. å plasser ruteren høyt i rommet.

Takker for svar.

8282307[/snapback]

Endret av kense
Lenke til kommentar

Takk for mange svar.

Bare ett par kommentarer. Det nytter vell lite å flytte på selve rutern siden jeg har en rundstråle antenne på taket på huset :)

Jeg skal prøve å vinkle denne antennen, som Jaguaren forslår, slik at denne treffer mere rett på. Jeg har lite lyst å bytte til en rettningsstyrt siden jeg har to brukere i hver sin rettning. Samt en båt som ligger ved kai av og til som trenger dekkning.

Som sagt så er det ingen andre 2.4GHz nett i nærheten.

Jeg gjør ett forsøk på å bytte firmware på Buffaloen til DD-WRT samt øke sende styrken litt. Vist ikke må jeg kanskje sette opp en mottaks antenne på hvert hus. Vist det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...