Gå til innhold

Hvor kraftig GPU trengs for å kjøre HD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes svært få dekodere som bruker GPU effektivt. Det er fleire formater som bruker HD opplausning, og skal du vere sikker på at du har ein maskin som kan takle flest mogleg formater i HD så går du for kraftig CPU. Eg kjører enkoda 1080p med H.264 formatet heilt fint på min laptop som har integrert intel skjermkort, 1.66ghz Core Duo og 512 mb ram. Og det er takket vere COREAVC software dekoder. Nvidia Purevideo HD skal bruke skjermkortet for nokre HD formater, men ein god CPU idag takler alt.

Lenke til kommentar

Det er vanskeleg å sei, dei fleste software dekodere drar null nytte av dualcore. Men ein C2D skal vere rask nok for 1080p i alle formater, men er ikkje 100% sikker då eg ikkje har ein sånn maskin i nærheita.

Apple sine HD trailere er vell dei eg veit om som sluker mest ressurser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en Opteron 148 (2,2 gh) og et Nvidia 7600gt kort som kjører 1080i og 1080p Ytelsen ligger på 98% uten Nvidia sin Pure Video Decoder og på ca 65% med Pure Video Dekoder.

Software og innstillinger betyr en god del.

Skjermkortet er ikke den første begrensningen, men CPUen er den som sliter mest.

Min stue pc har et 6150 skjermkort, men en AMD 4600 CPU (dualcore)

Den pcen spiller alt uten at belastningen kommer over 55%

Lenke til kommentar

Hvorvidt man trenger et kraftig grafikkort for å spille av HD-filmer er noe som har blitt diskutert flere ganger på forumet, uten at man har oppnådd noen "enighet" om hva som er den beste løsningen.

Enkelte rapporterer om at avspilling av HD-filmer blir hakkete selv på kraftige prosessorer dersom de ikke har et godt dedikert grafikkort, mens andre rapporterer om at avspilling av HD-filmer går helt glimrende selv med de svakeste integrerte grafikkortene. Selv bruker jeg en gammel Dell bærbar (ca. 3 år) med Pentium M prosessor på 2 Ghz (socket 479), som har ATI radon 9000 integrert grafikk. Under Media Center 2005 går avspilling av HD-WMV, HD-DivX og H.254 i både 720p og 1080i uten problemer. Den bærbare er tilkoblet via DVI til Dell LCD-TV med 1:1 oppløsning.

Det er først og fremst 3D-ytelse man får med et dedikert grafikkort, noe man ikke har behov for i forbindelse med avspilling av HD-filmer. Derimot har for eksempel en del nvidia kort hardware akselerasjon ved dekoding av en del HD-film formater. Denne akselerasjonen virker i utgangspunktet kun dersom man benytter nvidias dekoder (PureVideo), som for øvrig må kjøpes utenom. Ellers får man egentlig ingen avlasting av prosessoren.

Dersom man ønsker en stillegående Media Center PC, så er det store spørsmålet følgende:

1. Svarer det seg å kjøpe et kraftig grafikkort og en forholdsvis svakere prosessor, eller å benytte integrert grafikk og en forholdsvis sterke prosessor? Hva er best i forhold til pris?

2. Hva produserer minst varme (og dermed gir minst støy)? Mao. vil den eventuelle avlastingen av CPU være stor nok til å forsvare en varmeutviklende GPU i en Media Center PC? Hva gir den beste ytelsen pr. watt?

Jeg har ikke noe fasittsvar, men vil tro en standard integrert grafikkløsning er å foretrekke for HD-avspilling.

Min anbefaling: Minst 2 Ghz Core prosessor (eller tilsvarende) og standard integrert grafikk. Prøv ut andre dekodere dersom du har problemer.

Lenke til kommentar

GPU har lite å si når VC-1 kodeket HD-DVD og Blu-Ray Disc bruker, bruker ikke GPUen en gang, alt kommer ann på CPUen fremdeles!

AMD Athlon 64 X2 4600+ med 2GB DDR2 PC-6400 anbefaler jeg

veffal for HD-DVD/Blu-Ray Disc

på tv sendinger trenger du ikke mere en en Athlon 64 3200+ for mpeg2(discovey hd,voom hd,canal+ hd), AMD Athlon 64 X2 3800+ for h264 (bbchd,skyonehd)

Lenke til kommentar

Jeg beklager hvis jeg stjeler tråden, men dette passet så bra:

Mener dere at denne PC'en fint kan kjøre 1080p? (se bort fra cpu-kjøler og "flashdisk", de vil ikke gå vekk) Det skal være en rimelig, kjølig og stillegående media-PC.

Jeg kommer ikke til å bruke noen betalingsprogramvare eller noe sånt. Mest sannsynlig ffdshow gjennom K-Lite Codec Pack og en eller annen lett mediaplayer på toppen.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Det finnes svært få dekodere som bruker GPU effektivt. Det er fleire formater som bruker HD opplausning, og skal du vere sikker på at du har ein maskin som kan takle flest mogleg formater i HD så går du for kraftig CPU. Eg kjører enkoda 1080p med H.264 formatet heilt fint på min laptop som har integrert intel skjermkort, 1.66ghz Core Duo og 512 mb ram. Og det er takket vere COREAVC software dekoder. Nvidia Purevideo HD skal bruke skjermkortet for nokre HD formater, men ein god CPU idag takler alt.

8300228[/snapback]

Ein C2D på 2.5 ghz ++ bør halde.

Vi har ein laptop her med C2D på 2ghz og den sliter akkurat bittelitt med 1080p h.264 når ein bruker FFDShow

8525218[/snapback]

Så ffdshow er en ganske ineffektiv dekoder?

Når vil man egentlig kunne begynne å ta i bruke HD-formatene i stor skala? Med tanke på pris (drev og filmer) og tilgjengelighet/utvalg.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

FFDShow bruker bare ein kjerne for dekoding foreløpig. Eg trur det er snakk om ein versjon med støtte for fleire kjerner ut året. Og då blir saken noko heilt anna. FFDShow leverer utan tvil beste biletekvalitet. CoreAVC sin produserer ofte artifacts.

Lenke til kommentar
Så feks en Core 2 Duo på 1.66GHz, bør den holde sånn omtrent når FFDShow som tar i bruk DC kommer?

8529424[/snapback]

Min anbefaling: 2 Ghz Core prosessor (eller tilsvarende) og standard integrert grafikk. Intel GMA 950 er Vista Premium (Aero) sertifisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...