Gå til innhold

Anbefaling av fotoblader

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har en anbefaling til gode fotoblader til en "lett øvet" fotograf?

Jeg var innom Narvesen idag. De hadde i og for seg et godt utvalg, men synes det var lite i skiktet mellom helt nybegynner og proff. Bladet kan gjerne ha artikler om både fotografiteknikker samt tester av utstyr.

Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest de fleste i markedet så er jeg ikke i tvil, det engelske Digital Photographer holder svært høy kvalitet og inneholder ikke gjentagende repetisjoner av grunnleggende tips som man finner på lett på internett. Bladet er rettet mot entusiaster og yrkesfotografer.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest de fleste i markedet så er jeg ikke i tvil, det engelske Digital Photographer holder svært høy kvalitet og inneholder ikke gjentagende repetisjoner av grunnleggende tips som man finner på lett på internett. Bladet er rettet mot entusiaster og yrkesfotografer.

8283553[/snapback]

Du mener dette?

http://www.digiphotomag.com/

Hm, ihvertfall interessant med tanke på at det koster 300 NOK for to år til norsk postkasse.

Lenke til kommentar

8283553[/snapback]

Du mener dette?

http://www.digiphotomag.com/

Hm, ihvertfall interessant med tanke på at det koster 300 NOK for to år til norsk postkasse.

8284109[/snapback]

Nei, jeg mener det engelske bladet med samme navn med et betydelig mer avansert innhold:

http://www.imagine-publishing.co.uk/Digita...pher/index.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg drister meg på å anbefale noe så radikalt som norske Fotografi, som er knallbra, og svenske Foto, som definitivt ikke er dårligere.

8284342[/snapback]

Enig med Anew i disse anbefalingene. Jeg spesielt pris på optikktestene i svenske Foto. Tyske Colorfoto er også bra, selv om de er litt vel optatt av målbare data. Det siste poenget kan også være positivt, siden det forteller en del om de objektive egenskapene til optikk. Det betyr dog også at de ikke tar hensyn til faktorer som hvor vakker bokeh et objektiv har.

Styr unna blader som har korte tester som ender opp med en konkret poengsum som konklusjon. Spesielt de engelske bladene kan være direkte missvisende i så måte, siden mange bruker disse poengsummene som grunnlag for hva de skal kjøpe. Da kan man fort ende opp med feil kamera til ditt bruk.

Et av de nye engelske dslr-bladene (huske ikke hva det heter, men det kostet 89 kr, tror jeg) klarte t.o.m. å hevde at CMOS er mer energislukende (og dermed gir mer bildestøy!), enn CCD. Den konklusjonen kom de frem til gjennom en lang artikkel der de sammenlignet Nikon D2X med D200, uten å ta med Canon i testen. Helt utrolig kunnskapsløst, siden fakta faktisk er diametralt motsatt. Det utrolige er at det var en hovedartikkel, og at ingen andre i redaksjonen reagerte på påstanden om at CMOS er mer strømforbrukende enn CCD!

Skal prøve å finne bladet, slik at vi kan konkludere med hvilket fotoblad som er det aller dårligste. Slike blader bør vi advare mot her på akam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...