Gå til innhold

Vifte til AMD Athlon XP 1700+

mbst

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe en AMD Athlon XP 1700+.

Skal brukes på et Abit KG7 hovedkort.

Lurer på hvilken vifte jeg bør kjøpe til den.

Støy er en stor faktor, det samme er selvsagt også hvor god den er til å kjøle.

Den må også gjerne kunne brukes ved en eventuell fremtidig oppgradering.

Har tenkt på Noise Control NC1957.

Denne skal jo være stillegående, og holder visst akkurat til den prosessoren jeg skal ha.

Hva med Zalman sine kjølere?

Er de verdt å overveie?

Bør jeg kjøpe Arctic Silver, eller holder det med 3Dfx-cool sin goop (har noe rester etter et Celeron-prosjekt for et par år siden)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morn.

Jeg vet ikke hvordan de viftene du nevnte funker, men jeg vil nevne Taisol CGK760092 som er en perfekt kjøler for din prosessor(også ikke så bråkete, 29-30db)! Og med en clash med Arctic Silver II Premium så blir nok dette perfekt kjøling! Det står at Taisol CGK'en tar max 1,4GhZ men dette går fint på din XP, fordi deg gir mindre varmeutvikling(hvis du ikke viste det :eek: )

Mvh.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Taisol kjøleren som ble anbefalt over, og hvis støy er viktig ville jeg glemt den med en gang.

Jeg har akkurat byttet min ut med en Zalman 5005 CU vifte fra Microplex. Denne har en spenningsregulator som lar deg justere hastigheten. Jeg kjører min XP1800+ på laveste hastighet og den er knapt hørbar (20db). Har du behov for mer kjøling er det bare å skru på en bryter og vips så går den fra 45 - 33 grader.

45 grader er ingenting for denne prosessoren uansett.

Lenke til kommentar

Ville mye heller kjøpt TaiSol'en enn den NoiseControl'en du hadde tenkt på. CPU'en du kjøper utvikler tross alt en del varme (nærme max grensa til kjøleren) og da må du kjøre NoiseControl'en på 12V uansett. Ellers vil nok temp'en bli HØY. Plutselig forsvant grunnen til å kjøpe NoiseControl'en ettersom den bråker en del på 12V. Nei, gå for TaiSol CGK760 du. Den er et mye smartere valg spørr du meg! For å ikke snakke om at TaiSol'en koster under 300,-kr, så NoiseControl'en koster over det dobbelte :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-23 23:32, Hoggorm1 skrev:

Jeg har akkurat byttet min ut med en Zalman 5005 CU vifte fra Microplex. Denne har en spenningsregulator som lar deg justere hastigheten. Jeg kjører min XP1800+ på laveste hastighet og den er knapt hørbar (20db). Har du behov for mer kjøling er det bare å skru på en bryter og vips så går den fra 45 - 33 grader.

45 grader er ingenting for denne prosessoren uansett.

Snakker du om IDLE eller LOAD temp. her? Skulle tro du snakket om idle.. hmm.. hvis du snakker om LOAD temp. må jeg si at jeg syns det var mistenkelig bra! Hvis jeg tenker meg om kan du da umulig snakke om LOAD temp. her. Idle temp. er uansett ganske uinterresant ettersom når man stresser systemet med spilling etc. vil jo gradene stige en god del! Og det er da systemet feiler hvis det blir for lite kjøling, ikke når systemet idler.. da slapper det jo av.

Så, snakker du om IDLE eller LOAD temp. her?

Lenke til kommentar

Veel.. min teori nå det gjelder kjøling er følgende;Maximalt stor kjøleribbe feks. Alpha 8045+ en passende(80mm) vifte til den som man kan justere.

Har man liten kjøleribbe og vifte må man uansett kjøre den fort...På mitt nye HK var det ikke plass til denne, men vet den passer på Epox8kha ...Endte selv opp med en CopperHO60mm og vifte..Dette var til en 1700+

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-24 14:35, tilstad skrev:

Veel.. min teori nå det gjelder kjøling er følgende;Maximalt stor kjøleribbe feks. Alpha 8045+ en passende(80mm) vifte til den som man kan justere.

Samme her! :grin: Derfor kjøper jeg selv Alpha PAL8045 og en passende 80x80x25mm vifte og rheostat; med andre ord den de selger på www.microplex.no. Men uansett tror jeg ikke fyren som skal ha en kjøler til PC'en sin i dette emnet mer enn gjerne vil gi 700,-kr for en kjøler :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...