Gå til innhold

Kjøre henger uten BE

chrisege

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et lite spørsmål.

Vurdere å kanskje ta en liten tur med en halvstor henger (større en jeg egentlig har lov til å kjøre siden jeg bare har B).

Er det noen som vet hva straffen eventuellt kan blir dersom jeg blir stoppet? Er ikke snakk om lange stykke, 2 km, men det kan jo være at jeg er uheldig og blir stoppet!

Noen som vet?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å spille dum, når det er snakk om en pall med hageheller som veier rundt 1600 kg! (bilen har lov til å trekke 2 tonn)

Men skal jo først kjøre de 2 km ut for å hente de. Ser jo da om det er noe kontroll, og da gjør jeg ikke det!

Endret av chrisege
Lenke til kommentar
Klasse B innebærer også at du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

I tillegg kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt samt at tilhengerens og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg.

Selv om du med klasse B kan trekke en tilhenger som beskrevet ovenfor, må du alltid deretter undersøke om det foreligger teknisk begrensning for trekkingen. I bilens vognkort finner du angitt bilens maksimale aktuelle tilhengervekt, og denne vekten må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha angivelse av tillatt vogntogvekt.

Lenke til kommentar

Har blitt stoppet med henger som har totalvekt 1300kg og bil som hadde egenvekt 1060. Politiet tok da personalia og jeg fikk beskjed om at de ikke kunne skrive ut forelegg på stedet, mener at politimannen sa anmeldelse, måtte selvfølgelig sette fra meg hengeren.

En måned senere dukket det opp brev med spørsmål om jeg sa meg enig i forenklet forelegg eller ville i retten... Valgte det første og fikk forelegget en stund etter. Var vel på omtrent 2000,- (husker ikke helt) og ingen prikker, dette er to år siden til sommeren.

Var selvfølgelig bittert dette, så jeg fant ut av at det var best å skaffe seg BE så fort som mulig. Tre måneder etter at jeg blei stoppa var det i boks, til og med før forelegget var kommet i posten. Så at du får sperrefrist for å kjøre opp til BE tror jeg lite på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Så om jeg har bil som veier 1600kg, og kan trekke det samme. Har jeg da lov å dra en henger med max tillat vekt på 1600kg?

8387875[/snapback]

Ja.

8553429[/snapback]

Men bare så lenge tillatt totalvekt på bilen ikke overstiger 1900kg.

Lenke til kommentar

Jøss. Jeg trodde ikke jeg hadde lov å kjøre med henger i det hele tatt. Så jeg har lov til å kjøre med opptil 750kg på B førerkort tatt i fjor? Hørte noe om at dette ikke gikk, men det var bare løssnakk da isåfall. Hendig for meg som har kjørt pickup med boggyhenger hele fjor sommer i jobben på privat anleggsområde da... Da kan jeg jo isåfall kjøre på trafikkert vei også. Trodde man måtte ha lastekurs og stroppekurs fra trafikkskole, noe jeg bare har gjennom privat anleggssektor

Lenke til kommentar

Førertkort klasse B gir følgende muligheter:

- Du kan kjøre med henger med opptil totalvekt på 750kg

- Du kan kjøre med henger med totalvekt over 750 kg hvis hengerens (total?)vekt er under totalvekten til bilen og tillatt totalvekt på vogntoget ikke overstiger 3500kg.

- Hengerens totalvekt ikke overstiger bilens tillatte hengervekt. (gjelder selfølgelig uansett førerkortklasse)

Lenke til kommentar

Hvis jeg har kl.C og BE. Har jeg fremdeles bare lov å kjøre så stor henger at det ikke overskrider 3500kg total?

Eller for å si det sånn. Jeg kjører en lastebil på 23t, hva er da max henger vekt når jeg har BE også? bare 750kg?

Endret av regga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...