MrGrandmother Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Kjoepte med Noctua NH-U12 samt to av Noctuas 120mm viften, har satt en paa hver side av kjoeleribben (kjoelehuset? ), en som dytter og en som suger. Paa min E6600@stock har jeg naa en temperatur paa 45 grader med coretemp etter 20 min med Orthos. Proevde aa klokke litt i gaar men temperaturen floey sykt raskt opp mot 70 grader og over heh => panikkmodus. Var oppe i [email protected] volt da jeg gikk over 70 grader. Dette kan umulig vaere normalt! Var et helvete aa faa paa kjoeleribben over CPU, lurer paa om muligens kjoelepastaen kan ha blitt forstyrret mens jeg holdt paa *shrug* Er dette normalt? Hva faar dere andre? Hva kan problemet vaere? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Kjoepte med Noctua NH-U12 samt to av Noctuas 120mm viften, har satt en paa hver side av kjoeleribben (kjoelehuset? ), en som dytter og en som suger. Paa min E6600@stock har jeg naa en temperatur paa 45 grader med coretemp etter 20 min med Orthos. Proevde aa klokke litt i gaar men temperaturen floey sykt raskt opp mot 70 grader og over heh => panikkmodus. Var oppe i [email protected] volt da jeg gikk over 70 grader. Dette kan umulig vaere normalt! Var et helvete aa faa paa kjoeleribben over CPU, lurer paa om muligens kjoelepastaen kan ha blitt forstyrret mens jeg holdt paa *shrug* Er dette normalt? Hva faar dere andre? Hva kan problemet vaere? 8281268[/snapback] Ta av kjøleren, å vær sikker på at den er montert 100% korrekt. (står den litt skjeivt, for mye kjølepasta, eller for lite vil gjøre at varmen øker betraktelig. Hvordan står det til med kabinettempen da? Prøv å kjenn på kjøleren om den bir veldig varm. (70 grader er mer enn nok til at du vil få brannsår), så er den virkelig 70 grader, så kjenner du det fort... Endret 31. mars 2007 av andrull Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Kjoepte med Noctua NH-U12 samt to av Noctuas 120mm viften, har satt en paa hver side av kjoeleribben (kjoelehuset? ), en som dytter og en som suger. Paa min E6600@stock har jeg naa en temperatur paa 45 grader med coretemp etter 20 min med Orthos. Proevde aa klokke litt i gaar men temperaturen floey sykt raskt opp mot 70 grader og over heh => panikkmodus. Var oppe i [email protected] volt da jeg gikk over 70 grader. Dette kan umulig vaere normalt! Var et helvete aa faa paa kjoeleribben over CPU, lurer paa om muligens kjoelepastaen kan ha blitt forstyrret mens jeg holdt paa *shrug* Er dette normalt? Hva faar dere andre? Hva kan problemet vaere? 8281268[/snapback] Ta av kjøleren, å vær sikker på at den er montert 100% korrekt. (står den litt skjeivt, for mye kjølepasta, eller for lite vil gjøre at varmen øker betraktelig. Hvordan står det til med kabinettempen da? Prøv å kjenn på kjøleren om den bir veldig varm. (70 grader er mer enn nok til at du vil få brannsår), så er den virkelig 70 grader, så kjenner du det fort... 8281367[/snapback] KJoeler holder definitivt ikke 70 grader => daarlig kontakt? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Mulig. Men kan jo hende det også er tempmåleren som ikke fungerer helt pålitelig... Endret 31. mars 2007 av andrull Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) tja, min Noctua NH-U12 med en vifte som snurrer på 800RPM holder min E6300@3 ghz 1.325 på max 58 grader. Det kan jo hend at din CPU har veldig konkav/konveks IHS som vil føre til dårlig kontakt mellom IHS og CPU. har du foresten god luftsirkulasjon i kabinettet ditt? Endret 31. mars 2007 av mattjin Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) tja, min Noctua NH-U12 med en vifte som snurrer på 800RPM holder min E6300@3 ghz 1.325 på max 58 grader. Det kan jo hend at din CPU har veldig konkav/konveks IHS som vil føre til dårlig kontakt mellom IHS og CPU. har du foresten god luftsirkulasjon i kabinettet ditt? 8281772[/snapback] Ye har to andre kabinettsvifter + psu vifte En suger inn og en annen toemmer ut paa andre siden av kabinettet Endret 31. mars 2007 av MrGrandmother Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 høres ut some du har dårlik kontakt, kansje vurdere å lappe cpuen din? Ta en temperatureføler og teip den fast på foten til kjøleren, så har du god kontroll over temperatuen rett over kjernen. Hva er temp med stock kjøleren da? Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 høres ut some du har dårlik kontakt, kansje vurdere å lappe cpuen din? Ta en temperatureføler og teip den fast på foten til kjøleren, så har du god kontroll over temperatuen rett over kjernen. Hva er temp med stock kjøleren da? 8282314[/snapback] Lappe? Aner ikke hva det betyr. Har ikke testet stock kjoeler, Noctua burde da kjoele bedre Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Om IHS er skjev så hjelper en stor kjøler fint lite. lappe er å pusse ISH (varmesprederen på prosessoren) ned til den blir finn og rett. Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Om IHS er skjev så hjelper en stor kjøler fint lite. lappe er å pusse ISH (varmesprederen på prosessoren) ned til den blir finn og rett. 8282361[/snapback] Hvor tykk er ISH? Tar alt sammen loes i morgen og tar en titt, vil ikke pusse for langt ned though Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Du trenger bare å pusse til du begynner å se kobberet. Har du finkornet pussepapir? Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Du trenger bare å pusse til du begynner å se kobberet. Har du finkornet pussepapir? 8282387[/snapback] Not on me, men gaar vel ann aa skaffe lett nok Hvor fint? Har du en temperatursensor du kan anbefale? Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Her er foresten en guide som viser deg hvordan du plansliper(lapper) en CPU Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Her er foresten en guide som viser deg hvordan du plansliper(lapper) en CPU 8282411[/snapback] Takker Lenke til kommentar
MrGrandmother Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Lappet CPU-en i dag, den var ganske ujevn Var en halv mm elns i hoeydeforskjell! Lappet ogsaa undersiden av kjoeleribben, den var dog mye jevnere. Kjoerer std hastigheter nu og ser en nedgang paa 4 grader, dvs en nedgang paa ca 10%. Ikke daarlig for 20 min arbeid! Regner med at forskjellen vil vaere stoerre naar jeg kommer litt oppover i temperatur ved klokking, kjoeleribben arbeider tross alt ikke spesielt hardt nu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå