Gå til innhold

nybegynnerspørsmål til overklokkerguruer!

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har kjøpt meg ny maskin:

evga nforce 680i sli

E6600 2.4GHz

Asus 8800GTS 320 Mb

2x corsair domin. xms2 pc2-6400 4-4-4-12

Jeg så i bios at standardinnstilling var 266.6 FSB med multiplikator 8, som ga 2.1GHz. Snakker om å UNDERklokke!

Så satt jeg FSB på 300, multipl 8 = 2.4GHz.

Unlinket minne, satte den på 400 (800) som er hastigheten på minnebrikkene.

Timings satte jeg til 4-4-4-12, økte volten fra 1.8 til 2.1, som Corsair sier det skal være.

Skjermkort ikke klokket ennå.

Da får jeg 8300 3dmark06-poeng. (og blir liggende helt på bunnen av alle som har kjørt 3dmark med mitt system...)

Er 8300 normalt resultat før man klokker?

Så kommer de egentlige spørsmålene til dere guruer:

For å oppnå f.eks 2.7 GHz, skal jeg da øke multipl. slik at jeg får 300mhz x 9 = 2.7GHZ,

eller skal jeg øke FSB slik at det blir 337 x 8 = 2.7GHz?

Minnet er jo unlinket, så den blir vel ikke berørt av dette, den står jo på 400 (800)?

Skjermkort:

I ASUS sin "smart doctor" står det at engine = 513MHZ og memory er 792/1584 Mhz.

Hva kan jeg overklokke her, med vanlig kjøler? Må jeg skru opp noe spenning, i så fall?

Som sagt, stock-kjøler, kjøler på northbridge, jeg kunne tenke meg å skru opp det som går fint og stabilt, uten å vannkjøle og leve med blåskjermer hele tiden.

Håper noen har tid til å svare på noe av dette!

Mvh,

Tore Stabell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

Jeg har kjøpt meg ny maskin:

evga nforce 680i sli

E6600 2.4GHz

Asus 8800GTS 320 Mb

2x corsair domin. xms2 pc2-6400 4-4-4-12

Jeg så i bios at standardinnstilling var 266.6 FSB med multiplikator 8, som ga 2.1GHz. Snakker om å UNDERklokke!

Så satt jeg FSB på 300, multipl 8 = 2.4GHz.

Unlinket minne, satte den på 400 (800) som er hastigheten på minnebrikkene.

Timings satte jeg til 4-4-4-12, økte volten fra 1.8 til 2.1, som Corsair sier det skal være.

Skjermkort ikke klokket ennå.

Da får jeg 8300 3dmark06-poeng. (og blir liggende helt på bunnen av alle som har kjørt 3dmark med mitt system...)

Er 8300 normalt resultat før man klokker?

8281267[/snapback]

Kan være andre grunner til at du får en lav score, har du mye annet kjørende i bakgrunnen (f.eks. MSN)? Slå av alle programmer som er unødvendige. Om 8300 er en dårlig score vet jeg ikke, men hvis din versjon av 8800 er en med lav klokk tror jeg du vil havne langt nede på lista ja.

Så kommer de egentlige spørsmålene til dere guruer:

For å oppnå f.eks 2.7 GHz, skal jeg da øke multipl. slik at jeg får 300mhz x 9 = 2.7GHZ,

eller skal jeg øke FSB slik at det blir 337 x 8 = 2.7GHz?

Minnet er jo unlinket, så den blir vel ikke berørt av dette, den står jo på 400 (800)?

8281267[/snapback]

Generelt sett ville jeg kjørt på maks multi. Husk å stabilitetsteste skikkelig! Å øke multi uten å sette ned fsb gir deg 300 MHz ekstra med en gang - et for stort sprang IMO. Dvs, du kan få det stabilt, men du risikerer også å måtte resette bios hvis du nærmer deg grensen. Jeg tviler litt på at det skjer i dette tilfellet, men ta det heller litt forsiktig enn for kjapt hvis du ikke vet heeelt hva du driver med.

Skjermkort:

I ASUS sin "smart doctor" står det at engine = 513MHZ og memory er 792/1584 Mhz.

Hva kan jeg overklokke her, med vanlig kjøler? Må jeg skru opp noe spenning, i så fall?

Som sagt, stock-kjøler, kjøler på northbridge, jeg kunne tenke meg å skru opp det som går fint og stabilt, uten å vannkjøle og leve med blåskjermer hele tiden.

Håper noen har tid til å svare på noe av dette!

Mvh,

Tore Stabell

8281267[/snapback]

Klokk 5-10 MHz av gangen, og kjør noen runder 3dmark06 til systemet henger/blir ustabilt/du får artifacts. Da klokker du litt ned, og spiller spill/kjører noen fler runder 3dmark. Pass på temps!

Det går vel an å øke spenningen til kjernen, men da må du modde selv, tror jeg, og vet ikke hvor mye ekstra varme kjøleren klarer å ta unna uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...