Gå til innhold

Gigantisk sikkerhetshull hos Netcom


Anbefalte innlegg

Har nettopp sittet en god halvtime i diskusjon med NetCom kundeservice, og har igjennom det funnet ut et enormt sikkerhetshull i deres rutiner.

 

Hele greia startet med at jeg i høst fikk en tekstmelding som sa:

Abonnement 4793000000 har nå blitt tilknyttet Trådløs Familie. Send kodeord FAMILIE til 1989 for å vite hvilke andre abonnement du kan ringe kostnadsfritt til.

 

Jeg sjekket opp dette, og fant ut at det var min far som hadde lagt meg til. Det var litt rart at ingen hadde spurt meg, siden jeg står som eier av abonnementet mitt, men jeg regnet med at det ikke gjorde noe siden det jo bare var snakk om å ringe gratis mellom medlemmene.

 

I dag ringte jeg kundeservice igjen, denne gangen for å gjøre en endring på abonnementet mitt, og fikk da beskjed om at dette var noe som juridisk eier av abonnementet måtte gjøre. Litt forvirret sa jeg at ja, og det er meg, så det er vel greit? Imidlertid kunne den vennlige damen på 05050 fortelle meg at nei, i og med at jeg hadde blitt meldt inn i en trådløs familie så var jeg ikke lenger eier av abonnementet, og at min far derfor måtte ta kontakt med Netcom.

En smule satt ut måtte jeg spørre om det var slik at man bare kunne melde inn folk i en trådløs familie, og på den måten ta over kundeforholdet deres. Fantastisk nok sa damen (etterhvert damene, jeg snakket meg etterhvert oppover i systemet) at ja, slik var det. Man fikk en bekreftelse, men abonnementet ble uansett overført umiddelbart når man bestilte. Og hvis man ringte den samme dagen kunne man kanskje melde seg ut, men ikke ellers.

 

Så, det jeg har funnet ut i dag er altså følgende:

 

- alle kan melde inn hvem som helst som medlem av en trådløs familie

- den som gjør dette har plutselig full juridisk råderett over abonnementene som er lagt til

- man kan ikke melde seg ut selv, det må den ansvarlige gjøre

- den som er meldt inn får en bekreftelse, men må tydeligvis ikke si seg enig på noen som helst måte

 

Selvsagt vil de fleste merke at regningene forsvinner, men da er det allerede for sent, og noen har overtatt kontrollen over abonnementet de en gang hadde. Høres ut som en grei måte å skaffe seg gullnummer på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
detta kan da ikke være lovlig?

Nummeret ditt og sånt blir jo da "solgt" til en annen person, uten at du vet det...

8280926[/snapback]

 

Var det jeg sa til dem også, og til slutt så ga de seg. Jeg vil ikke tro at dette normalt er noe stort problem i praksis (siden man som juridisk ansvarlig jo også må betale...), men jeg kan ikke forstå at jussen bak er holdbar på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

hehe.. genialt..

Da kan du ta over ethvert nummer i Netcom da, og ringe etterpå og få nummeret sperret igjen. Voila, du har "kjøpt" deg et nytt nummer, som du lovlig eier. Og den stakkaren som sitter med sim-kortet til dette nummeret får ikke gjort en dritt, mye pga at du har sperret nummeret, og du er eneste som kan åpne det (fordi du er juridisk eier).

 

Det du skulle gjort var å si til dama:

"Kan ikke jeg få navnet ditt?"

Også hadde du funnet nummeret hennes i telefonkatalogen, og meldt henne inn i din trådløse familie, og tatt over abonnemetet hennes. Så ringer du kundeservice igjen, ber om å få snakke med den samme dama, så sier du til henne at du skal sperre ett nummer. Si så hennes eget nummer... Når hun da merker dette, så sier du at du er juridisk eier av nummeret, og derfor kan du gjøre dette.

 

Først da tenker jeg saken ligger på sjefens pult innen et par minutter.

 

edit:

snakk med forbrukerrådet... De har faktisk gitt bort noe som ikke de kan gi bort. De har gitt noe en annen eier uten eierens samtykke... Det kaller jeg å stjele.

 

Hva heter forresten netcom-sjefen? August Baumann

 

HER finner man nok et par nummer og ta over :p

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Dette er et klart brudd på rutinene hos NetCom. Jeg selger NetCom daglig og når vi oppretter en Trådløs familie skal følgende gjøres:

 

De som skal legges til og IKKE er tilstede, merkes som "ikke tilstede" og får da tilsendt en SMS som de selv må besvare for å få bli med i Trådløs Familie.

 

Det som har skjedd i denne saken er at forhandleren som din far var i kontakt med (eller kundebehandleren hos kundeservice) har valgt "nåværende eier er tilstede" og dermed lagt deg til i din fars trådløse familie. Dette er ren svikt i rutinene.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Til "jalejale": Det er ikke slik at hvem som helst kan legge til hvem de vil i en trådløs familie. Dette kan kun gjøres av en forhandler eller av en kundebehandler hos NetCom. Hvis du prøver å legge til noen i Trådløs Familie via "Min Side" på NetCom.no så blir det sendt en SMS som må bekreftes før medlemskapet blir gjennomført.

 

Ser ikke at dette er et sikkerhetshull eller en risiko på noen annen måte enn alt annet som forhandlere og kundebehandlere kan gjøre feil...

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Dette er et klart brudd på rutinene hos NetCom. Jeg selger NetCom daglig og når vi oppretter en Trådløs familie skal følgende gjøres:

 

De som skal legges til og IKKE er tilstede, merkes som "ikke tilstede" og får da tilsendt en SMS som de selv må besvare for å få bli med i Trådløs Familie.

 

Det som har skjedd i denne saken er at forhandleren som din far var i kontakt med (eller kundebehandleren hos kundeservice) har valgt "nåværende eier er tilstede" og dermed lagt deg til i din fars trådløse familie. Dette er ren svikt i rutinene.

 

-snubbel

8281410[/snapback]

 

Dette er godt å høre at noen i NetCom faktisk har tenkt litt lenger enn det jeg fikk inntrykk av i samtalen med kundeservice tidligere i dag. Men synes fortsatt at Netcom burde kreve en bedre form for bekreftelse enn at forhandler kun kan krysse av for at personen er til stede. Til sammenlikning kreves det jo en engangskode fra SMS for å overhodet komme inn på viktige deler av Minside, noe liknende burde kunne gjøres her. Altså slik at forhandleren må få en kode fra telefonene til de som skal legges til. Eller en signatur e.l. som arkiveres.

Lenke til kommentar
Dette er et klart brudd på rutinene hos NetCom. Jeg selger NetCom daglig og når vi oppretter en Trådløs familie skal følgende gjøres:

 

De som skal legges til og IKKE er tilstede, merkes som "ikke tilstede" og får da tilsendt en SMS som de selv må besvare for å få bli med i Trådløs Familie.

 

Det som har skjedd i denne saken er at forhandleren som din far var i kontakt med (eller kundebehandleren hos kundeservice) har valgt "nåværende eier er tilstede" og dermed lagt deg til i din fars trådløse familie. Dette er ren svikt i rutinene.

 

-snubbel

8281410[/snapback]

 

Dette er godt å høre at noen i NetCom faktisk har tenkt litt lenger enn det jeg fikk inntrykk av i samtalen med kundeservice tidligere i dag. Men synes fortsatt at Netcom burde kreve en bedre form for bekreftelse enn at forhandler kun kan krysse av for at personen er til stede. Til sammenlikning kreves det jo en engangskode fra SMS for å overhodet komme inn på viktige deler av Minside, noe liknende burde kunne gjøres her. Altså slik at forhandleren må få en kode fra telefonene til de som skal legges til. Eller en signatur e.l. som arkiveres.

8281706[/snapback]

 

Man må jo kunne stole på at forhandlerne gjør jobben de er satt til å gjøre. En annen ting er at dersom forhandler har krysset av for at en kunde er tilstede, og det viser seg i ettertid at kunden ikke var det, så er det jo forhandler, og ikke NetCom som er ansvarlig dersom det skulle oppstå problemer...

 

Dersom forhandler krysser av for at vedkommende er tilstede, så skal også skjemaet signeres (og arkiveres). Det er kun dersom vedkommende ikke er der, at NetCom innhenter fullmakt.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar

Når jeg opprettet FriFamilie hos Telenor gjorde jeg det over telefon til 09000 og oppga bare alle seks telefonnumrene som skulle være med og hvem som eide dem. Numrene som ble fullverdige medlemmer (som må stå på samme juridisk eier, gjelder ikke kontantabonnement/fasttelefon) ble overført til meg uten samtykke fra eierene, de fikk kun en sms om at de nå var en del av FriFamilie og kunne ringe gratis ett døgn senere. Så dette er ikke en problemstilling som kun gjelder hos Netcom!

Lenke til kommentar

Tror ikke dette er så uvanlig.

 

Jeg begynte i ny jobb i fjor høst, en jobb som betaler mobilbruken.

 

Det var jo greit for meg at de tok over regningene, men jeg så aldri noe skjema, og jeg fikk aldri noe forespørsel fra Telenor om dette. Det er mitt navn som står oppgitt på nummeret, men det er jobben min som står som juridisk eier.

 

Jeg hadde til og med bindingstid på det forrige abonnementet mitt, noe som jobben betalte ut, for så å binde meg til et 18 mndr bedriftsabonnement.

 

Ikke ett sted skrev jeg under på at dette var greit, ikke en tlf fikk jeg fra Telenor med forespørsel om dette var ok, og jeg kan selv ikke gå inn og forandre noe i mitt abonnement siden jeg ikke er den juridiske eieren av abonnementet. Ganske sykt spør du meg.

 

Dette betyr jo i prinsippet at hvem som helst kan ta over et telefonabonnement.

 

Setter man ting på spissen så kan (i mitt tilfelle) jobben ta over de nummer man vil, ikke betale regningene (som sendes til juridisk ansvarlig for abonnementet), og vips sitter man igjen med et abonnement man har mistet fullstendig råderetten over...

Lenke til kommentar
Når jeg opprettet FriFamilie hos Telenor gjorde jeg det over telefon til 09000 og oppga bare alle seks telefonnumrene som skulle være med og hvem som eide dem. Numrene som ble fullverdige medlemmer (som må stå på samme juridisk eier, gjelder ikke kontantabonnement/fasttelefon) ble overført til meg uten samtykke fra eierene, de fikk kun en sms om at de nå var en del av FriFamilie og kunne ringe gratis ett døgn senere. Så dette er ikke en problemstilling som kun gjelder hos Netcom!

8284096[/snapback]

 

Dette er fullstendig feil! Når man oppretter en frifamilie hos telenor vil de nummerene som ikke allerede har samme juridisk eier få en bekreftelses tekstmelding, som de MÅ svare ja på for å bli lagt til i frifamilie avtalen

Lenke til kommentar
Når jeg opprettet FriFamilie hos Telenor gjorde jeg det over telefon til 09000 og oppga bare alle seks telefonnumrene som skulle være med og hvem som eide dem. Numrene som ble fullverdige medlemmer (som må stå på samme juridisk eier, gjelder ikke kontantabonnement/fasttelefon) ble overført til meg uten samtykke fra eierene, de fikk kun en sms om at de nå var en del av FriFamilie og kunne ringe gratis ett døgn senere. Så dette er ikke en problemstilling som kun gjelder hos Netcom!

8284096[/snapback]

 

Dette er fullstendig feil! Når man oppretter en frifamilie hos telenor vil de nummerene som ikke allerede har samme juridisk eier få en bekreftelses tekstmelding, som de MÅ svare ja på for å bli lagt til i frifamilie avtalen

8291699[/snapback]

 

At du påpeker dette er helt feil betyr ikke at det ble sendt ut en sms. Ingen av de tre mobilnumrene som måtte skifte juridisk eier mottok noe sms som måtte bekreftes, det var sikkert en brist i rutinene eller Telenor sitt tekniske system men det skjedde som beskrevet likevel! Alle mottok kun en sms når endringen var skjedd som ønsket dem velkommen til FriFamilie og senere et brev som informerte om endringen. Så det skjedde ikke anonymt da den nye juridiske ansvarlige kom klart frem i brevet som ble sendt til brukeren som var den tidligere juridiske ansvarlige.

Lenke til kommentar
Når jeg opprettet FriFamilie hos Telenor gjorde jeg det over telefon til 09000 og oppga bare alle seks telefonnumrene som skulle være med og hvem som eide dem. Numrene som ble fullverdige medlemmer (som må stå på samme juridisk eier, gjelder ikke kontantabonnement/fasttelefon) ble overført til meg uten samtykke fra eierene, de fikk kun en sms om at de nå var en del av FriFamilie og kunne ringe gratis ett døgn senere. Så dette er ikke en problemstilling som kun gjelder hos Netcom!

8284096[/snapback]

 

Dette er fullstendig feil! Når man oppretter en frifamilie hos telenor vil de nummerene som ikke allerede har samme juridisk eier få en bekreftelses tekstmelding, som de MÅ svare ja på for å bli lagt til i frifamilie avtalen

8291699[/snapback]

 

 

Dette skjedde ikke da jeg ringte telenor og la til min kjæreste i min Fri Familie, han så aldri noen sms. Fikk en bekreftelse på at han var med i Fri Familie, men ikke noe han skulle bekrefte.

Slik er det også ofte i NetCom virker det som (de fleste av mine venner har NetCom). En venn av meg fikk dog en sms som han skulle videresende, dette ble aldri gjort, men han ble fortsatt flyttet over i Trådløs Familie.

Merkelig. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345t12
Når jeg opprettet FriFamilie hos Telenor gjorde jeg det over telefon til 09000 og oppga bare alle seks telefonnumrene som skulle være med og hvem som eide dem. Numrene som ble fullverdige medlemmer (som må stå på samme juridisk eier, gjelder ikke kontantabonnement/fasttelefon) ble overført til meg uten samtykke fra eierene, de fikk kun en sms om at de nå var en del av FriFamilie og kunne ringe gratis ett døgn senere. Så dette er ikke en problemstilling som kun gjelder hos Netcom!

8284096[/snapback]

 

Dette er fullstendig feil! Når man oppretter en frifamilie hos telenor vil de nummerene som ikke allerede har samme juridisk eier få en bekreftelses tekstmelding, som de MÅ svare ja på for å bli lagt til i frifamilie avtalen

8291699[/snapback]

 

dette stemmer ikke.

det sendes kun samtykke(som du skal svare ja på) når det gjelder innportering, ikke overdragelse.

Lenke til kommentar

"Vi bryr oss ikke noe om hvem som er medlem i Fri Familie. Det kan gjerne være en utenom familien." Dette svaret kommer fra NetComs kundeservice ved spørsmål angående Fri Familie og hvem som kan være medlem. Etter min mening et litt selvmotsigende svar da jenta på tv-reklamen blir nekta å melde inn kjæresten..

 

Men etter hva jeg har lest i denne posten og ellers hørt så vurderer jeg å opprette et NetCom kontanktkort, og melde inn de jeg ringer mest med.. :cool:

Lenke til kommentar
"Vi bryr oss ikke noe om hvem som er medlem i Fri Familie. Det kan gjerne være en utenom familien." Dette svaret kommer fra NetComs kundeservice ved spørsmål angående Fri Familie og hvem som kan være medlem. Etter min mening et litt selvmotsigende svar da jenta på tv-reklamen blir nekta å melde inn kjæresten..

 

Men etter hva jeg har lest i denne posten og ellers hørt så vurderer jeg å opprette et NetCom kontanktkort, og melde inn de jeg ringer mest med.. :cool:

8294276[/snapback]

 

Du må ha et abonnement for å ha din egen Fri/Trådløse familie. Og man må ikke være i slekt, nei. =)

Lenke til kommentar
Når jeg opprettet FriFamilie hos Telenor gjorde jeg det over telefon til 09000 og oppga bare alle seks telefonnumrene som skulle være med og hvem som eide dem. Numrene som ble fullverdige medlemmer (som må stå på samme juridisk eier, gjelder ikke kontantabonnement/fasttelefon) ble overført til meg uten samtykke fra eierene, de fikk kun en sms om at de nå var en del av FriFamilie og kunne ringe gratis ett døgn senere. Så dette er ikke en problemstilling som kun gjelder hos Netcom!

8284096[/snapback]

 

Dette er fullstendig feil! Når man oppretter en frifamilie hos telenor vil de nummerene som ikke allerede har samme juridisk eier få en bekreftelses tekstmelding, som de MÅ svare ja på for å bli lagt til i frifamilie avtalen

8291699[/snapback]

 

At du påpeker dette er helt feil betyr ikke at det ble sendt ut en sms. Ingen av de tre mobilnumrene som måtte skifte juridisk eier mottok noe sms som måtte bekreftes, det var sikkert en brist i rutinene eller Telenor sitt tekniske system men det skjedde som beskrevet likevel! Alle mottok kun en sms når endringen var skjedd som ønsket dem velkommen til FriFamilie og senere et brev som informerte om endringen. Så det skjedde ikke anonymt da den nye juridiske ansvarlige kom klart frem i brevet som ble sendt til brukeren som var den tidligere juridiske ansvarlige.

8292438[/snapback]

 

 

Hos Telenor er man enten "Fullverdig medlem" eller "Tilknyttet medlem". Sistnevnte kan være enten Bedrifts-abo eller Kontantkort. Fullverdige medlemmer må svare på utsendt SMS melding, mens de som kun har "Tilknyttet medlemstatus" kun blir opplyst om at de nå er tilknyttet en FriFamilie. :thumbup:

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle er det fire fullverdige medlemmer i FriFamilie og tre av disse ble overført til meg som ny juridisk ansvarlig uten at noe samtykke måtte innhentes på sms fra tidligere juridisk ansvarlige på disse mobilnumrene. Så systemet til Telenor er ikke vanntett når det gjelder implementering av nye medlemmer i FriFamilie, uansett hva mange i denne tråden skulle mene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...