Gå til innhold

Problemer med installasjon!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem som gjentar seg for alle Linux distroene jeg prøver å innstallere, og det er at innstallasjonen stopper og det funker ikke å innstallere. Har prøvd Sabayon, Ubuntu og Kubuntu (som jeg er mest keen på). PC'en min har vært litt rotete i det siste, men skjønner ikke hva problemet er. Har prøvd en Knoppix live CD og da funka alt greit! Noen som kan hjelpe?! :cry: Kjører Windows XP.

Maskinvaren min:

CPU: Intel Pentium 4 3,2 ghz

Skjermkort: Sapphire Ati Radeon X800XL

og har 2 Gb ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med akkuarat det samme som deg, får ikke innstallert eller boota noen live cd :( Jeg mistenker at det kan ha noe med at jeg (som du) har radeon kort. Jeg opplever bare at datan "stopper" med en svart skjerm kort tid etter jeg har valgt hvilken måte jeg vil boote i bootmenyen. Har laget en egen tråd om det her nå, så jeg venter spent på svar :D Jeg fikk kun boota live cd`n til PCLinuxOS i safe mode, men havna da kun i "shell". Der får jeg dog ikke gjordt mye siden jeg er grønn på Linux kommandoer :( men det er mulig det er mulig å feilsøke på et vis bare du kommer deg i shell.

Lenke til kommentar

Har prøvd de 3 live distroene jeg har lasta ned på 2 forskjellige pcer. Ubuntu`en har jeg lasta ned 2 ganger fra forskjellige steder for å utelukke at det var noe galt med nedlastinga, og prøvd å brenne de ut på tilsammen 4 forskjellige cd`er (også av forskjellige merker), da på den laveste hastigheten jeg kunne velge (8x). Ubuntuen fikk jeg ikke til å virke på noen av de. (prøvde alle cdene på begge maskinene). Sabayon live`n gikk som smør på den ene (med Geforce 6600GT), det samme gjorde PCLinuxOS live cd`en (den nyeste versjonen). Men ingen av de fungerte på denne med Radeon X1600XT. Det kan selvfølgelig være et annet komponent i maskinen som enten er ødelagt eller gjør til at systemet henger seg av en eller annen grunn, men har ikke hatt noen form for problemer med den i Windows XP, og den er stabil som et fjell der.

Det eneste jeg har lurt litt på er om jeg bør laste ned 32bit eller 64bit versjonen av de live cd`ene jeg vil prøve, om det kan ha noe som helst å si. Har lasta ned 32bits versjonene av alle hittil for at jeg skal kunne prøve de på begge maskinene. Den med Geforce har jo 32bit cpu, og denne med Radeon har AMD64. Kan det være et problem med å innstallere 32bit versjon på en 64bit cpu? Har hvertfall hørt noen blir rådet til å bruke 32bit versjon selv om man har 64bit cpu da....

Lenke til kommentar

Larse_rn: Hvis du uansett skal installere og ikke er avhengig av å måtte teste med en live-CD først, så kan du jo kanskje prøve å bruke "alternate"-utgaven (er tekstmenybasert installasjon) av Kubuntu i stedet for "desktop"-utgaven (som også er live-cd). Jeg har lest om en del som gjør dette; de får gjennomført installasjon vha alternate-CDen og rebooter etter installsjonen og installerer ordentlige skjermkortdrivere etterpå.

Ellers er det enkelte som har problemer med ACPI-implementasjonen på hovedkortet sitt, dette gjelder vel i hovedsak enkelte laptopmodeller, slik at de ved oppstartsmenyen må trykke F6 og legge til noen ekstra boot-parametre, noe slikt som forklart under tredje avsnitt i seksjonen "Oppstart av installasjonen" som du finner her.

Lenke til kommentar
Fungerte live-cden til Kubuntu da?

8283671[/snapback]

Har faktisk ikke prøvd live CD'en til Kubuntu. Prøvde en Knoppix live cd. Men har testa kubuntu, så jeg går for det,

Larse_rn: Hvis du uansett skal installere og ikke er avhengig av å måtte teste med en live-CD først, så kan du jo kanskje prøve å bruke "alternate"-utgaven (er tekstmenybasert installasjon) av Kubuntu i stedet for "desktop"-utgaven (som også er live-cd). Jeg har lest om en del som gjør dette; de får gjennomført installasjon vha alternate-CDen og rebooter etter installsjonen og installerer ordentlige skjermkortdrivere etterpå.

Ellers er det enkelte som har problemer med ACPI-implementasjonen på hovedkortet sitt, dette gjelder vel i hovedsak enkelte laptopmodeller, slik at de ved oppstartsmenyen må trykke F6 og legge til noen ekstra boot-parametre, noe slikt som forklart under tredje avsnitt i seksjonen "Oppstart av installasjonen" som du finner her.

8284255[/snapback]

Takk for tipset! Skal teste ut den hovedkortgreia.

Anbefaler det samme som kommers sier.

Laster ned "Alternative CD". Den lar deg installere Ubuntu i tekstmodus.

Last ned "ubuntu-6.10-alternate-i386.iso" fra ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/ubuntu-iso/6.10/

Eller linken til kommers.

Gå for i386 dersom du ønsker deg et desktop-system.

Men 64 bits er OK for servere.

8284516[/snapback]

Ok, takker for linken!! :thumbup:

Har du sjekket ISO-ene med sjekksummen?

Ikke uvanlig at ISO-ene blir korrupte og da kan du få alle slags merkelige feil.

8285038[/snapback]

Nei, det har jeg ikke. :ph34r:

Lenke til kommentar

Å sjekke f.eks. MD5-summen (eller SHA1-hashen) til .iso-fila er lurt, fordi da kan du på en enkel måte verifisere at fila du har lastet ned er en verbatim (eksakt) kopi uten bitfeil e.l. som av og til kan oppstå i overføring av større filer før du brenner den ut (og evt. kaster bort en skive til ingen nytte).

Hvis du sitter på MS Windows finnes det ikke noe medfølgende verktøy for dette (i hvert fall ikke XP eller eldre), så da kan du laste ned f.eks. md5sum.exe. (ja, jeg vet: å laste ned vilkårlige exe-filer fra WWW og kjøre de virker ikke så veldig lurt, men svjv skal den til etree.org være clean. Hvis du er skeptisk får du la være å kjøre den som admin e.l.).

Lykke til.

Redigert: la til noen parenteser etc.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...