Leifen18 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg sitter med en del spørsmål rund disse. Jeg har Z-5500og X-Fi Fatal1ty Jeg lurer på hvor mye forskjellen merkes med mine forutsetninger? Og er det sånn at hvis jeg for eksempel skaffer meg coax, så skal både de vanlige kablene i, og coax-kablene i? Og så SPDIF-kablene i tillegg? Da vil jeg få superkvalitet? Jeg tviler, men jeg må spørre for sikkerthetsskyld Eller skal jeg bare velge èn av dem? Hvilken vil i så fall gi best lyd? Og vil den beste løsningen gi best lyd, eller like god lyd på mitt anlegg med mitt lydkort, eller er de egentlig underdimensjonerte for det? Jeg regner ikke med at mine ting er det aller beste på markedet, liksom... Vil jeg merke noen forskjeller utenom på lydkvaliteten? Vil jeg være nødt til å kjøre ukomprimerte lydfiler for å merke noen forskjell? Det ble mange spørsmål, men jeg håper det er mulig å få et svar på det meste i hvert fall Mvh. Leif Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg lurer også på om det er noen andre løsninger jeg burde prøve? :-) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Det er vanskelig å gi noe konkret (objektivt) svar på om du vil merke stor forskjell når det er Z-5500. Før i tiden var coax og Toslink forbeholdt anlegg i en helt annen liga. Men om du bruker coax eller Toslink for å få stereolyd vil forutsetningene være optimale ved transport av signalet fra PC til anlegg. Jeg velger å tro at DACen som sitter i Z-5500 er bedre enn den i lydkortet, så da vil analogiseringen av lyden være bedre ved å bruke en digital tilkobling - dersom jeg tipper rett. For å få presset inn flerkanals (surround) lyd på f.eks coax eller Toslink (som begge benytter S/PDIF-protokollen) må lyden komprimeres med tap p.g.a. begrensninger på båndbredden fra gammelt av. Eksempler på slike formater som komprimerer flerkanals lyd med tap er Dolby Digital og DTS. En interessant diskusjon er hva som gir størst forringelse av lyden: Lossy digital komprimering eller ukomprimert analog når begge er av en ukomprimert kilde. Jeg har selv hørt Z-5500 og mener at Z-5500 ikke er artikulert nok til å vise noe stor forskjell her. Istedet vil jeg anbefale deg å velge en digital tilkobling slik at du får kun én kabel, men også fordi Z-5500 støtter ProLogic II slik at du får surround i spill med digital tilkobling (X-Fi støtter ikke sanntidsenkoding av Dolby Digital eller DTS). 2-kanals stereolyd slik som musikk sendes ukomprimert, og da vil coax eller Toslink være å foretrekke i så si alle tilfellene hvor DACen i forsterkeren/reciveren er bedre enn i lydkortet. Her finner du en tråd om en tidligere diskusjon av Z-5500 og digital tilkobling. Vil jeg merke noen forskjeller utenom på lydkvaliteten? Vil jeg være nødt til å kjøre ukomprimerte lydfiler for å merke noen forskjell?8279999[/snapback] Vel, forringelsen av lyden er langt større i komprimering av mp3 enn med analog tilkobling. For å bruke frekvensspektret som kan formidles som en av flere indikatorer på lydkvaliteten kan analog tilkobling bærer godt over 22 KHz, mens f.eks LAMEenc VBR 0 ~256 kbit/s (høyeste setting for variabel bitrate) bare bærer ca. 19,5 KHz. Du må opp i CBR 320 kbit/s for at LAMEenc skal holde på hele frekvensspektret, men hvor lik bølgen da er det opprinnelige materialet vet jeg ikke. Når filstørrelsen er mindre enn en lossless komprimert fil vil jeg tro datatapet vil gi noe avvik selv om 320 kbit/s kan gjengi hele frekvensspektret. Se her for en gammel frekvensspekter-analyse jeg gjorde av LAMEenc på forskjellige bitrates. Endret 31. mars 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Men ettersom jeg har fulgt med i fysikken, og selv testet det selv på Experimentarium forrige helg, så kan ikke jeg høre høyere frekvenser enn 18900Hz... Så det er vel gjengivelsen som har noe å si, ikke at den ene kan skryte av å kunne gjengi frekvenser som bare flaggermus kan høre, liksom. "Disse er best, for vi kan skremme flaggermus vekk fra huset ved å spille av 80 000Hz! Og det beste er at du ikke vil høre en dritt " Men slik jeg forstår det, er optisk overkill? Og jeg har muligheten til å velge 2x Stereo, altså kjøre stereo både foran og bak, vil det var det samme som bare å sende i vanlig stereo? Eller vil det bli som å sende surround-lyd? Eller... Optisk er overkill ved surround, og best ved stereo, og analogt er å foretrekke ved surround? Er toslink kabelen som har med optisk å gjøre? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Vel, lydkvalitet er både subjektivt og objektivt. Ved å bruke frekvensspekter som et eksempel vil jeg bare vise til noen objektive eksempler på hvordan analog kabling vil i de fleste tilfeller ha mindre forringelse enn mp3-komprimering. Men da kan jo det analoge signalet clippe noe grusomt uten at man tar hensyn til dette, tiltross for at clipping er en viktigere faktor på lydkvalitet enn frekvensspekter i mine (subjektive) ører Det er flere måter å få "multikanals stereo" når man hører på musikk. En måte er at forsterkeren kloner det innkommende 2-kanals lydsignalet og sender dette ut på alle kanaler. En annen metode er å bruke et plugin i f.eks WinAMP for å gjøre signalet som forlater lydkortet om til f.eks 7.1-surround. Da må man som sagt ty til Dolby Digital- eller DTS-enkoding som kan være negativt for digitalpuristene. Egentlig er det optimale for alle typer lyd optisk. Men analog kabling kan være å foretrekke dersom man ikke har integrert DD/DTS-enkoder eller annen måte å få digital surround på (f.eks ProLogic II), og lydkilden ikke er forhåndsenkodet i DD/DTS. DVD-filmer er eksempel på lydkilder som er forhåndsenkodet i DD eller DTS, og da kan man bare bruke AC3-passthrough og videresende den digitale datastrømmen av DD/DTS til forsterkeren uten at man trenger å dekode/enkode i lydkortet. Coax er en kobberledning som sender elektrisk strøm som er digital kodet (av og på). Toslink er en fiberledning for å sende lys som er digital kodet. Men begge disse digitale teknikkene benytter S/PDIF-protokollen, som man kan trekke en analogi til TCP/IP-protokollen, for datakontroll og kompatabilitet. Endret 31. mars 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg opplevde aldri noen forskjell i lydkvalitet mellom Coax og analog tilkobling, så tror nok det er minst like god signal prosessering i Audigy 2 som i forforsterkeren til Z-5500. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå