Gå til innhold

Bytte harddisk på Zepto 6515WD

Anbefalte innlegg

Skulle bytte harddisk på min Zepto 6515 WD

Disken som sto i var en Hitachi 5400 60 Gb IDE Disk, og disken jeg skulle bytte til er en Hitachi 7200 100 Gb IDE Disk.

Putter i disken og skal starte XP cd`en for å installere.. hva skjer, jo.. ingenting.. maskinen finner ikke disken.

Putter i den gamle og starter XP og partiosjonerer den nye disken i en partisjon på 20 og en på 80 Gb. Disken fungerer fint så langt i windows.

Slår av maskinen, putter ny disken i, og starter opp, hva skjer.. jo.. Ugyldig partisjonstabell kommer den opp med..

Den vil heller ikke boote i fra cd`en.

Tar ut disken, slik at det ikke står noe disk i maskinenm, fyrer i gang.. Da booter den fint i fra cd`en og instalasjonen starter fint. Har nå den nye disken stående i en 2.5" eksterndisk kabinett via USB 2.0.

Instalasjonen finner den nye disken, men vil ikke bruke den fordi den maser om at instalasjonen ikke får tilgang til disken..

Prøver også for sikkerthets skyld en mindre disk, en Samsung 5400 40 Gb IDE disk, og det samme skjer da.. Ugyldig partisjonstabell..

Noen som har forslag til hva som kan være galt her ? Er det formateringen av disken, eller kan det være den fordømrade maskinen som ikke takler disken ? Jeg selv mistenker at det er noe galt med IDE kontrolleren på maskinen uten at jeg kan si det for sikkert.

Har prøvd å formatert i diskbehandling i Windows og brukt Partition Magic uten hell. Har også prøvd å kopiert XP cd`en over på disken uten at det funker.

Disken blir forøvrig detektert i BIOS.

Kan heller ikke finne noe ny BIOS på ftp.zepto.dk

Noen tips folkens?

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Skulle bytte harddisk på min Zepto 6515 WD

Disken som sto i var en Hitachi 5400 60 Gb IDE Disk, og disken jeg skulle bytte til er en Hitachi 7200 100 Gb IDE Disk.

Putter i disken og skal starte XP cd`en for å installere.. hva skjer, jo.. ingenting.. maskinen finner ikke disken.

Putter i den gamle og starter XP og partiosjonerer den nye disken i en partisjon på 20 og en på 80 Gb. Disken fungerer fint så langt i windows.

Slår av maskinen, putter ny disken i, og starter opp, hva skjer.. jo.. Ugyldig partisjonstabell kommer den opp med..

Den vil heller ikke boote i fra cd`en.

Tar ut disken, slik at det ikke står noe disk i maskinenm, fyrer i gang.. Da booter den fint i fra cd`en og instalasjonen starter fint. Har nå den nye disken stående i en 2.5" eksterndisk kabinett via USB 2.0.

Instalasjonen finner den nye disken, men vil ikke bruke den fordi den maser om at instalasjonen ikke får tilgang til disken..

Prøver også for sikkerthets skyld en mindre disk, en Samsung 5400 40 Gb IDE disk, og det samme skjer da.. Ugyldig partisjonstabell..

Noen som har forslag til hva som kan være galt her ? Er det formateringen av disken, eller kan det være den fordømrade maskinen som ikke takler disken ? Jeg selv mistenker at det er noe galt med IDE kontrolleren på maskinen uten at jeg kan si det for sikkert.

Har prøvd å formatert i diskbehandling i Windows og brukt Partition Magic uten hell. Har også prøvd å kopiert XP cd`en over på disken uten at det funker.

Disken blir forøvrig detektert i BIOS.

Kan heller ikke finne noe ny BIOS på ftp.zepto.dk

Noen tips folkens?

8279956[/snapback]

Du skriver litt rart enkelte ganger.

Ta ut 60GB, sett inn 100GB - Finner den nå disken i windows?

Start opp fra CD'en og se om det fortsatt finner disken.

Ikke partisjoner 100GB disken, se om det vil fungere da.

Lenke til kommentar

Ble litt mye bytting, får prøve å få det litt bedre:

Satte altså den nye disken inn, heretter disk A, inn i maskinen.

Startet så maskinen og den finner disken i BIOS. Alt OK så langt.

Så fortsetter jeg og skal starte maskinen opp med xp cd`en, men her finner ikke maskinen disken, så XP cd`en vil ikke laste.

Men disken vises fortsatt i BIOS

Så setter jeg gammel disken i, heretter disk B, og da starter maskinen som normalt, laster windows og alt fungerer fint. Den laster også Xp cd`en om jeg har den i fra oppstart.

Så da tar jeg og partisjonerer disk A, ved hjelp av et 2.5" ekstern diskkabinett, deler den da opp i 20 Gb til windows og 80 til alt annet

Slår så av maskinen, tar ut disk B og setter i disk A. Men nå får jeg opp feilmeldingen: ugyldig partisjonstabell, den vil heller ikke laste XP cd`en.

Slår så av maskinen, tar ut disk A og setter den i det eksterne kabinettet og kobler til maskinen via USB 2.0.

Starter maskinen uten harddisk i, den begynner å laste XP cd`en, og alt fungerer som normalt helt til jeg skal velge disk.

Den finner disk A, som er koblet til via USB, men jeg får beskjed om at windows ikke kan aksessere disken og derfor kan jeg ikke bruke den disken.

Vel, tar så å putter i disk B, starter windows. tar så å sletter partisjonene på disk A, og lager nye ved hjelp av partiton magic.

Dette fungerte heller ikke.

Tok så som siste forsøk å lage en speilkopi av disk B til disk A, uten at dette hjalp.

Kan heller ikke finne ny BIOS på zepto.dk sine sider.

Håper dette gjorde det klarere hva jeg har gjort og ikke gjort nå..

Lenke til kommentar

Kan være at den nye diskens firmware ikke er støttet av hovedkortet til maskinen din.

Ble litt mye bytting, får prøve å få det litt bedre:

Satte altså den nye disken inn, heretter disk A, inn i maskinen.

Startet så maskinen og den finner disken i BIOS. Alt OK så langt.

Så fortsetter jeg og skal starte maskinen opp med xp cd`en, men her finner ikke maskinen disken, så XP cd`en vil ikke laste.

Men disken vises fortsatt i BIOS

Så setter jeg gammel disken i, heretter disk B, og da starter maskinen som normalt, laster windows og alt fungerer fint. Den laster også Xp cd`en om jeg har den i fra oppstart.

Så da tar jeg og partisjonerer disk A, ved hjelp av et 2.5" ekstern diskkabinett, deler den da opp i 20 Gb til windows og  80 til alt annet

Slår så av maskinen, tar ut disk B og setter i disk A. Men nå får jeg opp feilmeldingen: ugyldig partisjonstabell, den vil heller ikke laste XP cd`en.

Slår så av maskinen, tar ut disk A og setter den i det eksterne kabinettet og kobler til maskinen via USB 2.0.

Starter maskinen uten harddisk i, den begynner å laste XP cd`en, og alt fungerer som normalt helt til jeg skal velge disk.

Den finner disk A, som er koblet til via USB, men jeg får beskjed om at windows ikke kan aksessere disken og derfor kan jeg ikke bruke den disken.

Vel, tar så å putter i disk B, starter windows. tar så å sletter partisjonene på disk A, og lager nye ved hjelp av partiton magic.

Dette fungerte heller ikke.

Tok så som siste forsøk å lage en speilkopi av disk B til disk A, uten at dette hjalp.

Kan heller ikke finne ny BIOS på zepto.dk sine sider.

Håper dette gjorde det klarere hva jeg har gjort og ikke gjort nå..

8281391[/snapback]

Lenke til kommentar

bare frykter det ja.. Men er jo trossalt en disk av samme merke, bare 40 gb større enn den gamle.

Og en samsung disk fungerte heller ikke.. en disk som jeg vet brukes av zepto.

Får vel sende netshop en mail og høre hva som er galt... for noe er det iallefall..

Disken funker jo veldig bra i Windows..

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet litt til, og når jeg går inn i bios og ser på disken, så står på det disk b: ATAPI Drive: DW-224E-B mens disk A får: ATAPI Drive: Not

Okei, siste nytt...

Har nå prøvd disken i en Dell C600 ifra 2001, og her fungerte den utmerket.

Har til nå funne ut at den DW-224E-B er betegnelsen på dvd drevet i maskinen.

Og dette finner ikke maskinen når jeg putter i den nye disken. Så, mao. er det en kolisjon ute å går en plass..

Må bare finne ut hva og hvordan det kan løses.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Da var mysteriumet løst.

Koblet til en DVD brenner gjennom min eksterne harddisk kabinett. Da startet maskinen opp innstalasjonen til Windows XP

Så problemet lå idet at, idet jeg koblet til den nye disken så kuttet den dvd spilleren på maskinen og ville dermed ikke boote fra noe som helst.

Så her har Zepto noe å gjøre, å få ordn på biosen og fw til dvd stasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...