Gå til innhold

Nikon D70 vs Nikon D80

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært å testet kamera i dag. På Japan Foto anbefalte han at jeg heller kjøpte Nikon D70 enn Nikon D80 og la mellomlegget i en god linse: D70 koster 5999, mens D80 koster 8999, men får da med en blits til ca 1500. Hva er hovedforskjellen på en D70 s D80 bortsett fra megapixlene, og er de egentlig så viktige?? Får ellers med 18-70mm objektivet på begge.

Kom med kommentarer!

Hvilke objektiv bør en kjøpe når en vil ha 70-200/300/400 linse. Hva er bra og relativt billig??

Endret av olatv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hva du skal bruke det til, men ville gått for D80 av følgende grunner:

- Bedre AF( nyere teknologi, 11 AF soner, mot bare 5 på D70)

- Lysfølsomhet( 100-1600+3200 mot 200-1600 på D70)

- RGB histogram( praktisk til landskap)

- Eksponerings forsinkelse( ikke ekte MLU, men bedre enn ingenting som på D70)

- Bedre bildeprosessor( basert på D200 og D2X)

D70 er bedre på et par områder( 1/500 blitz sync, mot 1/200 på D80; lykketider helt ned til 1/8000s mot 1/4000 på D80)

Hvis du skal ta bilder i JPEG, har D80 en del ekstra fordeler( Kelvin fargetemperatur, justerbar støyreduksjon, In-camera bildebehandling)

Alt i alt, er D80 verdt prisforskjellen etter min mening.

Lenke til kommentar
Litt avhengig av hva du skal bruke det til, men ville gått for D80 av følgende grunner:

- Bedre AF( nyere teknologi, 11 AF soner, mot bare 5 på D70)

- Lysfølsomhet( 100-1600+3200 mot 200-1600 på D70)

- RGB histogram( praktisk til landskap)

- Eksponerings forsinkelse( ikke ekte MLU, men bedre enn ingenting som på D70)

- Bedre bildeprosessor( basert på D200 og D2X)

D70 er bedre på et par områder( 1/500 blitz sync, mot 1/200 på D80; lykketider helt ned til 1/8000s mot 1/4000 på D80)

Hvis du skal ta bilder i JPEG, har D80 en del ekstra fordeler( Kelvin fargetemperatur, justerbar støyreduksjon, In-camera bildebehandling)

Alt i alt, er D80 verdt prisforskjellen etter min mening.

8279793[/snapback]

Jeg er grønn på dette området. Hva vil det si at billedprosessen er bedre. Blir bildene skarpere, bedre farger??

Lenke til kommentar
Det som alene gjør D80 til et godt valg over D70 er den fantastiske søkeren. Sammenligne neste gang du er i butikken.

Så sant, så sant. Det har også jeg gjort, så hvis valget står mellom disse, så prøv dem først, og jeg tipper du vil få vanskeligheter med å sette D80 tilbake i hylla og drasse med deeg D70. Søkeren er en drøm, selv om jeg nettopp har kjøpt meg E400 selv. Men det er en annen historie som handler mer om et fantastisk tilbud på dobbelitkitpakke....

Lenke til kommentar
Det som alene gjør D80 til et godt valg over D70 er den fantastiske søkeren. Sammenligne neste gang du er i butikken.

Så sant, så sant. Det har også jeg gjort, så hvis valget står mellom disse, så prøv dem først, og jeg tipper du vil få vanskeligheter med å sette D80 tilbake i hylla og drasse med deeg D70. Søkeren er en drøm, selv om jeg nettopp har kjøpt meg E400 selv. Men det er en annen historie som handler mer om et fantastisk tilbud på dobbelitkitpakke....

8283330[/snapback]

Er helt enig at søkeren til D80 er mye bedre. Valget blir vel om jeg har råd til å kjøpe meg en ekstra linse 70-300mm dersom jeg kjøper meg en D79 og ingen linse hvis jeg kjøper en D80.

Lenke til kommentar
Er helt enig at søkeren til D80 er mye bedre. Valget blir vel om jeg har råd til å kjøpe meg en ekstra linse 70-300mm dersom jeg kjøper meg en D79 og ingen linse hvis jeg kjøper en D80.

8284819[/snapback]

Men du kan også tenke slik at det objektivet kan du kjøpe senere, mens du ikke kan kjøpe en oppgradering fra D70s til D80 :)

Velger du kit-objektivet 18-135 til Nikon D80, så har du uansett en del mer zoom enn 18-70 som følger med D70s. Men for ordens skyld kan jeg også nevne at det er lurere å velge 18-70 og senere en 70-300 (f.eks) da 18-70 har bedre optisk kvalitet enn 18-135. Man kan få D80 med 18-70 til samme pris som med 18-135.

Så mitt tips er å kjøpe D80 med 18-70 nå, også spare til et 70-300 som du kjøper senere. Evt. har Tamron en god, solid 70-300 til drøye tusenlappen.

Lenke til kommentar

Gjør som meg:

1. Sjekk selangivelsen for eventuel baksmell

2. Gå til nærmeste Japan Foto

3. Be om å få et Nikon D80 med 18-70mm

4. Be om et SanDisk Extreme III 2GB

5. Be om Lowenpro SlingShot 100 AW

6. Registrer din nye D80 og få et blitz med på kjøpet :thumbup:

7. Smil hele påsken :tease:

Er det noen som har registrert seg og funet ut hvordan det fungerer? Løst

Endret av Dolce_vita
Lenke til kommentar
Gjør som meg:

1. Sjekk selangivelsen for eventuel baksmell

2. Gå til nærmeste Japan Foto

3. Be om å få et Nikon D80 med 18-70mm

4. Be om et SanDisk Extreme III 2GB

5. Be om Lowenpro SlingShot 100 AW

6. Registrer din nye D80 og få et blitz med på kjøpet  :thumbup:

7. Smil hele påsken  :tease:

Er det noen som har registrert seg og funet ut hvordan det fungerer?

8293118[/snapback]

Butikken (en hvilken som helst Nikon forhandler, ikke bare Japan Photo) tar en kopi av kvittering og/eller garantikort, noterer ditt navn og adresse, og sender det til Nikon. I løpet av et par uker får du tilsendt en SB400 gratis, eller betaler 999 kroner (vedlagt faktura) for en SB600. Dette bestemmer du når du kjøper D80'n i butikken.

Lenke til kommentar

Ah, jeg var ikke klar over dette tilbudet med blits. Da bikker det litt mer mot Nikon, i kampen 30D vs. D80. Men ser at canon sine blitser er billigere og har høyere ledetall. Bare 999,- for den blitsen. Den koster jo det dobbelte vanligvis. Er det en god blits?

Lenke til kommentar
Men ser at canon sine blitser er billigere og har høyere ledetall.

8298221[/snapback]

Canon "lurer" deg ved å oppgi ledetallet med blitzens zoomhode stilt på 105mm. Nikon er "old school" og måler ledetall ved 35mm. Derfor oppgir Nikon mye lavere tall enn Canon.

Ser du på Nikons ledetall ved 105mm, så er ikke forskjellen så stor lenger. (SB600 zoomer kun til 85mm)

Til 1000 kroner er SB600 voldsomt mye blitz.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...