Gå til innhold

TES Oblivion (PS3)


Toska92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg lurer på.

 

Jeg fikk 360-utgaven for noen dager siden, å har spilt spillet en del. Desverre uten at jeg tenkte meg om savet jeg noen minutter etter å ha blitt angrepet av en dude(som viste seg å være en vampyr for meg litt seint) i et lite fort. Har så senere siden dette rykket opp 5-7 levler siden den tid. Jeg skal nå samle tomme Grand Soul Gems for å få fikset en kur så jeg ikke blir vampyr lengre. Noen som kan gi meg tips hvordan jeg finner disse? Jeg trenger hjelp på det svært mye, og er evig takknemlig for svar, selv om dette kanskje kan være offtopic siden jeg snakker om 360-utgaven(selv om forskjellene vist er minimale).

 

Edit: Mener jeg er level mellom 11-13 nå.

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar
Det å til ei kvar tid møte "passeleg" motstand blir, i alle fall for meg, frykteleg tamt og forutsigbart. I åpne RPGar, som ein har i TES- og Gothic-seriane, er jo mykje av moroa å gå rundt utan å vite kva som ventar ein. Alle som har sprunge for livet med ein rasande shadowbeast i hælane burde vite dette. Å til ei kvar tide møte passeleg motstand er skikkeleg bra i t.d. action-spel eller plattform-spel, men i åpne RPGar er det rett og slett skikkeleg keisamt.

 

Statiske nivå har fleire fordelar:

1. Det gjer spelet mindre forutsigbart, og dermed meir spennande.

2. Det gjer spelverda meir konsistent. Det er ikkje truverdig at du, som ein nybyrjar i sverdfekting med musklar som ein 5-åring skal kunne drepe dragar og bli "Champion of the Arena". Det er heller ikkje truverdig at du, som ein erkemagikar/halvgud som har reist gjennom helvete og slakta Deadra-prinsar, skal ha ein jamn og utfordrande kamp med eit par landevegsrøvarar. Det er absolutt ikkje truverdig at desse landevegsrøvarane hadde rustningar som kostar like mykje som ein mellomstor by. Spelverdene i t.d. Gothic eller Morrowind er ikkje realistiske i høve til den verkelege verda, men dei er stort sett konsistente, noko som gjer det mogleg å leve seg inn i dei.

3. Det gir deg noko å strekke deg etter. Det som blir trekt fram som den store fordelen med level scaling, er at du kan gjere kva som helst når som helst. So, du kan med andre ord gå rett opp i fjellet og drepe dragen, og deretter hjelpe den lokale bartenderen med å kverke rottene i kjellaren. Er eg den einaste som synest dette er ganske lite tilfredsstillande? Ville ikkje det kjennast litt større å overvinne ein drage, dersom han var sterkare enn 6-7 rotter?

 

Det er litt ironisk at det at Bethesda har laga ei spelverd som tilpassar seg spelaren, faktisk på fleire måtar har gjort spelet meir statisk. Det mest opplagte er at styrketilhøvet mellom spelaren og omgivnadane ikkje forandrar seg stort. I tillegg, sidan ein skal kunne gjere alt i den rekkjefølgja ein måtte ønske, må konsekvensane av det ein gjer òg begrensast. Det verkar litt rart at folk stort sett behandlar deg akkurat på samme måte om du er hundegjetar eller konge (evt. ein rømt fange eller sjefen for eit laug), men slik må det altso vere.

 

Oblivion i eit nøtteskal, og kvifor det ikkje fungerar heilt som RPG:

Du kan gjere "alt", men du kan ikkje oppnå noko som helst.

 

Kay

8288859[/snapback]

 

Du har et poeng, forsjellen er at Gothic 2 ikke er like åpent som OB eller morrowind. du vil åpne nye områder ettervært som du spiller du har ikke tilgangen til hele verden med en gang. Når du har tilgangen til hele verden vil du få noen problemer. du er level 4 og har 100 dungeons, 2 level 1, to level 2 osv opp til 2 level 50.

Lykke til å finne en dungeon som du klarer, du har 6 lette to på din vanskilghet grad og resten harde.

Når du blir level 40 vil derimot mesteparten av alle dungeons være for lette.

 

Dette er utfordingen, morrowind var alt for lett på høye levels. Dette prøvde de og rette opp, de rotet sant nok, du skulle hatt noen harde områder hvor fienden var 3-10 level over deg med gode skatter, det skulle enkelt å greit være mer spreding, det skulle også vært noen få steder hvor monsteren var level 20-30 og oppover.

Alle dumme banditter skulle heller ikke hatt top rustninger og våpen.

Men de gjorde et bedre arbeide en i morrowind med å gjøre spillet brukbart over flere leveler, var du level 20 i morrowind kunne du drepe alt uten fare.

Morrowind var også leveled men ike alle monstere og ingen npc, dette gjorde det hardere på lave levels, men ingen levelet over 25 og det gjorde det for lett på høye levels.

 

Spiller SI ekspansjonen på pc nå og syntes den er hardere en stanadrd spillet.

 

PS3 spillere har noe og glede seg til, enkelt og komme i gang med og samtidig meget dypt.

Er spent på om de utnytter PS3 godt, synte også pc interfacet er alt for påvirket av xbox, med antallet hurtigtaster og menyene, men virker som de gjorde en god port her.

Lenke til kommentar

Mahavishnu: Vil du ikke være vampyr da? Du blir jo mye sterkere av det og får noen sånne lesser/greater powers av det. Syntes det var morro å luske rundt for å bite folk jeg. Finner man ikke Grand Soul Gems i dungeons og sånt? Kommer egentlig ikke på noen spesielle plasser når jeg tenker meg om.

Det mest irriterende med å være vampyr er at man bare kan bevege seg utendørs når det er mørkt... Og man kan ikke fast travel'e når det er dag. Kunne vært morro hvis noen av de man bet ble vampyrer også.

Lenke til kommentar

@magnemoe

 

Godt poeng det at Gothic 2 ikkje var fullt so åpent som Oblivion. Sidan hovudhistoria var meir dominerande, var det mogleg for utviklarane å auke vanskegrada naturleg når ein nådde visse punkt. Eg ser problemet med å gjere det heilt på samme måte i Oblivion.

 

Men likevel, eg ville ha foretrukke ei halvvegs truverdig, fullstendig ubalansert spelverd som ein hadde i Morrowind, framfor ei balansert, men lite truverdig spelverd som i Oblivion. Kanskje det aller beste hadde vore ein kombinasjon, eller ei mykje meir avansert skalering. Eg synest i alle fall at måten det er gjort på no er ganske på trynet.

 

 

Merk at trass alt eg har imot Oblivion, synest eg absolutt det er eit spel å få med seg. Det er bra, berre ikkje so bra som enkelte (og særleg enkelte spelanmeldarar) skal ha det til. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Jeg vil bevege meg rundt om dagen å siden det er litt kjedelig å måtte vente hele tiden å nærmest waite hver gang jeg går inn og ut av en hule. Jeg vet de er i huler, men problemet er at jeg ikke enda har funnet noen som er tomme, finner de jeg skal ha, men finner aldri noen tomme...:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...