Gå til innhold

Facebook - den nye hypen?

MRN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker FaceBook fordi det er så simpelt. Man ungår "flashy" og irriterende bakgrunner som skjærer deg i øya. Greit at folk ikke kan snoke fritt rundt også, slik at fremmede ikke har oversikt over hvem du snakker med og slikt. Dessuten er det så lett å finne igjen gamle venner som man har glemt helt.

Fornøyd jeg! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nordmenn slår Sverige og Danmark ned i tastaturet.

Ingen andre land kan vise til flere Facebook-medlemmer enn Norge.

- Sverige og Danmark kommer etter, tror ekspert.

NA24 Propaganda – landets største medienettsted

Nordmenns bruk av Facebook har eksplodert de siste ukene. Mens det rundt årskiftet var registrert rundt 3000 norske brukere, har tallet nå passert 170.000, viser tall fra markedsanalyse-selskapet Refleks.

Ingen over

Ingen andre europeiske lands nettverk er større enn det norske. Søta bror henger langt etter med litt over 22.000 brukere, mens danskene har drøye 5000 «facebookere». Finland har nesten 3.000 brukere, og Island har fattige 723.

Heller ingen andre land i Europa kommer i nærheten av det nasjonale nettverket Norge kan vise til.

Medieviter Alex Iversen har registrer den norske Facebook-revolusjonen, men har ikke noen umiddelbar forklaring på hvorfor fenomenet har tatt sånn av her til lands.

- Jeg tror jeg hørte om Facebook for første gang for tre uker side, og nå har jeg 100 venner. Det er åpenbart at dette har tatt helt av i Norge. Jeg snakket nettopp med en venninne av meg som bor i Sverige og jobber i Danmsark. Hun er singel og hadde lyst til å sjekke ut Facebook som sjekkested. Men hun fant ingen i Sverige, forteller Alex Iversen til NA24 Propaganda.

Tror naboene kommer etter

Iversen tror Norge er mer frempå enn bakpå i Facebook-bruken, selv om det har gått over tre år siden nettsamfunnet ble startet av tre romkamerater på Harvard-universitetet i USA i februar i 2004. .

- Facebook ble jo laget av amerikanske studenter som et verktøy for å gjøre det lettere for eksstudenter å holde kontakten med hverandre. Slik tror jeg det er i Norge også. Brukerne er gjerne unge voksne, fra nitten til noen og tjue. Jeg er sikker på at ungdom i Danmark og Sverige kommer også vil begynne å bruke Facebook, som viser kraften i sosiale nettverk så kraftig, sier medieviteren

Universitetsnettverk

Listen til høyre, som Norge altså topper, er imidlertid ikke helt utfyllende.

Storbritannia kom nemlig så tidlig i gang med facebook-ingen at man der adapterte den amerikanske nettversks-inndelingen, med land og områder i stedet for land.

25.983 brukere på universitetet i Oxford og 397.551 i hoverdstaden London viser at britene er store på Facebook, men indikerer samtidig at Norge fullt ut er i stand til å konkurrere med øyboerne i forhold til folketallet.

Mest omtalt i Norge

I Norge var Nettavisen første medie til å omtale fenomenet, i 2005. Siden har Nettavisen omtalt nettsamfunnet 28 ganger, de fleste i løpet av de siste to månedene. VG Nett har skrevet 15 artikler om Facebook bare siden 12. april. Totalt er det publisert 519 artikler om nettsamfunnet i norske medier siden 2005 og godt å vel 450 av dem er publisert siden begynnelsen av april, viser en telling Refleks har foretatt. Svenskene kan kun vise til 30 artikler i samme periode.

Med det må MySpace se seg kraftig slått i omtale på norsk. Nettstedet kan kun vise til 286 omtaler i samme periode siden 12. april.

Det er imidlertid fortsatt er det stykke igjen til Myspace mediedekning totalt. Det finnes i dag 1659 artikler om det Fox-eide nettsamfunnet i avisenes elektroniske.

Ser vi internasjonalt på nettsamfunn-fenomener, gir et Google-søk på Myspace 186 millioner treff, mens Facebook så langt kan vise til nesten 60 millioner treff. Til sammenligning får næringslivsorienterte LinkedIn bare omlag 30 millioner treff i Google.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg måtte bare, det ser ut som at det er over :)

- Facebook-hypen over

Går man inn på den siden, så er de en liten avstemming der, hvor flertallet sier at de bruker Facebook, bare mindre enn før.

Rask vekst

Men inne i Facebook ser det ut som interessen fortsatt er stor. I nettverket ”Norway” er det nå registrert 280.000 medlemmer. I slutten av april var det registrert 114.000 medlemmer i samme gruppe.

Ifølge nettstedet Alexa Internet - som har oversikten over de mest trafikkerte nettstedene i verden – er Facebook fortsatt det mest populære nettstedet i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...