Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvordan får jeg xp 64 bit ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må kjøpe 64-bitsutgaven av WinXP Pro. Ingen patcher eller service packs som oppgraderer fra 32 til 64-bits. Dessuten vil du ha et såre strev med å finne drivere til ting som havner såvidt utenfor mainstreamen, så jeg ville latt være. Vista-generasjonen vil nok få skikk på 64-bit, men før det... Meh.

Lenke til kommentar

"Såre strev" stemmer ikke. Jeg har lagt det inn på veldig mange pc'er uten problemer. Alle vanlige datadeler har drivere. Det som kan bli problemer er hvis du har 4 år gamle trådløs kort, 5 år gamle webcams og liknende. Det går uansett kjapt å sjekke på leverandørens hjemmesider.

Lenke til kommentar

Vil også si det er mye som taler mot å installere XP Pro x64:

Driverstøtte kan være et problem. Ikke bare for 5 år gamle trådløskort, men også helt nye trådløskort, printere, scannere, webkamera og spillutstyr. I tillegg er kompatibilitet med en del 32 bits programvare dårlig og selv om det finnes "workarounds" vil du i fleste tilfeller ende opp med dårligere ytelse, både i XP x64 såvell som i Vista x64.

Det finnes pr. i dag svært lite programvare som er optimalisert for 64 bits Windows, og som om ikke det er skuffende nok, så er faktisk noen av de programmene jeg prøvd som skal være 64 bits optimalisert, går likevel bedre i 32 bits utgave. Prøvde 64bits utgaven av Half Life 2 og ble svært skuffet.

Jeg håper og tror at etterhvert som Vista modnes vil det komme mer og bedre 64 bits programvare. Pr. i dag. vil jeg påstå at de aller fleste brukere er bedre tjent med å bruke 32 bits utgaven.

- Judaz

Lenke til kommentar
Vil også si det er mye som taler mot å installere XP Pro x64:

Driverstøtte kan være et problem. Ikke bare for 5 år gamle trådløskort, men også helt nye trådløskort, printere, scannere, webkamera og spillutstyr. I tillegg er kompatibilitet med en del 32 bits programvare dårlig og selv om det finnes "workarounds" vil du i fleste tilfeller ende opp med dårligere ytelse, både i XP x64 såvell som i Vista x64.

Det finnes pr. i dag svært lite programvare som er optimalisert for 64 bits Windows, og som om ikke det er skuffende nok, så er faktisk noen av de programmene jeg prøvd som skal være 64 bits optimalisert, går likevel bedre i 32 bits utgave. Prøvde 64bits utgaven av Half Life 2 og ble svært skuffet.

Jeg håper og tror at etterhvert som Vista modnes vil det komme mer og bedre 64 bits programvare. Pr. i dag. vil jeg påstå at de aller fleste brukere er bedre tjent med å bruke 32 bits utgaven.

- Judaz

8278944[/snapback]

Det kan sikkert være en mulighet å gå direkte til Vista.

Men problemene du prater om er typisk fullstendig uspesifikke, og jeg synes du høres ut som nok av en av de som stempler x64 uten å ha prøvd det skikkelig.

Jeg har kjørt x64 siden det kom, og all programvaren jeg bruker fungerer uten problemer. Jeg har aldri måttet gjøre en eneste "workaround", så her skjønner jeg ikke engang hva du sikter til.

Utvalget av drivere er bra, de aller fleste vanlige enheter har innebydge drivere, spesielt skrivere osv. Eldre, scannere, webcams, trådløskort osv kan det være at mangler drivere, men da snakker vi virkelig om eldre enheter. Dette kan man lett sjekke selv hos produsenten.

Hvilke programmer mener du at sliter etter din erfaring? Og da mener jeg hva du har opplevd, for endel av disse "listene" som x64 motstandere viser til er fullstendig feilaktige, fordi de er fra betastadiet, eller urgamle versjoner av selve programmet. At du sier det er masse programmer som yter dårligere, er fullstendig i strid med alt jeg har opplevd, og jeg har som sagt brukt dette på min pc siden det kom, og installert det for mange andre. Vis meg gjerne en test som viser dårligere generell ytelse (og som ikke er fra 2002...), for den tviler jeg på du finner.

HL2 har jeg selv spilt uten problemer overhodet, hva var det du slet med i HL2?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...