Red Frostraven Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Ah... Så du fratar deterministene følelser... Så... følelsesløst Følelser er så absolutt med i min deterministiske beskrivelse av hvordan vi tar valg -- og hvis ikke så er betegnelsen determinist bortkastet på meg, samtidig som fri vilje heller ikke passer, da jeg er rimelig sikker på at vi ikke tar valg basert på noe annet enn det som bestemmer valgene våre i dagliglivet -- og muligens det du legger til som "det ukjente". Velkommen til den kvasi-deterministisk-inntil-videre siden, Kjetil... Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Hehe. Determinismen beskriver ikke følelser, men determinister kan godt være følsomme! Det er det samme som ateist-problematikken. Og ja, jeg er delvis determinist, delvis naturalist, og ikke i det hele tatt religiøs. "Delvis" fordi jeg innser at jeg ikke vet bedre. På tross av at jeg ikke bryr meg om det transcendente, mener jeg at mennesket har fri vilje - om ikke i praksis, så i alle fall i prinsippet. Å utelukke idéen om fri vilje er etter mitt syn defaitistisk. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Så, om jeg anvender en hypotetisk hjernebølgemaskin til å påvirke ditt valg på en måte som gjør at du føler det slik at du selv velger det, er det eller er det ikke fri vilje per denne definisjonen? 8290601[/snapback] Related experiments showed that neurostimulation could affect which hands people move, even though the experience of free will was intact. Ammon and Gandevia found that it was possible to influence which hand people move by stimulating frontal regions that are involved in movement planning using transcranial magnetic stimulation in either the left or right hemisphere of the brain.[64] Right-handed people would normally choose to move their right hand 60% of the time, but when the right hemisphere was stimulated they would instead choose their left hand 80% of the time (recall that the right hemisphere of the brain is responsible for the left side of the body, and the left hemisphere for the right). Despite the external influence on their decision-making, the subjects continued to report that they believed their choice of hand had been made freely. In a follow-up experiment, Alvaro Pascual-Leone and colleagues found similar results, but also noted that the transcranial magnetic stimulation must occur within 200 milliseconds, consistent with the time-course derived from the Libet experiments.[65] 64 Ammon, K. and Gandevia, S.C. (1990) Transcranial magnetic stimulation can influence the selection of motor programmes. Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry 53: 705-707. PMID 2213050 65 Brasil-Neto, J.P., Pascual-Leone, A., Valls-Solé, J., Cohen, L.G. and Hallett, M. (1992) Focal transcranial magnetic stimulation and response bias in a forced-choice task. Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry 55: 964-966. PMID 1431962 Fra wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Free_will Trenger ikke være en hypotetisk hjernebølgemaskin, da det faktisk har blitt gjort Forøvrig har jeg ikke anelse på hva folk mener med fri vilje, så en definisjon hadde vært kjekt. Synes hele ideen er en anelse unødvendig, men er heller ikke en filosofigeek Lenke til kommentar
knapsu Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Enig, men for å spare ca 2000 ord: Fri vilje er betinget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå