Gå til innhold

Installere Debian på en Dell Optiplex 620

Anbefalte innlegg

Prøver å installere Debian 3.1r5 på en Dell Optiplex 620, men møter et lite problem ganske tidlig underveis:

Installasjonen finner rett og slett ikke disken. Jeg regner med at det bare er en eller annen opsjon jeg må gi for at det skal virke, men jeg finner liksom ikke noe tilsvarende på nett. Noen som kan hjelpe?

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sarge begynner å bli noe gammelt, ikke sikkert at 2.6.8 støtter din SATA-kontroller. For det er SATA-disk det her er snakk om? Debian 4.0 er rett rundt hjørnet (eller rettere sagt, har vært rett rundt hjørnet en stund nå ;)

Jeg hadde prøvd noe av følgende:

- Hvis det er Sarge du må ha, kan du prøve en ISO med backported kernel. Du finner noen slike her: http://kmuto.jp/debian/d-i/

Det har hendt at jeg ble redda av slikt image. De er dog høyst uoffisielle og i blant kan installeren være noe brekt på visse punkter. F.eks. oppsett av raid kan tryne, etc. Ofte ikke verre enn at man kommer seg gjennom installasjonsdelen og kan ordne opp i ting etterpå. Les release notes og kommentarer så går det nok bra.

- Du kan prøve Debian testing i stedet. I skrivende stund får du vel med kernel 2.6.18. Testing er frosset for øyeblikket i påvente at Etch blir neste Debian stable. Jeg vil likevel ikke anbefale Etch hvis du skal sette opp en server som skal ut i produksjon. Er det ikke så kritisk, kjør på.

- Sjekke BIOS om du kan slå på "compatibility mode" for din SATA-kontroller. Det er kanskje ikke så lurt, man skal ikke se bort ifra at ytelsen på disken går ned.

edit: leif

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...