Gå til innhold

Problem med nettverk i Ubuntu

Anbefalte innlegg

En kompis av meg ringt til meg nå nettopp, han er nyfrelst Linux-bruker og er så optimistisk at han installerer på alle maskiner han kommer over (på godt og vondt :ermm: ), og selv om jeg har forklart han om driverfeil og Windows-spill som kanskje ikke funker vaser han i vei og forteller alle om den fantastiske Windows-emulatoren min (Wine og Windows XP i vmWare :roll: ) som kan kjøre ALLE spill.

Han hadde kommet opp i et problem med en Dell Dimension 1100, han kom ikke på nett, etter en del graving og forklaring klarte jeg å få ut at nettverkskortet er listen i network-admin, men i nettverks-verktøy kommer det ingenting fram.

Han er litt ny på Linux og det var ikke lett å få mye info ut av ham, men har noen av dere Linux-guruer en ide om hva som kan være feil, vil helst at han skal lære litt av dette, men heller ikke synes Linux er dritt (noe det definitivt ikke er!!)

PCen bruker ett integrert nettverkskort.

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kompis av meg ringt til meg nå nettopp, han er nyfrelst Linux-bruker og er så optimistisk at han installerer på alle maskiner han kommer over (på godt og vondt  :ermm: ),  og selv om jeg har forklart han om driverfeil og Windows-spill som kanskje ikke funker vaser han i vei og forteller alle om den fantastiske Windows-emulatoren min (Wine og Windows XP i vmWare  :roll: ) som kan kjøre ALLE spill.

Han hadde kommet opp i et problem med en Dell Dimension 1100, han kom ikke på nett, etter en del graving og forklaring klarte jeg å få ut at nettverkskortet er listen i network-admin, men i nettverks-verktøy kommer det ingenting fram.

Han er litt ny på Linux og det var ikke lett å få mye info ut av ham, men har noen av dere Linux-guruer en ide om hva som kan være feil, vil helst at han skal lære litt av dette, men heller ikke synes Linux er dritt (noe det definitivt ikke er!!)

PCen bruker ett integrert nettverkskort.

8278006[/snapback]

Sjekket at han får korrekt IP?

Sjekket at kontakten med DHCP serveren er der?

Sjekket brannmurreglene?

Lenke til kommentar

1. Han har ikke kontakt med noe nettverk, men nettverkskortet er funnet (selv om det ikke funker), og jeg vet ikke noe om IP.

2. Har faktisk ikke peiling :hrm:

3. Standard Ubuntu har vel ikke ordentlig brannmur, har den det? Har installerte visst igår, han er på ferie hos broren.

Er vel ikke mye han kan gjøre uten å laste ned drivere på nett (eventuelt ndiswrapper)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...