Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble opp bredbåndsforbindelse ved hver oppstart

Anbefalte innlegg

Jeg byttet linje fra 6,1 Mbit til en 20Mbit. Hadde NGT før og har det enda. Etter oppgraderingen må jeg inn på routerkonfigurasjonen hver gang jeg starter PCen og koble opp bredbåndsforbindelsen.

Ganske irriterende i lengden, noen som har vært ute for noe lignende og har noen tips om hvordan jeg kan slippe dette hver gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg byttet linje fra 6,1 Mbit  til en 20Mbit. Hadde NGT før og har det enda.  Etter oppgraderingen må jeg inn på routerkonfigurasjonen hver gang jeg starter PCen og koble opp bredbåndsforbindelsen.

Ganske irriterende i lengden, noen som har vært ute for noe lignende og har noen tips om hvordan jeg kan slippe dette hver gang?

8277905[/snapback]

hmm nei !!

Hva med å bestille en ny router ?

Lenke til kommentar

Bare legg ut info om ruter type, firmware versjonen og navnet på den oppkoblingen du kobler opp manuelt så skal du få en liten liste med kommandoer som du bare kan kopiere rett inn i CLI på ruteren.

Lenke til kommentar
Bare legg ut info om ruter type, firmware versjonen og navnet på den oppkoblingen du kobler opp manuelt så skal du få en liten liste med kommandoer som du bare kan kopiere rett inn i CLI på ruteren.

8279359[/snapback]

Ruteren heter SpeedTouch 5x6 og programvareverjonen er 5.4.4.1.

Navnet på oppkoblingen er TypeB_1. Håper det var denne informasjonen du mente.

Takk for hjelpen forresten :)

Lenke til kommentar

8279359[/snapback]

Ruteren heter SpeedTouch 5x6 og programvareverjonen er 5.4.4.1.

Navnet på oppkoblingen er TypeB_1. Håper det var denne informasjonen du mente.

Takk for hjelpen forresten :)

8279985[/snapback]

Det første du bør prøve er følgende:

Logg inn på ruter med telnet. (Start -->kjør/run-->cmd-->enter-->telnet 10.0.0.1).

Brukernavn er Administrator.

ppp ifdelete intf TypeA_1

ppp ifdelete intf TypeA_2

ppp ifdelete intf TypeA_3

atm ifdelete intf atm1

atm ifdelete intf atm2

atm ifdelete intf atm3

atm phonebook delete pvc1

atm phonebook delete pvc2

atm phonebook delete pvc3

unpnp config writemode natonly

ppp ifattach intf TypeB_1

saveall

-->dersom du ikke får med linjeskift etter saveall når du tar copy/paste er det bare å trykke enter, det merker du jo.

Du kan ta copy/paste på alt det der i en engang. Du trenger ikke å ta en og en linje.

Når det er gjort avslutter du med å skrive "system reboot"

Dersom TypeB_1 alt er koblet opp får du en feilmelding på ifattach, det er ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
hmm noen som kan gi en forklaring på hva det der gjør?? går greit om det er noe teknisk.

8282695[/snapback]

Lurer på det selv, alt jeg vet er at det funket :)

Endret av 1ar
Lenke til kommentar
hmm noen som kan gi en forklaring på hva det der gjør?? går greit om det er noe teknisk.

8282695[/snapback]

Lurer på det selv, alt jeg vet er at det funket :)

8283829[/snapback]

Ruteren er i utgangspunktet satt opp til å støtte både PPPoE og PPPoA.

TypeA_1 er PPPoA knyttet til atm1 og brukes på enkelte Surf linjer. atm1 bruker igjen pvc1 som gir en vp/vc verdi på 0/100.

TypeA_2 er PPPoA knyttet til atm2 og brukes på vanlige NGT linjer som er koblet til en PPPoA DSLAM. atm2 bruker igjen pvc2 som gir en vp/vc verdi på 1/32.

TypeA_3 er PPPoA knyttet til atm3 og brukes på de fleste Surf linjer. atm3 bruker igjen pvc3 som gir en vp/vc verdi på 8/35.

TypeB_1 er PPPoE knyttet til atm4 og brukes på vanlige NGT linjer som er koblet til en PPPoE DSLAM. atm4 bruker igjen pvc4 som gir en vp/vc verdi på 1/33.

Så lenge disse tilkoblingene har tilstand aktiv eller hva men nå vil kalle det, prøver ruteren og koble de opp hvert 10 sekund. Så dersom ruter er på nett med TypeB_1 og alt er fint kan det godt hende at den står og stresser med å få koblet til TypeA_1-3 også. Dette fører ofte til en del ustabilitet.

upnp config writemode natonly:

Denne her er litt mer difus og om det har noen betydning er vanskelig å si. Er ting som kan tyde på at det er mulig å stenge ned TypeX_Y via upnp. Teoriene går ut på at man begrenser upnp til bare vanlig NAT ved å sette writemode til natonly.

PPPoE/oA, vp/vc og alt det der kan man lese mer om på wikipedia :)

Endret av mar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...