Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motohispania Furia... Hjelp

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg fyller 16 til sommeren og skal ta moped-lappen:)

Jeg trenger litt hjelp til å finne noe bra.

Jeg surfet litt på www.finn.no og kom over en strøken MH furia '99 model med lav KM-stand.

Den har effektanlegg som jeg forstått er en form for trimming...

Jeg vet dette ikke er lovlig.

Hvis jeg tar av effektanlegget og putter på et originalt, vil sykkelen bli som normal?

Hva annet må jeg gjøre for at den skal bli lovlig?

Her er linken til annonsen:

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...6&pos=14&tot=33

I teorien kan jeg lite om moped:D

Så takker for alle hjelpsomme svar!

Endret av GuerillaKilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er også satt på tøffe og kraftige fothvilere bak.
Hva er vitsen med dette da? Slik at man lettere kan bli tatt for trimming dersom man kjører med to på? :p

Du bør ihvertfall være obs på at boten for trimming er VELDIG høy blitt! Mener å huske det er fra 4000 kr og oppover..

Jeg har i dag en Derbi SM X-Race som jeg er veldig godt fornøyd med. Går veldig bra, både akser og kjører fra alle andre orginale mopeder. Den var litt vel turtallsvillig. Toppfarten varierte med 55-70 km/h på flat mark, noe som førte til at kjørelyset foran gikk. Det fikset jeg med å bytte ut framdrevet på 12 tenner med et på 14, så nå går den stabilt på 60, pæra holder og motoren slipper alt for høye turtall :)

For den psisen på Furian syns jeg heller du skal ta en titt på 02-03 modeller. Samme pris på dem :) Mange Furia'er er ofte trimmet og herja en del med..

Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert Derbi hvis du er ute etter å kjøre orginalt. Disse er sterkere, noe som kommer av at de har 12 tenner foran, og 65 tenner bak (LES: ikke alle Derbi'er har dette, SM/R X-Race har ihvertfall dette). Andre mopeder har som oftest 11/12 tenner foran, og 48/52 bak. Dermed sier det seg sjøl at aksen og kraften til denne mopeden er sterkere enn konkurentene med annen dreving. :)

En kamerat av meg kjøpte seg en Malaguti og kjørte orginal i starten. For det første kokte den ikke så altfor lang kjøretur. Også krevde den alltid choke. Den klarte ikke engang å kjøre opp bakken i gårdsplassen min. Klarte det så vidt med choke. Til sammenlikning trenger jeg aldri, omtrent aldri å bruke choke på Derbi'en, og den rekker og tømme både første og andregiret innen den når bakketoppen, og bakken er bare 6-8 meter lang.. :p Som sagt så trenger jeg nesten aldri å bruke choke. Barer starter den opp og lar den stå på tomgang i 0,5-1 minutt, og dermed er den klar til å kjøres. Ingen problemer med at den er rå/kald eller noe :) Dessuten starter den alltid på første tråkk, dersom man ikke gir litt for mye gass ved første tråkk slik at den slokner igjen. Men da starter den opp på andre tråkket med choke :)

Derbi :love:

Lykke til med mopedkjøpet! ;)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Her fant jeg en ganske strøken Derbi fra 2004:

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...4&pos=20&tot=72

8279234[/snapback]

Mye byttet, ting som koster en del tusen. Så det kan være et bra valg! :) Men jeg anbefaler de allikevel at du prøvekjører den først! Eller får en som kan kjøre til å gjøre det dersom du ikke har kjørt noe fra før av..

Pass også på at servicer er fulgt, gjerne med servicehefte fra forhandler. :)

EDIT: Kan jo legge til at dette er den gamle modellen. Hvis jeg ikke tar helt feil gikk den der ut av produksjon i 2003. Står ihvertfall ikke i 2004-katalogen. Det er også den billigste. Ta en titt på SM/R X-Race, eller X-Treme ;)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Kjøp min :D

http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/detail.pl?nr=1425936#bilder

ellers så må jeg no bare si at vis du ikke er interesert i å mekke moped og slikt. så er de nye mopedene et bedre alternativ :)

8279516[/snapback]

Kollidert eller hatt en større velt med den eller siden du har bytta så mye mye på den? Vil bare så at så lenge du skal ha en orginal moped drar Derbi'en fra denne ;)

8280074[/snapback]

Kåpene ble byttet pga av det var noe rart som skjedde med dem, lakken spratt av. så jeg fikk 5 kåper billig gjennom de jeg kjøpte mopeden oss. så ikke no tipp nei!

Tanklokke kjøpte jeg fordi at det originale var det ikke lås på, følte at jeg trengte lås.

Bakdekke er blitt slitt med tiden, så det kjøpte jeg nytt. samme med fordekket. felgen derimot. skjedde det et uhell med tidligere i år. så den måtte byttes.

Det med at derbien drar forbi min, kan diskuteres :innocent:

Lenke til kommentar
Her fant jeg en ganske strøken Derbi fra 2004:

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...4&pos=20&tot=72

8279234[/snapback]

IKKE kjøp pukkel derbien, den er stygg!

8338904[/snapback]

Denne Derbien gikk vel ut i produksjon i 2003 eller 2004. Dette var Derbi's billigste modell. Denne er vel vanlig drevet også, ikke med det store drevet bak.

Gå heller for X-Race/X-Treme. Bedre og penere sykler! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...