Gå til innhold

PSUen passer ikke lenger... [MEST: TIPS TIL NY]


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akuratt kjøpt følgende oppsett:

 

HK: ABIT QuadGT

CPU: C2D E6600

RAM: Crucial DDR2 2048MB PC5300

Skjermkort: MSI GeForce 7600GT 256MB, Passive

CPU kjøler: Zalman CNPS9700

 

PSUen jeg har hatt et par år: bZerk 500W

 

Når jeg så altså skal til og montere finner jeg ut at noe har skjedd med PSUens strømkontakter. Det hadde jeg ikke fått med meg…

 

Etter hva jeg forstår skal 20 pin’en fungere i 24 pin’en. Men at dette ikke er optimalt.

 

Men hva med 4 pin’en? Den passer overhodet ikke i 8 pin’en?

 

Jeg har derfor 3 spørsmål:

 

1. Hvor mange W trenger jeg? (Se utfyllende informasjon nedenfor). Jeg husker en side som beregnet dette for noen år siden - men husker jo ikke adressen nå lenger...

 

2. Tips til konkret strømforsyning? (Bør være tilgjengelig NÅ). Ønsker:

a. Selvsagt nok W.

b. 24-pin og 8-pin kontakter (eventuelt annet som jeg trenger for at skal passe best mulig med HKet/andre av delene mine).

c. Lavt støynivå vil selvsagt også være et pluss…

d. Pris: Er villig til å legge noe på bordet, men ikke kjempemye.

 

3. Er det overhodet mulig å benytte den PSUen jeg har nå

a. … for en god stund fremover?

b. … i noen dager frem til ny PSU kommer…? (Så jeg får testa litt ;))

 

Utfyllende informasjon om hva som sitter i PCen:

 

- 2 stk. DVD-brennere: BenQ 1640.

- Systemdisk: Raptor 74GB + En ”lagringsdisk”

- 2 stk. kontrollerkort SATA: Sunsway/ST Lab PCI

- 2 fulle slike drevrammer: Chieftec 3 x 5,25” bays for 4 SATA HDD => 8 disker.

 

Det skal imidlertid nevnes at den ene av de drevrammene står eksternt og derfor får strøm direkte fra veggkontakten via disse to duppedittene (denne og denne). Så det er altså bare 4 av disse diskene og den ene drevrammen som PSUen skal levere strøm til. + Raptordisken og "lagringsdisken" da selvsagt...

 

- Viftestyring trekker sikkert bittelitt strøm de og, dette er typen jeg har: Sunbeam Chromatic Windmill”

 

Håper på noen gode tips! :D

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo allitds kline til å kjøpe NorthQ sin 1000W, da behøver du ikke bekymre deg med å måtte oppdatere PSU'en på en stund. Og den blakker ikke lommmeboka helt heller, har tenkt å kjøpe en slik selv.

 

Eller "Ultra" sin 1000W som kommer med kontaktene som er nødvendig for å koble til et R600 kort.

 

Når jeg ser på HW'en din så ville jeg nok trekke tilbake det om 1000W'ern. Corsair sin 620W eller Mist 600W burde vel egentlig holde i massevis, gode PSU'er som har fått mye skryt.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

1500,-, da likte jeg si at jeg hadde mer sansen for MISTen :tease:

 

EDIT: Har ikke tid til å svare noe mer nå, men kommer sterke tilbake seinere! Kom gjerne med flere tips, og gjerne litt begrunnelser for hvorfor :)

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Her kan du få litt tips til stillegående PSU-er. Jeg har selv en Corsair 520W, og jeg er kjempe fornøyd med den. Jeg syns den er stille, og i tillegg så har den avtagbare kabler. På SHG.no så kan du kjøpe den for 800 kroner pluss frakt (frakt koster kanskje rundt 130 kroner?). Corsair 620W koster 1090 kroner pluss frakt på SHG.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...