Gå til innhold

Kjøpt ny harddisk - vil ikke boote

Anbefalte innlegg

- Liten oppdatering, problemet løste seg når jeg resatte bios.

Hei, jeg har kjøpt en ny harddisk i dag som har fungert greit - jeg har tatt sikkerhetskopi av alle viktige saker inn på den nye harddisken. Det er en harddisk av som i butikken heter "Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2, 16MB 7200RPM". Problemet oppstod når jeg skulle restarte maskinen, istedenfor lasting av Windows kom det opp en blå skjerm med feilmelding om at det var noe som plutselig ikke støttes av BIOS. Dette syntes jeg er merkelig siden den nye harddisken bare er en lagringsdisk - OS er installert på en Raptor-disk.

Dersom jeg kobler utav den nye harddisken virker alt fint, jeg har formatert og reinstallert Windows på Raptor-disken og alt fungerer som normalt bare jeg plugger ut den nye harddisken.. Det går greit å starte installasjon av Windows med nye harddisken koblet til, men så snart Windows skal til å boote kommer den samme feilen frem.

Hovedkortet er et A8N32-SLI, ganske nytt og ikke billig.

Jeg skjønner lite av dette, er det noen som kan hjelpe?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har kjøpt en ny harddisk i dag som har fungert greit - jeg har tatt sikkerhetskopi av alle viktige saker inn på den nye harddisken. Det er en harddisk av som i butikken heter "Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2, 16MB 7200RPM". Problemet oppstod når jeg skulle restarte maskinen, istedenfor lasting av Windows kom det opp en blå skjerm med feilmelding om at det var noe som plutselig ikke støttes av BIOS. Dette syntes jeg er merkelig siden den nye harddisken bare er en lagringsdisk - OS er installert på en Raptor-disk.

Dersom jeg kobler utav den nye harddisken virker alt fint, jeg har formatert og reinstallert Windows på Raptor-disken og alt fungerer som normalt bare jeg plugger ut den nye harddisken.. Det går greit å starte installasjon av Windows med nye harddisken koblet til, men så snart Windows skal til å boote kommer den samme feilen frem.

Hovedkortet er et A8N32-SLI, ganske nytt og ikke billig.

Jeg skjønner lite av dette, er det noen som kan hjelpe?

8276726[/snapback]

Pass på at du har enablet for SATA2 i BIOS ;)

Lenke til kommentar

Vel, maskinen fungerer helt greit men så fort jeg plugger i den nye harddisken i SATA2-slotten slår hele maskinen seg vrang. Hovedkortet støtter SATAIII, det har nyeste (ikke beta) bios.

Det er nesten som om maskinen frastøter disken, enda den har virket inne i Windows en gang. Da gikk den riktignok ganske tregt, kan harddisken være defekt?

Lenke til kommentar

Prøv å jumpre disken til sata150 uansett og se om det blir noen endring.

Merk at raptor er SATA150 , til og med den nye 150GB X versjonen.

Du må også ha nvidia IDE driver (ikke MS ide driver) aktiv/lagt inn i windows for SATA300 support hvis du har den nye disken tilkoplet nvidia sata port.

Lenke til kommentar

Jeg har plugget utav den nye disken, gått inn i Windows og lastet ned siste drivere til nForce4 og installert disse. Uten hell, jeg har fortsatt samme problemet med disken.

Dersom dataene på disken er gått tapt er det synd, for den inneholder årevis oppsamling av bilder og personlige filer.

Hvordan kan jeg stille disken til 150Mb/s? Har vært gjennom mange sider men ingen nevner mulighet for dette.

Lenke til kommentar

Syar2003, Ingen av delene hjalp, men nå vet jeg iallefall at problemet ikke ligger der.

Tror det kunne vært en fordel om jeg kune lese feilmeldingen i den blå skjermen, men maskinen restarter seg selv så snart den dukker opp.

Men, en helt ny disk som fungerer men kopierer og skriver svært tregt. Og som plutselig under omstart nekter å fungerer sammen med pcen. Jeg tipper disken er ødelagt, og lurer på om jeg bør handle fra den samme butikken mer. Primary IDE-channel på hovedkortet jeg kjøpte fra samme butikk takket for seg for litt siden, og en strømforsyning også kjøpt fra samme butikk er blitt ødelagt. Fra den butikken begynner jeg nesten å bli vant med at ting bare går i stykker over natten. Men hva tror dere? Kan feilen fortsatt ligge noe annet sted?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har pleid å gjøre ( som du kan prøve) er å "hot kople" den nye disken .

Dvs :

Kople kun strøm på den nye disken på lagacy power (ikke sata power kontakten da denne har staggered spinup greier) .

Ikke kople til sata connectoren .

Start windows med din OS disk som vanlig og kun med lagacy strøm tilkoplet den nye.

Etter at windows er oppe kople til sata signalerings kabelen og sjekk om windows svarer med "found new hardware" , og evt initialiser disken i diskbehandling hvis den blir funnet.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å installere OS på den. Kun med den koplet på?

Ikke annet enn at du må komme til en vis antydning til problemet? ellers det virker ikke helt god om du finner disken i Windows som blir mongo om 10 dager,any way.

Ellers, er det du har prøvd her:

Det går greit å starte installasjon av Windows med nye harddisken koblet til, men så snart Windows skal til å boote kommer den samme feilen frem.
Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Å formatere disken og legge innpå Windows er uaktuelt, gjør jeg det slettes alle filene og jeg kan da like gjerne bare gi den bort. Behovet for disken forsvinner om filene gjør det. Men det kunne vært en mulighet å partisjonere den på forhånd, det er tross alt ganske mye ledig plass på den.

Uansett, syar2003, Jeg forsøkte det "hot koble"-trikset ditt igjen. Nå etter at jeg har installert nForce-drivere dukket disken opp slik som du tenkte. "Ny maskinvare funnet". Så nå vet jeg at disken virker, og filene er i god behold. Tusen takk for hjelpen :) Nå gjelder det bare å få disken til å virke uten å trikse med oppkobling, håper å finne en løsning til dette selv.

Lenke til kommentar
Å formatere disken og legge innpå Windows er uaktuelt,

Jeg forstå ikke det, at det var data der, desverre.

men tanken var det du har har funnet fra nå.

Nemlig er det noe som hindrer at størrelse på disken kommer i konflik`+

Detektering av disken fra den blir borte fra bios kontroll til detektering av OSet som er installert. (for at det virket for meg som CHS-LBA og driver problem)

Har du noe funksjon i bios for å enable Plug and play detektering for enheter som er ikke beregnet til booting? Å anable den?

Men du har en god start nå i hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...