Bompel Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 å GÅ en tur før frokost er bra for forbrenningen..om du jogger(fort)/løper før frokost bruker kroppen musklene som energi og ikke fettet.. så om du skal jogge/løpe om morgenen så burde du gjøre dette etter frokost, men om du skal ut før frokost vil jeg anbefale deg å gå 8284301[/snapback] Okei, hvordan, hvorfor og kan jeg få noen kilder som kan beviselig forklare meg det? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 du kan jo lese litt her, http://en.wikipedia.org/wiki/Cellular_respiration, der blant annet krebs syklus er beskrevet. Denne forteller noe om hvordan forbrenning skjer i cellene våre. Videre beskriver http://en.wikipedia.org/wiki/Glycolysis forbrenningen av sukkerarter, og her http://en.wikipedia.org/wiki/Fat samt http://en.wikipedia.org/wiki/Glycerin står det du trenger for å vite hvordan fett omdannes til glyserin, som videre kan benyttes i krebs syklus. Summen at det som står her kan greit oppsummeres i forhold til trådstarters spørsmål, for å brenne fett krever treningen lavt intensitetsnivå med tilstrekkelig tilgang på oksygen. det er en treg prosess, og øktene bør derfor vare i overkant av en time. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Mulig det jeg sier nå er sagt fra før, men orker ikke lese hele tråden. Om du skal jogge 1t, og spise 30min før du går ut kommer du til å slite litt med sting/tung mage. Om du ikke spiser før du jogger kommer du til å gå på tomgang, og kroppen får ikke nytte av treningen du bedriver. Løsning. Spis 1-2 timer før du skal jogge. Er ikke vanskeligere enn å stå opp, spise litt brødskiver, banan, juice, you name it, å legge seg igjen. Dette er noe vi gjør når vi skal sykle. Står tidlig opp å spiser det groveste brødet hotellet har å by på, og legger oss igjen. Slik får vi i oss langsomme karbs. slik at treningen blir mer effektiv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Ja, det blir fort mange meninger, mange metoder og tilsvarende mange bøker. Det som uansett virker for meg, uten å påstå at det er korrekt, er å jogge 15-25 minutt med lett jogging(kontrollert bla via pulsklokke). Deretter litt situps og pushups(uten å anstrenge deg) og deretter tøye ut. Resultatet blir at eg blir våken og opplagt før dagen begynner, eg føler eg har mer energi til det meste og føler meg i bedre form. Samtidig kan eg ikke forklare hvorfor, men uten å endre matvanene mine så klarer eg allikevel over en lengre periode å gå ned i vekt kun med dette som grunnlag. Så på en eller annen måte øker det hvertfall min forbrenning. Deretter etter en god dusj og klesbytte spiser eg en noe lett frokost. Men eg kan jo gjøre ting feil, men det funker for meg. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Ja, det blir fort mange meninger, mange metoder og tilsvarende mange bøker. Det som uansett virker for meg, uten å påstå at det er korrekt, er å jogge 15-25 minutt med lett jogging(kontrollert bla via pulsklokke). Deretter litt situps og pushups(uten å anstrenge deg) og deretter tøye ut. Resultatet blir at eg blir våken og opplagt før dagen begynner, eg føler eg har mer energi til det meste og føler meg i bedre form. Samtidig kan eg ikke forklare hvorfor, men uten å endre matvanene mine så klarer eg allikevel over en lengre periode å gå ned i vekt kun med dette som grunnlag. Så på en eller annen måte øker det hvertfall min forbrenning. Deretter etter en god dusj og klesbytte spiser eg en noe lett frokost. Men eg kan jo gjøre ting feil, men det funker for meg. 8291183[/snapback] det er jo klart at ved å starte dagen på den måten du beskriver får man en gunstig pangstart på forbrenningen. Men det vil alltid være slik at forskjellige mennesker har forskjellige egenskaper mht forbrenning. Det er ditto forskjellige årsaker til at man legger på seg, og tilsvarende forskjellige teknikker for å ta av vekt/brenne fett. Det er mye man kan oppnå med en treningsøkt, å øke prestasjonen, å vedlikeholde sin prestasjonsevne, å bli litt våken og klar eller å gå ned i vekt. Formålet man ønsker med treningen vil også være avgjørende for hvilken treningsform man skal bruke, sett i sammenheng med det jeg også har sagt om forbrenning. Men, som en tommelfingerregel, kan det være gunstig for mange, som jeg har sagt før i denne tråden, å trene roolig, lenge og regelmessig. Ikke noe i veien for å gjøre dette på tom mage, dersom formålet er å gå ned i vekt. Med rolig menes ca 50% av max, med lenge menes 1 time ++. Lenke til kommentar
fox Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Mitt mål er ikke å gå ned i vekt, men bli kvitt med fett. Jeg trener fotball i 3-5ganger i uka, men vil jogge for å ha sixpacks som Brad Pitt i Fight Club har til sommer Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Tren mage, det vil også hjelpe. Aller helst bør du trene hele kroppen og kjøre både styrke og jogging. Ved kardio så forbrenner man energi rundt økten mens man får en forhøyd forbrenning etter en styrke økt. En kombinasjon er altså fordelaktig + at du vil se bedre ut (slippe å bare være skinny ) Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg tenkte mer på fakta om hvorfor lett jogg ikke skulle forbrenne fett, men muskler! (?) Glykolysen/krebs syklus/forbrenningsprosessene er jeg allerede kjent med. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg tenkte mer på fakta om hvorfor lett jogg ikke skulle forbrenne fett, men muskler! (?) Glykolysen/krebs syklus/forbrenningsprosessene er jeg allerede kjent med. 8292570[/snapback] det lurer jeg også på.. Remerser: det du kaller kardio, er det samme fenomen som kalles aerob trening på rotnorsk? Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jeg tenkte mer på fakta om hvorfor lett jogg ikke skulle forbrenne fett, men muskler! (?) Glykolysen/krebs syklus/forbrenningsprosessene er jeg allerede kjent med. 8292570[/snapback] Kort forklart. Når du kommer over en hvis prosent av din puls, klarer ikke fettlagrene å levere nok energi. Lenger forklaring kan jeg hoste opp i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå