Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppkjøring med lettmc


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Driver nå om dagen og øvelseskjører. Trener på ting jeg blir testet på ved oppkjøring. Hva blir vi egentlig testet i? Min far mener på åttetall, rettlinje og nedbremsing. Ellers trafikkgreier, greie å kjøre i trafikken.

 

Med åttetall; Hvor lite skal åttetallet være? Hvilken fart er maksimum?

Rett linje; Sykt vansklig! :innocent: Hvor fort kan man kjøre?

Bremse; Hvor lang strekning og hvor stor fart?

 

 

Takker for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er hentet fra Vegvesen.no. Alt er kanskje ikke like relevant eller godt nok svar på det du spør om, men her står det litt om sensors vektlegging og lignende. En annen ting jeg tror man kan få er u-sving/snu i garasje eller hva man vil kalle det. Her gjelder det å ta en kortest mulig sving uten å ha bena nedi bakken.

 

Førerprøven - praktisk prøve

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Alle praktiske førerprøver, uavhengig av kjøretøy som det prøves i, gjennomføres etter noen generelle regler:

 

Prøvestrekningen skal legges slik at kandidaten får mulighet til å vise sine ferdigheter under vekslende veg- og trafikkforhold og i regelen etter et standardisert ruteopplegg. Den praktiske prøven vurderes i størst mulig grad som en helhet. Sensor skal vurdere om kandidaten i tilstrekkelig grad har nådd de målene som er fastsatt for opplæring i den aktuelle klassen.

 

I tillegg til selve kjøringen, vil prøven inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet, hvor det sentrale vil være kontroll av dekk - lysutstyr - bremser - styring m.m. For lett og tung motorsykkel er det i tillegg en ferdighetsprøve på avsperret område som må bestås før resten av prøven kan gjennomføres.

 

Det legges vekt på at kandidaten skal kjøre selvstendig under prøven. Dette gjøres bl.a. ved at sensor gjennom sine beskjeder om hvor det skal kjøres angir lengre kjørestrekninger.

 

Eksempler på slike kan være:

 

    *

      "Følg skilt til Stordal"

    *

      "Finn en egnet plass å snu"

    *

 

      "I enden av gata skal du til venstre"

 

Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven.

Sensors vurdering

 

Under prøven skal sensor så vidt mulig ha plass ved siden av kandidaten.

 

Under kjøreturen vurderer sensor flere momenter:

 

    *

      Observasjon: Får kandidaten tidlig overblikk over ulike vegmiljø og trafikksituasjoner?

    *

      Tegngivning: Gis tegn til riktig tid og sted for å gi informasjon til andre kandidater?

    *

      Plassering: Plasseres kjøretøyet riktig i forhold til vegbane og oppmerking? Hvordan er avstanden til forankjørende og andre trafikanter?

    *

      Fartstilpasning: Hvordan avpasses hastigheten i de ulike situasjonene? Hvordan gjennomføres fartsøkning og fartsreduksjon?

    *

      Trafikktilpasning: Hvordan tilpasser kandidaten seg den øvrige trafikk? Overholdes vikeplikten og opptrer kandidaten hensynsfullt?

    *

      Kjøretøybehandling: Kjøres bilen på en teknisk god måte? Brukes girene slik erfarne førere gjør det?

 

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

 

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

 

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.

Kjøretøy til førerprøven

 

Kjøretøy til førerprøven, unntatt tilhenger, skal være godkjent av Statens vegvesen. Kandidaten skal selv stille godkjent kjøretøy, f. eks. skolebil til rådighet ved prøven (Gjelder ikke BE-prøve). Godkjenning som kjøretøy til førerprøven skal føres i vognkortet.

 

Lykke til på oppkjøring! :)

Og husk å kjøre pent når du får lappen! Flere fartsidioter trenger vi ikke.. :no:

Lenke til kommentar
Å kjøre i trafikken er greit nok. Det sier værtfall min far som har lappen (A). Det å finne plasser å snu, følge skilt og slikt blir det verre med ... :roll:

8279041[/snapback]

Dette er ikke noe problem :) Kan trøste deg at slikt er værre når du skal kjøre opp med bil :p Bare husk på å være konsentret og observere trafikkbildet, slik at du unngår farlige situasjoner, og passer på forbikjøringer, spesilt hvis du skal kjøre av veien og det kommer en bak som ikke ser det og kjører forbi!

Lenke til kommentar
Dette er hentet fra Vegvesen.no. Alt er kanskje ikke like relevant eller godt nok svar på det du spør om, men her står det litt om sensors vektlegging og lignende. En annen ting jeg tror man kan få er u-sving/snu i garasje eller hva man vil kalle det. Her gjelder det å ta en kortest mulig sving uten å ha bena nedi bakken.

 

Førerprøven - praktisk prøve

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Alle praktiske førerprøver, uavhengig av kjøretøy som det prøves i, gjennomføres etter noen generelle regler:

 

Prøvestrekningen skal legges slik at kandidaten får mulighet til å vise sine ferdigheter under vekslende veg- og trafikkforhold og i regelen etter et standardisert ruteopplegg. Den praktiske prøven vurderes i størst mulig grad som en helhet. Sensor skal vurdere om kandidaten i tilstrekkelig grad har nådd de målene som er fastsatt for opplæring i den aktuelle klassen.

 

I tillegg til selve kjøringen, vil prøven inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet, hvor det sentrale vil være kontroll av dekk - lysutstyr - bremser - styring m.m. For lett og tung motorsykkel er det i tillegg en ferdighetsprøve på avsperret område som må bestås før resten av prøven kan gjennomføres.

 

Det legges vekt på at kandidaten skal kjøre selvstendig under prøven. Dette gjøres bl.a. ved at sensor gjennom sine beskjeder om hvor det skal kjøres angir lengre kjørestrekninger.

 

Eksempler på slike kan være:

 

    *

      "Følg skilt til Stordal"

    *

      "Finn en egnet plass å snu"

    *

 

      "I enden av gata skal du til venstre"

 

Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven.

Sensors vurdering

 

Under prøven skal sensor så vidt mulig ha plass ved siden av kandidaten.

 

Under kjøreturen vurderer sensor flere momenter:

 

    *

      Observasjon: Får kandidaten tidlig overblikk over ulike vegmiljø og trafikksituasjoner?

    *

      Tegngivning: Gis tegn til riktig tid og sted for å gi informasjon til andre kandidater?

    *

      Plassering: Plasseres kjøretøyet riktig i forhold til vegbane og oppmerking? Hvordan er avstanden til forankjørende og andre trafikanter?

    *

      Fartstilpasning: Hvordan avpasses hastigheten i de ulike situasjonene? Hvordan gjennomføres fartsøkning og fartsreduksjon?

    *

      Trafikktilpasning: Hvordan tilpasser kandidaten seg den øvrige trafikk? Overholdes vikeplikten og opptrer kandidaten hensynsfullt?

    *

      Kjøretøybehandling: Kjøres bilen på en teknisk god måte? Brukes girene slik erfarne førere gjør det?

 

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

 

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

 

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.

Kjøretøy til førerprøven

 

Kjøretøy til førerprøven, unntatt tilhenger, skal være godkjent av Statens vegvesen. Kandidaten skal selv stille godkjent kjøretøy, f. eks. skolebil til rådighet ved prøven (Gjelder ikke BE-prøve). Godkjenning som kjøretøy til førerprøven skal føres i vognkortet.

 

Lykke til på oppkjøring! :)

Og husk å kjøre pent når du får lappen! Flere fartsidioter trenger vi ikke.. :no:

8278222[/snapback]

Flytt til landet der er det lite skilt:P

Lenke til kommentar

Jeg har drevet med opplæring i noen år, og på generelt grunnlag vil jeg anbefale deg å øve litt på krypekjøring.

Der er de mange som godt kunne vært litt flinkere. Det at man bruker all oppmerksomheten sin på å holde ballansen i lave hastigheter, medfører noen ganger at man gjør andre feil.

Lenke til kommentar

Ja, jeg sliter med krypekjøring. Det å kjøre sakte og holde ballansen er veldig vansklig for meg. Jeg greier det ikke :no:

 

Også har det selvfølgelig begynt å snø igjen, så jeg får ikke trent før den første kjøretimen min på onsdag :love:

 

Men med krypekjøring. Hvordan skal man kjøre så sakte? Har en lik topic som dette på mopedportalen.com, og der var det en som sa at man styrer farten med clutchen ... :dontgetit: Skal jeg begynne å trille, ta inn clutch, trille til jeg nesten stopper før jeg begynner på igjen med trillingen? :p Jeg kan ikke å "slure" med clutchen, jeg vet ikke hva det betyr en gang :p

Lenke til kommentar

Jepp, ha kontroll på clutch er viktig, men like viktig er å IKKE se ned. Man bikker gjerne dit man ser- og styrer dit man ser, av en eller annen grunn. Derfor er se- teknikk en viktig del av roadracinglisens- kurset. Man skal feste blikket på det stedet man vil havne, og ikke der man ikke vil havne, det vil si ute i purra.

Fest blikket langt fram, og øve på clutcheteknikk. Ikke like lett hvis clutchen napper, men det er grunnprinsippet.

 

For å understreke- det å kunne kjøre kjempesakte er jo ikke viktig i seg selv, men det er smart å kunne det så godt at det går automatisk, og så kan man bruke de ressursene man har til å vurdere trafikken, lese skilt og andre ting.

 

Sånn til sist- krypekjøring foregår med beina på fothvilerene, ikke med sånne merkelige "pendelbevegelser" i bakken med føttene. Ser mye rart der, særlig om våren. Trenger man støttehjul, trenger man mer trening. :D

 

Angående et par andre ting- "Rett linje" er mye det samme trikset- fest blikket dit du vil, ikke kikk rett ned, eller en meter foran forhjulet.

 

Det å "slure på clutchen" betyr at du klemmer håndtaket halvveis inn, og finjusterer slik at motoren drar litt. Du kan eventuelt bruke fotbremsen til å justere med. Dette er en treningssak, men på noen mopeder med brå cluch er det veldig vanskelig.

 

Husker ikke lenger hvor stort åttetallet er, men det er jo forskjeller på svingradius på forskjellige mopeder og forskjellige MC-er, så det vil nok variere litt. Sånne knøttsmå Vespa Bravoer er jo en drøm å kjøre åttetall med.

Det er kjempeforskjell på den Offroaderen jeg hadde, og den scooteren jeg har nå. Med offroaderen kunne jeg kjøre åttetall beregnet på moped, og det går nok ikke mer, trenger sikkert minst en meter mer i alle retninger. Poenget er at du bør være så god til å krypekjøre at farten ikke spiller noen rolle, sånn egentlig. Igjen- ingen grunn til å se rett ned. Da får du det ikke til. Se så langt fram at det føles "merkelig".

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...