harralsan Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg poster i "Maskinen fungerer ikke", akkurat fordi det er det den ikke gjør. Får sikkert bedre svar her enn i "Minne" -forumet. Fikk tilsendt en MSI Twinmos 512mb PC2100 DDR-DIMM CL 2.5 -brikke her en dag, da jeg hadde vunnet dette kortet på QXL. Uten å teste om datamaskinen min fungerte før jeg åpnet den, satte jeg i brikken (tok det som en selfølge at den fungerte). Etter å ha plassert RAMen hvor jeg skulle, startet jeg PCen og så til min store overraskelse en beskjed som poppet opp etter Systeminformasjonen var ferdig vist; "Couldn't initialize lsass.exe." -Og deretter hektet det seg. Måtte restarte PC med Av/På -knapp. Etter litt prøving klarte jeg å komme meg inn i Safemodus, og sjekket at den nye RAMen var installert. Det var den. Mer kunne jeg egentlig ikke gjøre, så jeg prøvde å restarte PCen noen ganger, da plutselig en ny beskjed kom; "Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: \Windows\System32\Config\System" Jeg ble anbefalt av datamaskinen å sette i en WinXP CD og få reparert denne "skaden". Da det viste seg at en slik reperasjon bare kunne utføres i DOS, ble dette heller uaktuelt, så jeg prøvde heller å legge inn WinXP på nytt. Nå er det mulig at jeg har en litt ufunksjonell WinXP-CD, men PCen klarte ikke å kopiere noen av de viktigste filene over fra CDen. Bluescreen viste seg etter den nye WinXP -installasjonen var "ferdig" (100%) med informasjonen: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA Det virker som følgende fil skaper problemet: NTFS.SYS Teknisk Info: ***STOP: 0x00000050(0xEA2O5A98, 0x00000000, 0xF746D5B0, 0x00000000) Etter å ha prøvd å formatere + legge inn WinXP på ny, fungerer maskinen fremdeles ikke. Til slutt vil jeg legge til at den gamle brikken heter M-Tec DDR 512mb PC2100 (CL ukjent), og at jeg testet hvordan PCen funket med å koble fra det nye kortet. Samme respons. Noen tanker? Noen som har opplevd likn.? Kan det være den nye RAMen som har påvirket resten av computeren? Dette finner jeg personlig litt usannsynlig, men jaja. Håper på noen greie svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Tja og tja, prøv memtest 86 så finner du fort ut om det er galt med brikken. Gratis nedlastning og booter fra f.eks cd. Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Hvis maskinen din virket fint før du satte i den nye brikken, synes jeg det er rart at det ikke fungerer når du tar den ut igjen. Ikke at jeg har tro på det, men prøv å resette BIOS med kun den gamle brikken i. Prøv eventuelt og reinstallere med kun den gamle brikken i. Hvilket hovedkort har du forresten? PS: Dette minner meg egentlig om når raptor-disken min tok kveld, men det ville vært rart hvis disken din skulle ta kveld fordi du satte i en minnebrikke Lenke til kommentar
harralsan Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Hvis maskinen din virket fint før du satte i den nye brikken, synes jeg det er rart at det ikke fungerer når du tar den ut igjen.8275543[/snapback] Er det mulig at noe skjedde før jeg slo av PCen den forrige dagen? Sjekket litt rundt på nettet og fant ut at lsass.exe både kan være et sikkerhetsprogram i Windows, samtidig som det kan inneholde trojanere / virus ol. Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Dersom den nye minnebrikken har en feil kan dette før til at windows installasjonen har fått en skade som gjør at den ikke vil boote på vanlig måte. Jeg jobber som tekniker hos en større forhandler og kjenner igjen dette symptomet på minnefeil. Dersom du har tilgang til en fungerende pc med cd-brenner og internett tilkobling kan du prøve følgende framgangsmåte (Mrk. at dette krever "middels" datakunnskaper: 1) Gå til www.memtest.org. Under Download (Pre-built & ISOs), finner du valget 'Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)'. Siste versjon er V1.70, last ned denne. 2) Pakk ut zip filen og brenn ISO filen på en CD med Nero, Alcohol eller et annet program som kan brenne .iso filer. 3) Boot maskinen med memtest platen i. La denne gå 1-2 passes (30min - 2 timer avhengig av systemet. Dersom du ikke får feilmeldinger nå, kan du gå videre. (Dersom du ikke har tilgang til fungerende PC eller ikke vet hva en iso og/eller en zip fil er, hopp over punkt 1, 2 og 3) 4) Boot PC'n med Windows platen, men IKKE velg reparer første gang du blir spurt om dette (Reparer med gjenopprettingskonsoll eller noe i den dur). Hvis Windows installasjonen er reparerbar, vil du nok en gang bli spurt om å reparer en eksisterende Windowsinstallasjon etter at du har godkjent lisensavtalen. "Reparasjon" av Windowsinstallasjon vil da starte i grafisk modus som du kjenner fra en hvilken som helst vanlig Windowsinstallasjon. Dersom du ikke får dette alternativet etter å ha godkjent lisensavtalen er dette fordi Windows ikke er i stand til å reparere installasjonen. I så fall må du installere "fra scratch" og jeg vil da anbefale at du formaterer harddisken. 5) Når Windows er oppe og går igjen kan du slå av maskinen og installere minnebrikken på nytt. 6) Start maskinen opp og boot med memtest platen igjen. IKKE forsøk å boot windowsinstallasjonen før du har gjort dette. 7) Dersom memtest fortsatt ikke finner feil, forsøk å boot windows med den nye brikken installert. Hvis memtest finner feil er brikken mest sansynlig defekt eller det kan alt avhengig av resten av systemet ditt være et kompatibilitetsproblem. Enkelte hovedkort kan være kresne på minnemoduler. Lykke til! - Judaz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå