hwfreak Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Ringte ITX her forleden dag og fikk beskjed om at det ser mørkt ut for eventuelle studietilbud fra høsten av. Søkermassen er visstnok veldig lav, dessuten sliter de visst økonomisk. De skulle kontakte meg i løpet av April så jeg venter i spenning, men fikk inntrykket av at det er lite håp. I såfall er jo dette veldig leit, da jeg ønsket å studere Cisco Administrator fra høsten av. Det virker jo som en seriøs skole med fornøyde studenter. Deussuten er jo prisene meget gode! Alternativet er IT-akademiet eller NA, tenker da spesielt på MCSE og CCNP, men begge disse skolene har vel et frynsete rykte! Er vel bare å krysse fingrene for IT-Extreme! www.it-extreme.no Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Ringte ITX her forleden dag og fikk beskjed om at det ser mørkt ut for eventuelle studietilbud fra høsten av. Søkermassen er visstnok veldig lav, dessuten sliter de visst økonomisk. De skulle kontakte meg i løpet av April så jeg venter i spenning, men fikk inntrykket av at det er lite håp. I såfall er jo dette veldig leit, da jeg ønsket å studere Cisco Administrator fra høsten av. Det virker jo som en seriøs skole med fornøyde studenter. Deussuten er jo prisene meget gode! Alternativet er IT-akademiet eller NA, tenker da spesielt på MCSE og CCNP, men begge disse skolene har vel et frynsete rykte! Er vel bare å krysse fingrene for IT-Extreme! www.it-extreme.no 8275248[/snapback] Heisann, nå vet ikke jeg hvor du bor hen. Men jeg flyttet til Drammen et år og gikk på Akademiet Fagutdanning, en super skole med en super lærer som jeg enda har god kontakt med. Jeg har selv CCNP, CCNA, MCP og MCSE samt en del andre sertifiseringer. Cisco og MCSE tok jeg på den skolen Lenke til kommentar
hwfreak Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Heisann, nå vet ikke jeg hvor du bor hen. Men jeg flyttet til Drammen et år og gikk på Akademiet Fagutdanning, en super skole med en super lærer som jeg enda har god kontakt med. Jeg har selv CCNP, CCNA, MCP og MCSE samt en del andre sertifiseringer. Cisco og MCSE tok jeg på den skolen 8275457[/snapback] Interessant.. Hvordan foregår undervisningen på Akademiet Fagutdanning og hvor mange var dere i klassen? Det som frister med IT-extreme er bl.a klasseromsundervisning fra 08.30-15, kombinert med flotte laber og relativt små klasser. IT-extreme er dessuten billigere, da også med en laptop inkludert i prisen.. Kanskje ikke så rart de sliter økonomisk.. Endret 30. mars 2007 av hwfreak Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Synd at It-Extreme blir lagt ned. Jeg har visst det en stund. Extreme er ordet, du sover ved siden av labben, mye teori og gode instruktører og du får ikke lagt deg om du ikke hører susingen fra vifta i svitsjen. Blir du ikke god er det fordi du ikke har hjerne eller interesse for det tekniske eller bare er lat. Ser ut som generelt i landet at det ikke mange som utdanner seg innenfor Cisco tross at det er mangel på folk med Cisco kompetanse. Skolene burde kanskje markedsføre seg bedre mot bedrifter istedet for å kun å reklamere passivt på internet. Kan bare fortelle deg at It-Akademiet i Oslo faktisk er ganske bra. Det er tre ting som er viktig for å bli dyktig innenfor Cisco. Instruktør, tilgang til lab og deg selv. Cisco har sin egen opplæringssystem som heter Cisco Network Academy Program (http://www.cisco.com/web/learning/netacad/index.html) hvor du bruker 50% av tiden til teori som er lagt online med masse tester og 50% av tiden til praktisk labbing så det sitter i fingrene. (Du bør i tillegg lese Cisco Press og hvis du er ekstra ivrig Cisco Doc på www.cisco.com/univercd og RFC) Cisco setter standard for hvordan en lab skal se ut. Er ikke det god nok standard så kan ikke en skole ha CNAP.Cisco utstyr er dyrt. Cisco labben på It-akademiet er nordens best utstyrte av skolene som kjører CNAP. (men jeg tror faktisk It-ekstreme er bedre, men de kjører ikke CNAP, men ett raskere og kanskje hardere løp). Fra høsten vil CNAP bli oppgradet til å kjøre det nye CCNP pensumet. Jeg har sniktittet på programmet og pensum fra Cisco Press du vil bli oppært i masse nyttig som er relevant og etterspurt i markedet idag. Det gamle CCNP lærer du mye om modemer, ISDN og frame-relay som er kanskje ikke så interessant idag i Norge. Det som er tatt inn er MPLS, Wireless, Security feks (Pix blant annet), Cisco-iptelefoni etc. For at It-akademiet skal fortsette med å kjøre CNAP er de nødt til å bruke mye penger på nytt hardware for å dekke pensumet fra høsten av. Iptelefonidelen er allerede dekket med tlfpodder, 2811 routere etc. Det jeg ville ha gjort hvis jeg har vært det er å spørre om erfaringene og sertifiseringene til instruktørene og sjekket på egenhånd hvordan labben ser ut før du tar en avgjørelse. Har du aldri vært borti Cisco lønner det seg å starte med CNAP CCNA og regn med at du må jobbe ræva av deg i 4-5mnd om du aldri har hørt om TCP/IP før. Sertifiseringene som Cisco har, har en tendens til å bli hardere og hardere med årene. Om du har sommeren til rådighet ville jeg lest CCNA fra Cisco Press, lastet ned Dynamips for å kjøre ekte Cisco IOS over emulert hardware for å lære kommandoene istedet for å bruke dårlige simulatorer som Boson. Da kan du være kvalifisert til å kjøre CCNP fra høsten av på hvilken som helst skole som kjører det. Jeg vil anbefale It-Extreme eller It-akademiet Oslo framfor andre skoler. Om du ikke fikk ordentlig praktisk erfaring fra CCNA med kabler etc vil du ta igjen når du studerer CCNP i ordentlig lab. Jeg selv studerer/labber til CCIE så jeg skal ta laptoppen å kjøre labber og lese Cisco Press ute i sola for og studere på egenhånd uten å investere så sinnykt mye penger. Endret 31. mars 2007 av Happyone3 Lenke til kommentar
hwfreak Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Så det er helt sikkert altså? IT-extreme er over og ut? Det er i såfall skikkelig trist. Har pratet med et par studenter og de er særdeles godt fornøyd med undervisningen og laber. Ellers takker jeg for all informasjonen. Godt å vite at det fins gode alternativer, og jeg skal definitivt kikke nærmere på IT-akademiet i Oslo. Jeg studerte litt Cisco det ene året jeg tilbrakte på Noroff. Da fullførte vi pensum som dekker CCNA, men jeg fikk aldri sertifisert meg. Vi brukte sybex sin virtual lab som faktisk gjorde nytta si, dog med flere åpenbare mangler. Dynamips høres derimot veldig interessant ut. Ellers har jeg hørt noen skumle rykter om at det trappes ned på cisco-utstyr, både i privat, men spesielt i offentlig sektor. Grunnen er visstnok at stadig færre utdanner seg innen Cisco. Vet ikke om det er noe hold i disse ryktene men.. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Jeg har ikke sagt at It-extreme er over og ut. Jeg vurderte veldig veldig sterkt skolen. Men pga av avstand og jobb så kunne jeg ikke velge linja. Cisco har 70% av markedet og det er mangel uannsett om det trappes ned i offentlig sektor. Du kan uten store vansker gå over til feks Juniper bokser om du har teorien iorden. RFC og IEEE standardene er de samme. Dessuten er jo Cisco de flinkeste til å utdanne folk til å skru på boksene. Jeg tror ikke at Linux-routere vil ta over markedet. Og om du tar den nye CCNP og fullfører den så vil du få nok å gjøre, den er veldig veldig markeds relevant. Velger du feks voice senere så kan du velge og vrake. Dynamips er genialt og sparer deg tusenvis av dollar på utstyr. http://dynagen.org/index.html Du trenger ikke CCNA sertifiseringen for å starte CCNP men du får ikke CCNP tittelen om du ikke har CCNA. Men klarer du CCNP så klarer du CCNA. Jeg ville har brukt sommeren på å ta CCNA sertfiseringen. Jeg kjenner en fra NA som gjorde det på den måten før han startet på CNAP CCNP på It-akademiet. Han og jeg brukte Sybex boka til CCNA men Sybex holder ikke til CCNP. Der er Cisco Press mye bedre. CCNP studiet starter kun hver høst og ikke i januar. Har du litt bakgrunn og litt jobbing så klarer du CCNA. Ikke ta lett på prøven, fordi den har forandret seg veldig bare på de siste to år, til det vanskligere. Til høst starter en god del NA folk på den linja og jeg tror det blir ett bra kull på 8-15 personer. Så er de som jobber som overlever..... Endret 2. april 2007 av Happyone3 Lenke til kommentar
LFreeze Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Ringte ITX her forleden dag og fikk beskjed om at det ser mørkt ut for eventuelle studietilbud fra høsten av. Søkermassen er visstnok veldig lav, dessuten sliter de visst økonomisk. De skulle kontakte meg i løpet av April så jeg venter i spenning, men fikk inntrykket av at det er lite håp. I såfall er jo dette veldig leit, da jeg ønsket å studere Cisco Administrator fra høsten av. Det virker jo som en seriøs skole med fornøyde studenter. Deussuten er jo prisene meget gode! Alternativet er IT-akademiet eller NA, tenker da spesielt på MCSE og CCNP, men begge disse skolene har vel et frynsete rykte! Er vel bare å krysse fingrene for IT-Extreme! www.it-extreme.no 8275248[/snapback] Heisan! Sitter i grunn i samme båt kan man si. Går på IT-Extreme nå og tar 70-270 og 70-290 (MCSA), og hadde planer om og fortsette på MCSE eller CCNA til høsten. Men i Skien blir det lite med skole neste år, så jeg må forflytte meg til en annen plass. Er heller ikke veldig fornøyd med skolen, det virket bra, men siden de legger ned skoledriften og sliter økonomisk blir det litt "bob bob" på det kurset. Dette har ikke noe med instruktøren og gjøre, men siden han tar CCNA ved siden av går dette utover de som tar MCSA, noe som gjør at man føler man ikke får hva man har betalt for. Uansett hva man studerer må man jo jobbe mye med det selv og være genuint interessert for at det i det hele tatt skal være gøy, men blir litt galt når vi mister undervisningstimer pga at instruktøren ikke "har tid". Har vært i kontakt med NA i Drammen og vurderer starte på Del 3 som starter fra nyåret. Har avtalt møte med de Onsdag 18 April for og få svar på det jeg evt lurer på, se på hvordan utstyret på skolen er, og snakke med elever som går der nå osv. Er litt skeptisk til private skoler, siden det tross alt koster en del og gå der, så jeg tar med skepsisen til Drammen når jeg skal ha samtale med dem Hvis du vil høre hva jeg evt har og si om inntrykket jeg har fått etter og ha vært der, så sendt meg en PM. Er tross alt veldig lite med IT-relaterte skoler på Østlandet (og resten av Norge), så jeg deler gjerne mitt syn og tar gjerne imot andres forslag også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå