iMedia_4226 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Vil gjerne ha en ny prosessor! Har en AMD Athlon XP 3200+, 2,19GHz, men vil gjerne ha en annen prosessor med 3,4GHz eller mer til under 1000 lappen.... Vet ikke så mye om prosessor brikker og sånt så jeg trenger litt info om bl.a hvordan type socket jeg kan ha, og hva som vil funke på PCen! (har sjekket prisguiden, men vet som sagt ikker hvordan socket-type jeg skal se etter!) Endret 30. mars 2007 av iMedia_4226 Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Siden du har Athlon XP så er det sikkert Socket A som er utgått for lengs. Da må du over på ny socket. Lenke til kommentar
iMedia_4226 Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Siden du har Athlon XP så er det sikkert Socket A som er utgått for lengs. Da må du over på ny socket. 8275192[/snapback] Over til ny socket??? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Eller letter sagt: Nytt hovedkort Endret 30. mars 2007 av Selvin Lenke til kommentar
thrml Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Uansett hadde ikke socket A søttet en cpu på 3,4 ghz. MÅ du ha 3,4 ghz så MÅ du bytte HovedKort men da anbefaler jeg at du bytter til et som har intel socket 775 og kjøper en Core 2 duo prosessor som har 2 kjerner, men du får dem ikke over 3 ghz uten overklokk Endret 30. mars 2007 av Stian_Pa Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Uansett hadde ikke socket A søttet en cpu på 3,4 ghz. MÅ du ha 3,4 ghz så MÅ du bytte HovedKort men da anbefaler jeg at du bytter til et som har intel socket 775 og kjøper en Core 2 duo prosessor som har 2 kjerner, men du får dem ikke over 3 ghz uten overklokk 8275298[/snapback] Godt tips! Men så får du jo to kjerner da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Jepp, her må det nok skiftes ut både hovedkort, prosessor og muligens ram, strømforsyning og skjermkort også. Si hvor mye du kunne tenke deg å bruke på oppgraderingen så skal vi komme med et forslag til komponenter. Regn med at det vil koste 2-10.000 kr avhengig av hvor bra du vil ha det. Ved nærmere ettertanke kan det være en idé å pensjonere hele PCen og bygge en ny. Da vil du beholde den gamle PCen operativ og kan sette den til andre formål. F.eks gis til andre familiemedlemmer, gis til venner, selges billig, brukes som filserver, brukes som nr.2-PC, stuePC etc. Lenke til kommentar
iMedia_4226 Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Skal nok ikke bruke opptil 10 000kr på PCen... Har akkurat oppgradert minne fra 512mb til 2048mb, har bare plass til to brikker, så nå er ram-sokkelene fulle. Neste steg er skjermkort, som jeg skal kjøpe om et par min ( Sapphire Radeon X1950 Pro, 512mb AGP 8x) Mer penger gidder jeg ikke bruke på denne PCen! Nå etterhvert skal jeg vel kjøpe spill-mus, mer behagelig tastatur, muse og tastatur matte m/armhviler, forsterkende antenne til mitt trådløse nettverkskort og kanskje ny ruterer med sterkere antenner og mer Mbps (høytalere?). Etter det synes jeg at jeg har punga ut nok på pc-ting. Med bare 100kr i uka så blir lommeboka fort tømt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Ok, da må vi begrense søket til et hovedkort med DDR og AGP. Du får klippe noen plener i sommer, vaske noen biler, skifte til sommerdekk og annet i nabolaget så du får mer penger til oppgradering Et konkret forslag: Hovedkort: ASRock 4CoreDual-VSTA 495 kr Det støtter både AGP og PCIexpress (en av gangen) Det støtter både DDR og DDR2 (en av delene om gangen) Det støtter Core 2 Duo og Core 2 Quad Det støtter overklokking Prosessor: Intel Core 2 Duo E6300 1415 kr Den har 2 kjerner (to prosessorer i en), lavt effektforbruk, noe som gjør at du kan bruke den strømforsyningen du allerede har. Prosessoren har 64bit, virtualisering og svært god ytelse. Selv om den "bare" er 1866MHz så knuser den Athlon XP 3200+. Prisen på hovedkortet kommer nok til å holde seg ganske stabil de neste månedene, men prosessoren kommer nok til å synke kraftig i pris i April. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Enig med "Forumstyret". Bra oppgradering till de pengarna med tanke på att du även kan bruke ditt gamla ram minne samt agp skjermkortet du køper är bra. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Vi håper at han kjøper et pci-e skjermkort da,hvis han går for forslaget til Simen1. Lenke til kommentar
Poppe Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Med den ukelønna må dette taes i etapper.. Først så kjøper du det Asrock hovedkortet og denne prosessoren til 540 kr:https://prisguiden.no/product.php?productId=45046. Det er en PIV 3,0 med 2mb cache.Så legger du prosessoren din ut på Qxl,der får du fra 400 til 800 kr for den så utgiften ved denne oppgraderinga blir maks 800 kr. Og så kjøper du en Conroe når du får råd til det. Lenke til kommentar
iMedia_4226 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Okey folkens...! det veldig fint at dere tar dere så mye tid til meg og mine oppgraderinger, men jeg gidder ikke bruke mer TID ELLER PENGER på PCen min. Har kjøpt et AGP8x kort (ikke klikk'a): http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329103 Har også 2 gb RAM og 2,19GHz prosessor så nå får PCen kjøre de fleste spill med god grafikk (etter at jeg har satt inn det nye skjermkortet selvfølgelig)!!(?) Endret 31. mars 2007 av iMedia_4226 Lenke til kommentar
iMedia_4226 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Ok, da må vi begrense søket til et hovedkort med DDR og AGP. Du får klippe noen plener i sommer, vaske noen biler, skifte til sommerdekk og annet i nabolaget så du får mer penger til oppgradering Et konkret forslag: Hovedkort: ASRock 4CoreDual-VSTA 495 kr Det støtter både AGP og PCIexpress (en av gangen) Det støtter både DDR og DDR2 (en av delene om gangen) Det støtter Core 2 Duo og Core 2 Quad Det støtter overklokking Prosessor: Intel Core 2 Duo E6300 1415 kr Den har 2 kjerner (to prosessorer i en), lavt effektforbruk, noe som gjør at du kan bruke den strømforsyningen du allerede har. Prosessoren har 64bit, virtualisering og svært god ytelse. Selv om den "bare" er 1866MHz så knuser den Athlon XP 3200+. Prisen på hovedkortet kommer nok til å holde seg ganske stabil de neste månedene, men prosessoren kommer nok til å synke kraftig i pris i April. 8275890[/snapback] Dette hovedkortet kan være en mulighet, men tar det DDR-DIMM PC 3200 RAM? Og det tar jo som sagt AGP så det blir ikke noe problem nå som jeg har kjøpt Sapphire Radeon X1950 Pro 512MB AGP 8x Hvis jeg skal kjøpe det blir det nok litt etter sommeren! Takk for alle svar! Endret 31. mars 2007 av iMedia_4226 Lenke til kommentar
iMedia_4226 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Obs, leste ikke det robbansvenske skrev om at det tar min gamle RAM Lenke til kommentar
iMedia_4226 Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Burde jeg heller bare kjøpe en prosessor med a-socket som er litt bedre enn min? Jeg vil bare ha en litt kraftigere prosessor som får mer marks i 3Dmark da! QXL: http://www.qxl.no/default/defaultlist.asp?...0&ArticleType=0 Når man bytter ut hovedkort, vil windows forbli uendret? Eller må jeg innstallere windows på nytt med cd? Forresten, er det noen bedre prosessorer til det hovedkortet dere anbefaler? Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Du må reinstallere windows med nytt hovedkort. Noen undantag finnes.. Køp nytt skjermkort, då får du bedre 3dmark poäng. Annars byt ut hela mot ett brukt am2 (hovedkort, ram, cpu) om du finner noe på bruktmarked. Blir nog billigast. Du må uansett ha ny psu og så det blir väl lika bra med en billig uppgradering av allt. Endret 7. april 2007 av Robbansvenske Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Du får ikke socket-a prosessorer som er raskere enn den du har ...så vidt jeg vet (såfremt du ikke overklokker den). Endret 7. april 2007 av JKJK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå