Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter som arbeidstager; forsinket lønn

iChristian

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen her inne visste om man har noen rettigheter som arbeidstager hvis arbeidsgiver er over 14 dager forsinket med den faste månedlige lønnsutbetalingen.

Jobben klarte ikke å utbetale rundt den 15. som de skulle grunnet en feilinntasting de gjorde i systemet, da ble det sagt at de kunne utbetale nå 14 dager senere.

TIl nå har jeg ikke sett at pengene har kommet inn og vanlig lønnskjøring pleier å være inne til klokken 15.

Så hva slags rettigheter har man hvis man ikke får lønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det hørdes rart ut med at dei ikkje kunne kjøre lønna ut før siste dag i månaden.

Er dette eit stort firma eller?

8273986[/snapback]

Universitetet i Oslo, så ja, de kjører bare penger 2 ganger i måneden.

Irriterende da det ikke ser ut til at de har klart å kjøre pengene denne gangen heller.

Eg har hatt mye problem med dette selv i de siste 3 årene.

Hvilket fagområde/yrke, størrelse på firma, din utdannelse og forhold til organisasjoner?

8274051[/snapback]

IT-support, utdannelse = ingen og organisasjoner = Ingen.

Så er det noen rettigheter man har i slike tilfeller?

Lenke til kommentar

No har eg jobba sjølv på UIO og eg kan ikkje heilt tru at UIO har greid å ikkje kjøre lønn til dei ansatte.

IT-support , lokal eller USIT.

Om det er lokalt på eit insitsutt så får eg heller følelsen av at ein kontorsjef har føkka opp men tør ikkje å innrømme det og dermed skylder på lønnsystemet.

Når eg jobba der 2004-2005 så var lønna meldt inn på kontoen 1 dag før.

Jobba der lenge eller?

For det blei alltid rot for kvar gong eg fekk ny kontrakt, då blei det ventig i 1 mnd før neste lønna kom igjen. Var ein av grunnene til at eg forlot der, men langt frå den viktigaste grunnen.

Eit lite lønnshopp på ca 80k var veldig fristande også.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
No har eg jobba sjølv på UIO og eg kan ikkje heilt tru at UIO har greid å ikkje kjøre lønn til dei ansatte.

8275516[/snapback]

Jeg tror at de klarer å kjøre lønn generelt, men de har visst problemer med meg nå

Jeg tror heller ikke at de er spesielt dårlig til dette, eller at de fortjener et dårlig rykte for dette, men jeg lurte egentlig bare på rettighetene mine ved en sånn sak

IT-support , lokal eller USIT.

Om det er lokalt på eit insitsutt så får eg heller følelsen av at ein kontorsjef har føkka opp men tør ikkje å innrømme det og dermed skylder på lønnsystemet.

Når eg jobba der 2004-2005 så var lønna meldt inn på kontoen 1 dag før.

8275516[/snapback]

USIT

Hvor jobbet du?

Jobba der lenge eller?

For det blei alltid rot for kvar gong eg fekk ny kontrakt, då blei det ventig i 1 mnd før neste lønna kom igjen. Var ein av grunnene til at eg forlot der, men langt frå den viktigaste grunnen.

Eit lite lønnshopp på ca 80k var veldig fristande også.

8275516[/snapback]

Nyansatt, så det er første lønnen.

De sa de hadde klønet det til for 14.dager siden, greit nok, det er lov, men de sa at de skulle utbetale nå denne fredagen og den lønnen har ikke kommet enda. og de har da hatt 14 dager på seg på ordne opp i kløningen.

Lenke til kommentar
Men hvor jeg jobber og som hva er ikke egentlig ikke relevant, jeg lurer bare på hvilke rettigheter jeg eventuelt har?

8276180[/snapback]

Du har selvsagt rett til å kreve lønnen utbetalt som avtalt, at de har problemer med systemet sitt er ikke ditt problem. Pengekrav skal utbetales uten unødig opphold. Dette er et veldig unødig opphold.Et par dager, greit, men 14 dager eller i verste fall en måned? Nei takk.

Hvis de ikke fikser det på data, så får de utstede en sjekk eller gi kontanter.

Vis ingen nåde! :ph34r:

Lenke til kommentar

Korleis rutinene der er iforhold til institutta er eg ikkje heilt sikker på, men eg måtte gå til faktultetadministrasjonen for å få fiksa det.

Å hamre laus på nærmaste leder har veldig lite for seg då det er ein eller plass i mellom han og regnskap det har blitt føkka opp.

I arbeidmiljøloven er det berre definert

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...