ilpostino Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 *snip* for min del synes jeg det er kjipt å få baksmell på skatten så jeg synes det er bedre å få penger tilbake. Hvis en planlegger det litt å er jo dette penger som er grie å bruke til å nedbetale studielån og lignende. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg ser ikke helt poenget med å låne staten penger for å få dem tilbake året etter. Det finnes bedre sparemetoder enn å låne bort penger til staten. 1) Det er en glimmrende sparemetode. Du lurer deg selv til å tro at du har mindre penger enn det du egentlig har. Vel, du kan jo ikke bruke de, derfor har du mindre, men bare der og da, og det er bare midlertidig. 2) Renta som man får er faktisk ganske god. Høyere enn det man får i banken. I det minste, sånn har det alltid vært. Tror jeg fikk 2000 kr bare i renter en gang. Det er lettjente penger, det. Fikk 13k igjen, noe som betyr at jeg burde ha fått 1000 kr mer i lønn hver eneste måned. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 2) Renta som man får er faktisk ganske god. Høyere enn det man får i banken. I det minste, sånn har det alltid vært. Tror jeg fikk 2000 kr bare i renter en gang. Det er lettjente penger, det. 8284169[/snapback] Hva er renta på? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg ser ikke helt poenget med å låne staten penger for å få dem tilbake året etter. Det finnes bedre sparemetoder enn å låne bort penger til staten. 1) Det er en glimmrende sparemetode. Du lurer deg selv til å tro at du har mindre penger enn det du egentlig har. Vel, du kan jo ikke bruke de, derfor har du mindre, men bare der og da, og det er bare midlertidig. 2) Renta som man får er faktisk ganske god. Høyere enn det man får i banken. I det minste, sånn har det alltid vært. Tror jeg fikk 2000 kr bare i renter en gang. Det er lettjente penger, det. Fikk 13k igjen, noe som betyr at jeg burde ha fått 1000 kr mer i lønn hver eneste måned. 8284169[/snapback] Poenget mitt er at det å betale for mye skatt ikke er noen veldig god sparemetode, og jeg har såpass oversikt over egen økonomi at jeg ikke lurer meg selv. Rentene er heller ikke allverden når du tenker på at du kunne ha plassert dem på noe mer lukrativt enn å låne dem bort til staten. Hvis du istedenfor å betale 1000 kr for mye i skatt i hele 2006 hadde justert skattetrekket ditt ved å få et riktigere skattekort og heller spart tusenlappen i et aksjefond ville du hatt mer penger idag enn de 13000. Jeg synes det er litt typisk norsk å juble over penger igjen på skatten, men man kan få litt mer ut av egne penger med litt bedre planlegging. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg vet ikke hva renta er på, bare blitt fortalt at den skal være generelt god. Noen hackere her inne kunne kanskje ta på seg oppdraget og finne det ut? Ja, det er veldig norsk å juble over noe sånt Men, det er ikke mange som tenker på å sette de ekstra pengene i askjefond. Nå har jeg riktignok penger i aksjer og aksjefond, fordi jeg følte at jeg hadde "for mye penger til overs" og ville bruke de på noe. De 13k som jeg får igjen en eller annen gang, de går dessverre til forbruk. Sånn som jeg ser det nå iallefall. Det er mye man har lyst på Lenke til kommentar
FRODO24 Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 reisefradrag for besøk i hjemmet? hva menes med det? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 reisefradrag for besøk i hjemmet?hva menes med det? 8284733[/snapback] Gjelder for pendlere. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Det ideelle må da være å betale akkurat riktig beløp i forskuddstrekk, og ikke få hverken restskatt eller noe tilbake. I fjor klarte jeg å få restskatt på et par hundrelapper som jeg slapp å betale. Jeg ser ikke helt poenget med å låne staten penger for å få dem tilbake året etter. Bruke det som en liten slump med sparepenger. Det gjorde hvertfall jeg. Fikk bare igjen 4123 ,- elno, men kommer godt med for en student. Hvertfall i sammen med feriepengene. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 53 kroner tilbake Uansett bedre enn 53 kroner i baksmell Lenke til kommentar
kdog Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Uansett bedre enn 53 kroner i baksmell 8294130[/snapback] Nei, for de hadde du sluppet å betale Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg fikk igjen 28,- Dvs jeg får det vel ikke igjen når det er under 200 eller ? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg fikk igjen 28,- Dvs jeg får det vel ikke igjen når det er under 200 eller ? 8294507[/snapback] Man får igjen småpenger, men slipper å betale. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 den er i slutten av juni/begynnelsen av juli man får det igjen, ikkesant? Lenke til kommentar
ostebonden Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg fikk igjen 28,- Dvs jeg får det vel ikke igjen når det er under 200 eller ? 8294507[/snapback] Tilgodebeløp under 20 kroner blir ikke tilbakebetalt. Tilgodebeløp på 20-99 kroner blir ikke utbetalt, men overført til neste skatteoppgjør. Og til andre: Restskatt under 100 kroner blir ikke krevd inn. Kilde Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 den er i slutten av juni/begynnelsen av juli man får det igjen, ikkesant? 8294579[/snapback] Vanligvis rundt den 20. juni Fikk igjen 3200,- Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 reisefradrag for besøk i hjemmet?hva menes med det? 8284733[/snapback] Gjelder for pendlere. 8289622[/snapback] Eller om du er bortebuar. Fekk tilbake 564 kroner, årslønn på 280 000, betalte 24% skatt. Etter at eg har ført alle frådrag blir det vel rundt 25 000. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) 20 Juli høres ganske så riktig ut. Min huskeregel er at de alltid kommer når en er halveis i året, altså i uke 26. (Er vanlig lønnsmottaker) Fikk tilbake litt over 10 000kr. De kommer når jeg er på ferie, så det er ikke noe tvil om hva de går til. Endret 3. april 2007 av EskimoBob Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå