Gå til innhold

Tromsø får OL - Politisk Innblanding?

Er du fornøyd med avgjørelsen?  

117 stemmer

1. 1. Er du fornøyd med avgjørelsen?

• Ja, bra det ble Tromsø!
      59
    • Nei, det burde blitt Oslo.
      21
    • Nei, det burde blitt Trondheim.
      7
    • Misfornøyd fordi jeg mener Norge ikke bør søke OL.
      23
    • Vet ikke/Ingen formening.
      7

Anbefalte innlegg

Det er slett ikke sikkert Norge får OL, men skal det bli så synes jeg det er fint at det blir Tromsø. Syting og klaging om at ting bør legges til hovedstadsområdet har jeg ingenting til overs for. Trondheim kunne forsåvidt også vært et bedre alternativ enn Oslo, men (og det kan godt hende det bare er jeg som har vært sløv) de har ikke vært like gode til å markedsføre seg.

Uansett blir det nok mange som kommer til å sitte på sidelinja og le hvis/når Norge ikke får OL.

8274213[/snapback]

Det er mye som skal klaffe for at Norge skal få OL,dette er uavhengig av hvor i landet det ble, at Tromsø har et fortrinn i så måte er det liten tvil om og får vi ikke da OL så hadde vi iverfall ikke fått det om Olso stod som arrangør av dette.

Så de som måtte le av den grunnen ler vel da enda mere av seg selv :)

Det er som sagt mye som spiller inn, bla at Norge har hatt OL tidligere og at det sannsyneligvis er søkerland med som ikke har hatt Ol eller som har fått flere avslag enn Norge har, det som uansett er sikkert er at det beste alternativet vi hadde ble valgt og at det er godt å se at det er mulig å slå ut Oslo, selv om det er sjelden kost :hmm:

8274280[/snapback]

Om Norge har en bakdel fordi vi har arrangert før, så er vi langt fra de eneste. En rask opptelling viste at USA har hatt 4 vinter-ol, Frankrike 3, Sveits, Norge, Italia, Østerrike og Japan 2 og Canada 1 (pluss at de skal arrangere i 2010). Kan jo godt hende at de velger et land som aldri har arrangert før, eller at Norges endelige forslag rett og slett blir for svakt. Som du sier, det er mye som skal klaffe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poland has two possible candidate cities: Zakopane with Kraków (Zakopane was candidate to host the 2006 Winter Olympics) and the second candidate is Sanok with Ustrzyki Dolne and Zagórze. Zakopane held 1993 and 2001 Winter Universiade.

Other possible candidate cities include Vaduz, Liechtenstein, Östersund/Åre, Sweden; and Falun, Sweden, as well as the cities which would fail in the 2014 competition, such as Jaca, Spain, Almaty, Kazakhstan, Sofia, Bulgaria and Borjomi, Georgia, which were not selected as candidate cities. Ukrainian minister of family, youth and sports Yuriy Pavlenko made a statement that if Ukraine is given a chance to organize the Euro 2012 in cooperation with Poland, then Ukraine will bid for the 2018 winter Olympics.

Alle som ikke har holdt OL før og som planlegge å søke er der, ifølge wikipedia. Ser også at Salt Lake planlegge å prøve å få OL 2018... :hrm: Naivt...

Lurer virkelig på hvordan Spania skal kunne holde vinter OL? Har Spania faktisk en plass hvor det er stabilt snøvær?

Lenke til kommentar
at Tromsø har et fortrinn i så måte er det liten tvil om og får vi ikke da OL så hadde vi iverfall ikke fått det om Olso stod som arrangør av dette.

8274280[/snapback]

Hvorfor er det liten tvil om dette?

8274429[/snapback]

Fordi Tromsø utpeker seg med sin beliggenhet og sin natur osv osv.

Om Norge får OL vil dette bli tidenes nordligste Ol, bare det å markedføre det som et Ol i polare strøk er unikt og noe ingen andre kan gjøre.

hvor mye dette spiller inn for oss nordmenn er ikke interessant,men det er interessant for utlendinger og i tillegg har det stor betydning for markedsføringen av landet utad.

Utlendinger (og en del søringer) tror jo vi har Isbjørn i gatene i Tromsø , så her er det jo ting å spille på :D

Lenke til kommentar
at Tromsø har et fortrinn i så måte er det liten tvil om og får vi ikke da OL så hadde vi iverfall ikke fått det om Olso stod som arrangør av dette.

8274280[/snapback]

Hvorfor er det liten tvil om dette?

8274429[/snapback]

Fordi Tromsø utpeker seg med sin beliggenhet og sin natur osv osv.

Om Norge får OL vil dette bli tidenes nordligste Ol, bare det å markedføre det som et Ol i polare strøk er unikt og noe ingen andre kan gjøre.

hvor mye dette spiller inn for oss nordmenn er ikke interessant,men det er interessant for utlendinger og i tillegg har det stor betydning for markedsføringen av landet utad.

Utlendinger (og en del søringer) tror jo vi har Isbjørn i gatene i Tromsø , så her er det jo ting å spille på :D

8274502[/snapback]

Beste "myten" jeg har hørt om Tromsø var noen som kom til Tromsø for å se midtnattsola, og så ble de skuffet da det viste seg at midtnattsola så jo helt lik ut som den vanlige sola...de hadde jo forventet seg en annen sol... :whistle:

Lenke til kommentar
Beste "myten" jeg har hørt om Tromsø var noen som kom til Tromsø for å se midtnattsola, og så ble de skuffet da det viste seg at midtnattsola så jo helt lik ut som den vanlige sola...de hadde jo forventet seg en annen sol...

vel det sier vel litt om dem som kom :!:

Det er som kjent samme solen,men det er noe helt annet å sitte ute og se på solen kl 01 00 enn kl 1300 fordi den på natten står rett i synsranden og får et helt annet lys7glød enn på dagtid, så ja midnattsolen er spesiell :)

Lenke til kommentar
GÅR MOT TROMSØ-OL: Dagbladet.no-kommentator Esten O. Sæther er skuffet over at OL-søkeren blir Tromsø.

http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/30/496591.html

Litt skremmende å se hvor dårlige tapere enkelte er, han sier jo inndirekte på nrk i dag at styret er korrupte fordi de valgte Tromsø og at styret er diktert av regeringen, fantastisk hva enkelte får til og jeg frykter at nettop slike personer er de som kan forårsake at ol ikke kommer til Norge fordi de forsøker å så splid, enkelte klarer ikke å godta at andre enn østlandet får noe :thumbdown::thumbdown:

Lenke til kommentar
GÅR MOT TROMSØ-OL: Dagbladet.no-kommentator Esten O. Sæther er skuffet over at OL-søkeren blir Tromsø.

http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/30/496591.html

Litt skremmende å se hvor dårlige tapere enkelte er, han sier jo inndirekte på nrk i dag at styret er korrupte fordi de valgte Tromsø og at styret er diktert av regeringen, fantastisk hva enkelte får til og jeg frykter at nettop slike personer er de som kan forårsake at ol ikke kommer til Norge fordi de forsøker å så splid, enkelte klarer ikke å godta at andre enn østlandet får noe :thumbdown::thumbdown:

8275685[/snapback]

Jeg leste det der før idag, og jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg fant ikke et eneste ordentlig argument, bare en rekke småsure kommentarer og beskyldninger om korrupsjon som ikke blir backet opp av bevis. For en idiot.

Lenke til kommentar

Det er vel litt missvisende overskrift... Det er ingen selvfølge at Tromsø får OL, det eneste er at de får lov til å søke.

Personlig håper jeg at de ikke får statsstøtte, eller at søknaden blir avslått. Synes OL i Norge er noe tull. Bruke 15 milliarder på det er ikke god pengebruk, iallefall ikke i Tromsø. Det er min mening iallefall!

Lenke til kommentar
Det er vel litt missvisende overskrift... Det er ingen selvfølge at Tromsø får OL, det eneste er at de får lov til å søke.

Personlig håper jeg at de ikke får statsstøtte, eller at søknaden blir avslått. Synes OL i Norge er noe tull. Bruke 15 milliarder på det er ikke god pengebruk, iallefall ikke i Tromsø. Det er min mening iallefall!

8275956[/snapback]

Om pengene skal brukes hvorfor er det da så ille at de brukes i Tromsø og ikke i Oslo ??

Lenke til kommentar
Raptor,30/03-2007 : 19:55]Det er vel litt missvisende overskrift... Det er ingen selvfølge at Tromsø får OL, det eneste er at de får lov til å søke.

8275956[/snapback]

Om pengene skal brukes hvorfor er det da så ille at de brukes i Tromsø og ikke i Oslo ??

8276116[/snapback]

Må vel bruke 10-talls millioner på å bygge idrettsanlegg som aldri blir brukt etter OL.

Endret av deleder
Lenke til kommentar
Raptor,30/03-2007 : 19:55]Det er vel litt missvisende overskrift... Det er ingen selvfølge at Tromsø får OL, det eneste er at de får lov til å søke.

8275956[/snapback]

8276116[/snapback]

Må vel bruke 10-talls millioner på å bygge idrettsanlegg som aldri blir brukt etter OL.

8276142[/snapback]

Det vet du ikke noe om. Og hvordan er gjenbruken av Lillehammer-anleggene, egentlig?

Lenke til kommentar

8275956[/snapback]

8276116[/snapback]

8276142[/snapback]

Det vet du ikke noe om. Og hvordan er gjenbruken av Lillehammer-anleggene, egentlig?

8276414[/snapback]

Jeg vet ikke noe om det? Kan kanskje stemme, men så debatt på NRK der flere var enige om at det måtte bygges ekstremt mange annlegg der, mangedobbelt av det det var behov for. Hva gjør man med de etter OL? Om OL hadde vært i Oslo hadde man fått ett helt annet utbytte av dette.

Lenke til kommentar
Fornøyd med at det ikke ble Oslo. Det er på tide at andre deler av landet får litt av kultursatsingen.

8273860[/snapback]

Helt enig i, men de kunne jo først og fremst fått den helvetes operaen som blir bygget i Oslo først (når vi først snakker om å kaste bort milliarder av kroner :roll: )...

Og hvis Norge først skal få et nytt OL så er helt klart Tromsø det beste valget. Hvem vet i 2018 så er det vel en relativt stor kjangs for at snø er en stor mangelvare her nede og et vinter ol uten snø er jo ikke et veldig godt argument...

Lenke til kommentar

8275956[/snapback]

8276116[/snapback]

8276142[/snapback]

Nei, ikke særlig flere millioner enn i Oslo faktisk og når en vet at det er skrikende behov for slike annlegg i nord så burde det være en gylden mulighet å slå to fluer i en smekk, det er vel også snakk om at noen av disse anleggene skal bygges i moduler slik at de kan flyttes til andre steder i landsdelen etterpå. Dermed oppnår man jo en ekstra effekt ved at man når flere som i dag ikke har et tilbud.

Siden alle betaler skatt og avgifter så bør en vel kunne tillate seg å kreve å få igjen ca det samme for skattepengene uansett om en bor sør eller nord for Dovre :hmm:

Lenke til kommentar
vel det sier vel litt om dem som kom  :!:

Det er som kjent samme solen,men det er noe helt annet å sitte ute og se på solen kl 01 00 enn kl 1300 fordi den på natten står rett i synsranden og får et helt annet lys7glød enn på dagtid, så ja midnattsolen er spesiell  :)

8275165[/snapback]

Kommer vel ann på hvem du spør :p Personlig skjønner jeg ikke alt oppstyret med midnattsol og (spesielt) nordlys, men det er vel fordi jeg er vant til det :p Og midnattsola er jævlig irriterende når man sykler hjem om natta siden den er rett fram (for meg)... :nei:

Som sagt tidligere mange ganger, de har planer for etterbruk. Hovedargumentet mot OL i Tromsø er gjenbruk av spesielt ishaller, der de har kommet med planer som vil føre til greit gjenbruk av disse...Andre anlegg som bob-baner...hvor faen ville man fått gjenbruk av dette uansett? Skiløyper vil man alltid ha god bruk for...

Personlig ville jeg heller sett OL i Trondheim enn i Oslo, og synes OL i Tromsø også er bedre enn OL i Oslo. Dog om Norge burde holde OL er jo et annet spørsmål...Og ellers så vil jeg påstå at de fleste argumentene mot OL i Tromsø og for OL i Oslo er temmelig dårlige. Spesielt når det gjelder fremkommelighet, hvor man i Oslo tenkte på 1-2 timers kjøretur til Lillehammer, mens i Tromsø skal de fleste anleggene være innen gangavstand fra sentrum...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...