Gå til innhold

ubuntu install fra memory stick på x60s


Anbefalte innlegg

Prøver å leggge inn ubuntu på en Thinkpad x60s som jeg ikke har noen optisk enhet til.

 

Fulgte denne guiden: https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/install...-usb-files.html

 

Lastet da altså ned boot.img.gz som jeg zcat'et inn på en memory stick og brukte så den til å legge inn ubuntu, men her dukket det opp ett problem, for når jeg starter maskinen med den stick'en så blir den satt til "sda" og hard disken blir da til "sdb".

 

Etter installeringen når jeg starter maskinen uten memory stick blir hard disken igjen sda, men fstab referer til sdb, så midt under oppstarten av kdm stopper alt opp og jeg blir sendt til busybox...

 

Skal sies at jeg har brukt ubuntu i noen år allerede, men har alltid hatt en cdrom å legge det inn fra...

 

Er ikke noe kjent med busybox fra før av, men foreløpig har jeg ikke sett noen muligheter for å endre sånt som fstab derfra.

 

Noen som har erfaring med dette og vet hva jeg må gjøre?

 

 

Kan forresten nevne at jeg helt uten problemer får startet maskinen med "Parted Magic" som jeg har liggende på en annen memory stick og har ved hjelp av det forminsket den forhåndsinnlagte windows partisjonen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom alt du trenger å gjøre, er å endre sdb til sda i /etc/fstab, så kan du gjøre det fra busybox. Såvidt jeg vet følger editoren vi med, men du kan sikkert fort finne ut om andre mer intuitive som nano er med. Du må antagelig mount sda/sdb først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...