Gå til innhold

Kamera for detaljert makrofotografering

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kikket litt rundt på de andre trådene - men fant ut at jeg starter en ny tråd under kompaktkamera, selv om den sikkert også kunne ligget under speilrefleks.

Saken er den at i forbindelse med mitt arbeid trenger jeg et kamera som kan ta veldig detaljerte bilder av overflater på metallstrukturer, sveiser. loddeskjøter og lignende. Dette for dokumentering av små sprekker, korrosjon, deformasjoner o.l.

Var hos en fotograf å prøvde et Canon powershot S3 IS, men syns ikke makroegenskapene ble gode nok.

Hadde med mitt private D70S med stativ og fjernutløser i dag - og gjorde forsøk med både 18-70 kit objektivet - samt et gammelt 50mm objektiv som tar sylskarpe bilder, og forsøkte meg fram med ørsmå justeringer av fokus. Syns alikevel ikke ting ble tilfredsstillende når jeg blåste opp bildene på skjermen etterpå. Det blir sagt man ikke skal vektlegge antallet megapiksler for enhver pris, men jeg mistenker at kameraer på ca 6Mp kommer til kort til slik bruk.

Jeg har dog ikke forsøkt noe reint makroobjektiv på mitt D70S da jeg ikke har tilgang på det.

Mitt spørsmål blir som følger:

Finnes det et godt kamera - kompakt eller speilrefleks/objektiv med gode makroegenskaper, og som gir bilder som beholder skarphet og detaljer når de blir blåst betraktelig opp?

Og - ja, selvfølgelig betinger det bruk av stativ.

Regner med min økonomisjef vil sette en grense på maks 10 000kr til et slik kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir sagt man ikke skal vektlegge antallet megapiksler for enhver pris, men jeg mistenker at kameraer på ca 6Mp kommer til kort til slik bruk.

Jeg har dog ikke forsøkt noe reint makroobjektiv på mitt D70S da jeg ikke har tilgang på det.

Mitt spørsmål blir som følger:

Finnes det et godt kamera - kompakt eller speilrefleks/objektiv med gode makroegenskaper, og som gir bilder som beholder skarphet og detaljer når de blir blåst betraktelig opp?

Og - ja, selvfølgelig betinger det bruk av stativ.

Regner med min økonomisjef vil sette en grense på maks 10 000kr til et slik kjøp.

Ville kjøpt et dedikert macroobjektiv til dette jeg, og hvis du ikke vil bruke ditt private DSLR, bør det jo kjøpes også. Da får du et område på rundt 16x24mm til å fylle hele bildet. Dersom det skal være til denne dedikerte oppgaven, spiller det ingen trille hva slags kamera du kjøper, macroobjektivene holder gjennomgående så høy kvalitet, at du kan praktisk talt kjøpe hva som helst som er ekte 1:1-macro. 6MP er mer enn nok også til dette... Vil tro at en 90-105mm vil gi behagelig arbeidsavstand til dette, de ligger på rundt 3-4000 kr. Når det gjelder valg av kamera, er det bare å finne det billigste DSLR du finner, både Sony A100 og Canon 350D vil gjøre en fin jobb, de koster nå rundt 4000 kr for kamerahuset (350D koster ca 4200 for kit). Kan jo være kjekt å kjøpe kitet, så slipper man at kameraet er "ubrukelig" til annet enn portretter og det formålet det blir kjøpt inn til (kan jo hende det er nyttig å ta andre bilder også). Canon har forøvrig også et 50mm f/2.5 Macro, hvis det ikke er noe problem å komme nært motivet (også med tanke på evt. lyssetting), er dette et godt og rimelig alternativ (koster snaut 2500 kr). Alle priser er inkl. mva, viktig poeng ovenfor økonomisjefen din :o)

Kjøper du Nikon, har du jo muligheten til å "sniklåne" objektivet når du har lyst til det. Du får en Nikon Nikkor AF Micro 60mm f/2.8D for ca 4500 kr, og kjøp en D50 til å sette den på. D40 er jo også en mulighet, du vil vanligvis bruke MF til macro likevel, men med D50 har du i det minste mulighet til å bruke AF. På den annen side, du kan kanskje bruke ditt kamerahus de få gangene du har bruk for AF?

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Mitt tips går på Olympus E-330 + Sigma 105mm Macro

Ikke heng deg opp i antallet megapixler, men i kvalitet på objektivet og muligheten for mannuell fokus med Live view.

Olympus har en rimelig 35mm macro men da blir arbeidsavstanden kansje for liten.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=40488

https://prisguiden.no/product.php?productId=42077

Er litt overrasket over at det ikke gikk med Canon powershot S3 IS

Lenke til kommentar

Det skal legges til at forsøket i fotobutikken med Canon'en ikke ble gjort under ideelle forhold da det ikke ble brukt stativ, og det var noe dårlige lysforhold.

Jeg legger ved et bilde her av et u-bøyd varmeelement med diameter 8,5mm som har sprukket. Selve sprekkområdet er detaljert nok - men om dere ser området som er ringet inn med sprittusj, så er det et typisk område jeg vil blåse opp for å se detaljene i metallstrukturen. Blir da etterhvert ganske kornete, og det er derfor jeg har en formening om at dette er et av de få tilfellene hvor flere Mp antageligvis vil gi et bedre resultat.

Jeg vil anta at vi nærmer oss området for mikroskopfotografering - men jeg har alikevel sett bilder her på forumet - bl.a. av noen mynter, som jeg syns var såpass bra at det alikevel bør la seg gjennomføre med "vanlige" kameraer.

post-104174-1175256002_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Du må ha glemt å aktivere macro modus (bomst). med Canon S3 IS kan du stikke objektivet helt innat motivet. Du kan ikke bare ta et oversiksbilde og forstørre på dataen etterpå.

http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...hot_s3_is/27548

8273452[/snapback]

Det var betjeningen i fotobutikken som tok bildet, så det vet jeg ærlig talt ikke?

Er ikke sikker på om jeg var betrodd til å fotografere disse "dingsene" jeg kom draendes med inn i butikken.

Har prøvd makrofunksjonen på noen digital Ixus (husker ikke hvilken modell, er iallfall 4Mp) vi har liggende. Fikk ikke tilfredsstillende detaljer når jeg blåste opp bildene fra det heller. Men generellt var de bildene overraskende skarpe.

Lenke til kommentar

Eller prøv den billigste løsningen først:

Kjøp en + brille, det sterkeste du får tak i fks. +5. (Den koster deg kansje 39,- på Rema.) (Eller enda bedre: bruk en sterk lupe.)

Riv av fattningen/stengene.

Hold brilleglasset forran objektivet på ethvert dig. kompaktkamera zommet max ut.

Husk å aktiver makro modus.(blomst) ikke 'bomst' som jeg skrev lengre opp :p

Det kan hende det gir den forstørrelsen du trenger.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart benyttet et dedikert makro-objektiv som tar bilder i forholdet 1:1. I tillegg trenger du trolig et stativ og god belysning. Ta gjerne bildene med den innebygde "timeren". Du vil da få et resultat som er mye bedre enn det du legger med som eksempel.

En f.eks D70S eller en canon 350D burde holde i massevis

Lenke til kommentar

Dette utsnittet viser omentrent det du vil se med et 1:1 makroobjektiv på D70s, bortsett fra at det kommer til å være skarpt og 6 megapiksler sånn at du kan forstørre det og få fram mange flere detaljer. For å få god dybdeskarphet så burde du bruke blitz, helst en ekstern.

Bildet av klokka viser samme forstørrelse og er på 0,7 megapiksler så 6 megapiksler holder i massevis.

post-13911-1175268154_thumb.jpg

post-13911-1175268170_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...