Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grøftelys forbudt ... hallo ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bruker somregel ikke fjernlys når det er andre biler i nærheten, Ozelot.

8346406[/snapback]

Alright.

Men bare for å ha det klart, så synes du parklys virkelig gir lys der nærlys ikke lyser opp skikkelig ?

8346426[/snapback]

Ehm? Parklys er jo bare på for å gjøre bilen synlig. Når man har nærlys på har ikke parklys noen funksjon, men må likevel være påslått fordi det ikke er lovlig å kjøre uten parklys i Norge.

Jeg for min del bruker ofte langlys selv i tettbygd strøk med lys langs veien.

Ulempen med det er at skilt gjerne blender mot en og gir en falsk følelse av å se mer, og dermed er det lett at man ikke legger merke til ting som ikke reflekterer lys. Akkurat som tåkelys som gjør at man tror at man ser mer, men i virkeligheten blir man bare blendet med et kraftig lys helt inntil bilen der man ikke trenger lys, og mister dermed syn lengre fremover.

Lenke til kommentar
Alright.

Men bare for å ha det klart, så synes du parklys virkelig gir lys der nærlys ikke lyser opp skikkelig ?

8346426[/snapback]

Nå er jeg ikke helt med på hva du prøver å spørre om. Kombinasjonen parklys+nærlys gir bedre lys enn kombinasjonen parklys+tåkelys.

Parklys gir ikke spesielt mye lys på veien i det hele tatt på min bil, muligens annerledes på din da? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg for min del bruker ofte langlys selv i tettbygd strøk med lys langs veien.

8346469[/snapback]

Ja, og det er no' dritt.

For de som gjør det, glemmer ofte å dimme ned, da langlys i gatelys-områder ikke har så mye kontrast, at billistene glemmer at de bruker langlysene.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke helt med på hva du prøver å spørre om. Kombinasjonen parklys+nærlys gir bedre lys enn kombinasjonen parklys+tåkelys.

Parklys gir ikke spesielt mye lys på veien i det hele tatt på min bil, muligens annerledes på din da?  :hmm:

8346587[/snapback]

Ah, glem det.

Tenkte på noe, og skrev noe annet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...