Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grøftelys forbudt ... hallo ?


Anbefalte innlegg

Hei yrkessjåfør, ArildNor12.

 

Jeg er en av de som kjører med lovlige kjørelys på min bil. Da i form av kombinasjonen kurve-/tåkelys og parklys. Jeg skjønner forsåvidt ikke hvorfor vi som liker den lyskombinasjonen skal argumentere oss ihjel, når motparten bare slenger opp samme gamle paragraf 15.

 

Når det gjelder § 15 så er det verdt å merke seg at punkt 5 består av to selvstendige setninger. Og i kjøretøyforskriften står det ikke definert hva "hjelpelys" er. Det står bare om "lysutstyr som bil kan ha" (§ 28-5). Det kan tolkes som at alle former for lys som er nevnt i det avsnittet regnes som hjelpelys. Riktignok står kurve-/tåkelys som et eget punkt der, men kurve-/tåkelys er, i kombinasjon med parklys, definert som kjørelys.

 

Videre står det i punkt 1 i §15 at "Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant." Det står også "Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent." Fra kjøretøyforskriften vet vi at tåke-/kurvelys og parklys er godkjent som kjørelys. Det vil jo da si at tåke-/kurvelys vil være tillatt å benytte så lenge det gir føreren tilstrekkelig synsfelt.

 

Burde ikke da sjåføren av bilen vurdere hva som gir han/hun tilstrekkelig synsfelt? Eller burde politibilen som kommer imot, eller politimannen som står på kontrollposten vurdere dette?

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde ikke da sjåføren av bilen vurdere hva som gir han/hun tilstrekkelig synsfelt? Eller burde politibilen som kommer imot, eller politimannen som står på kontrollposten vurdere dette?

8304491[/snapback]

Tåkelys har ikke sammefunksjon som nærlys. De bilene som har orginalt montert kjørelys som jeg har kjørt har tåkelys lite for seg i mørket med mindre man har lav fart\gangfart og veien er dårlig. Og hvis alle kunne begynne å vurdere selv hva som passet best etter eget ønske hadde det blitt kaos, funker best når f.eks alle kjører på samme side av veien :p

Lenke til kommentar
Til dere som vil kjøre med kurve- /tåkelys. Hvorfor ikke bare akseptere loven. Dere skriver at det er kult. Hvis dere ikke kan argumentere bedre så synes jeg dere kan holde kjeft og akseptere loven. Politet er ikke pålagt å leite fram boka for å vise dere paragrafen. Og skulle politet bruke tid på å vise alle lovbrytere paragrafer, så synes jeg dem bruker resurene sine feil. Alle burde få bot for å kjøre med feil lysbruk. For loven er der med en hensikt som flere her i dette forumet har prøv å forklare. Og hvis du absolut vil lese loven, så finner du den her http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#15

 

FOR 1986-03-21 nr 747: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). § 15. Bruk av lys punkt nr 5. "Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. "

 

Det er ikke så vanskelig å finne fram til lover og paragrafer bare du prøver litt. Tok med 5 sekunder.

 

Hilsen Yrkessjåfør.

8303700[/snapback]

 

Den paragrafen har de der "Kule" med tåkelys allerede sett og skjønt. Men den de nå vil ha er den som sier at det er ulovlig å bruke tåkelys på natten. For der har jeg ikke funnet noen paragraf.

Lenke til kommentar

Da har vegvesenet fått eposten jeg sendte, karnsje jeg får svar i.l av dagen (Om de ikke har tatt påskeferie da.) :)

 

 

Vi bekrefter mottatt e-post, denne er videresendt Sortland trafikkstasjon for besvarelse.

 

Med hilsen

Torhild Lind Olufsen

 

Seksjon: Intern service

Postadresse: Statens vegvesen Region nord, Dreyfushammarn 31/33, 8002 BODØ

 

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: SVV No Reply (Ikke Svar)

Sendt: 3. april 2007 21:04

Til: Firmapost-Nord

Emne: Post til Region nord

 

 

Fornavn: xxxxxx

Etternavn: xxxxx

Gateadresse: xxxxx

Postnr: xxxxx

Poststed: xxxxx

Telefonnr: xxxxx

E-post: xxxxx

Melding: Hei!

 

Jeg har skrevet en guide i riktig lysbruk i forumet på amotor.no som er laget ved hjelp av gjellende regler og uttalelser fra offisielt hold. Men i visse bilmiljøer i norge har det blitt stilt spørsmål ved ulovligheten ved bruk av tåkelys som kjørelys etter mørkets frembrudd, det finnes pr i dag ingen paragraf i kjøretøyforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks som sier at tåkelykter ikke kan brukes som kjørelys etter mørkets frembrudd, men flere ganger i media har det vært uttalt fra både UP og Vegvesenet at  tåkelys kun kan benyttes som kjørelys på dagstid. Det nåverende regelverket gir stort rom for tolkning på dette punktet, så mitt spørsmål er: Hvilken pargraf/lovverk er dere har benyttet som sier at tåkelys kun kan benyttes som kjørelys på dagtid og /ev. er dette regelverket tilgjengelig for allmenheten?

 

/Slutt

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke tåkelys i mørket på veier uten gatelys. Men på veier med gatelys forbeholder jeg meg retten til å bruke disse lysene, til noen viser meg en paragraf som sier det er forbudt etter mørkets frembrudd.

 

Synsing og meninger er for meg irellevant.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke tåkelys i mørket på veier uten gatelys. Men på veier med gatelys forbeholder jeg meg retten til å bruke disse lysene, til noen viser meg en paragraf som sier det er forbudt etter mørkets frembrudd.

 

Synsing og meninger er for meg irellevant.

8332799[/snapback]

Hehe. "Forbeholder meg retten til" er vel synsing og mening på høyt plan ;)

 

I lovdata står det heller ikke direkte noe om at du kan kjøre med park/tåkelys om dagen. Men det kommer kanskje under punkt 5 hvor de kunne ha føyd til at tillat hjelpelys (=park/tåkelys) er tillatt i dagslys siden det er slik UP tolker det.

 

De fleste har sikkert lest noen av de utallige artikler bl.a denne i VG hvor det er ganske greit forklart hvordan politiet tolker loven.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Mulig det ikkje står rett fram i lovverket, men når UP tolker paragrafen sånn at det er ulovleg så må du føye deg etter loven. Ingen kan hindre deg i å kjøre med grøftelys, politiet kan gje deg bot, men du kan kjøre så mykje du vil.

Lenke til kommentar
I lovdata står det heller ikke direkte noe om at du kan kjøre med park/tåkelys om dagen.

8333117[/snapback]

I kjøretøyforskriften står det at park+tåkelys er tillatt som kjørelys. Og i forskriften du viser til skal godkjent kjørelys alltid være tent ved kjøring

Lenke til kommentar

Kjørelys og nærlys er ikke det samme ;)

 

ECE reglemanget sier at kjørelys er der for å øke bilens synlighet og er ikke ment på å erstatte bilens nærlys.

 

Sitat fra ECE Regulativ No. 48

 

2.7.25. "Daytime running lamp" means a lamp facing in a forward direction used to make the vehicle more easily visible when driving during daytime;

 

6.19.7. If installed, the daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for the engine to operate. It shall be possible to activate and deactivate the automatic switching ON of daytime running lamps without the use of tools. The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals.
Lenke til kommentar

Dette vet du helt sikkert, men man kan ikke bruke BARE nærlys når man er ute og kjører. Parklys skal også være tent og kombinasjonen nærlys+parklys er definert som KJØRElys i Norge...

 

DRL og norske kjørelys er ikke samme sak. Det står i kjøretøyforskriften at en bil skal ha kjørelys.

Lenke til kommentar
Dette vet du helt sikkert, men man kan ikke bruke BARE nærlys når man er ute og kjører. Parklys skal også være tent og kombinasjonen nærlys+parklys er definert som KJØRElys i Norge...

8333600[/snapback]

 

Ja og jeg tar det for gitt at du er klar over at jeg er klar over det, og derfor ser jeg ikke helt poenget med å bringe dette fram, er ikke det som er problemstillingen heller.

 

 

DRL og norske kjørelys er ikke samme sak. Det står i kjøretøyforskriften at en bil skal ha kjørelys.

8333600[/snapback]

 

Jo det er det samme, eneste forskjellen er at det er frivillig i europa og et påbudt i skandinavia. Kjørelys/DRL= same shit.

Lenke til kommentar
Men det kommer kanskje under punkt 5 hvor de kunne ha føyd til at tillat hjelpelys (=park/tåkelys) er tillatt i dagslys siden det er slik UP tolker det.

 

De fleste har sikkert lest noen av de utallige artikler bl.a denne i VG hvor det er ganske greit forklart hvordan politiet tolker loven.

8333117[/snapback]

 

Nå må du huske at hvordan "man tolker loven" ikke er noen fasit. Forskjellige politifolk tolker loven ulikt på forskjellige ting, og da er det jo noen av de som tar feil, selv om de er i politiet.

 

Husk også at det er svært vanlig at både tingretten og lagmannsretten ofte tolker lover feil, som blir overprøvd og rettet på i høyesterett.

Lenke til kommentar
Burde ikke da sjåføren av bilen vurdere hva som gir han/hun tilstrekkelig synsfelt? Eller burde politibilen som kommer imot, eller politimannen som står på kontrollposten vurdere dette?

8304491[/snapback]

 

Jeg skjønner jo selvsagt at du bare er ute etter å kverulere litt, og det er jo lov ;) Men å påstå at det skal være opp til sjåføren selv å tolke lover og regler er jo en smule spesielt må jeg innrømme. Det er politimannen på kontrollposten eller i politibilen som kommer imot som vurderer dette når det gjelder andre trafikale forseelser, så hvorfor ikke når det gjelder utilstrekkelig eller feil lysbruk?

 

Ærlig talt synes jeg det beste vil være om du kan kjøre rundt med lyskombinasjonen din på kvelds- og nattestid, bli stoppet av politiet, og få en fruktbar diskusjon med dem som tross alt skal tolke og håndheve de lover og regler som finnes, i stedet for å sitte her på forumet og benekte andre nettsiders lovtolkninger, og etterlyse en paragraf som ikke finnes.

 

Lykke til, og gi oss gjerne en tilbakemelding på hvordan det gikk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Du kan få tilbakemelding allerede nå, da jeg har pratet med politiet om dette tidligere. De tjenestemennene jeg har møtt og spurt etter å ha blitt stoppet i rutinekontroller mente ikke det var grunnlag for å gi meg forelegg for feil lysbruk selv om jeg brukte kombinasjonen park+tåkelys en sen natt i sentrum.

 

Du har vel ikke inntrykk av at jeg kjører med park+tåkelys på uopplyste øde landeveier? Med en gang jeg føler at jeg ikke ser godt nok (eks. gatebelysningen slutter eller ikke virker) så er det på med park+nærlys.

Lenke til kommentar
Du kan få tilbakemelding allerede nå, da jeg har pratet med politiet om dette tidligere. De tjenestemennene jeg har møtt og spurt etter å ha blitt stoppet i rutinekontroller mente ikke det var grunnlag for å gi meg forelegg for feil lysbruk selv om jeg brukte kombinasjonen park+tåkelys en sen natt i sentrum.

 

Du har vel ikke inntrykk av at jeg kjører med park+tåkelys på uopplyste øde landeveier? Med en gang jeg føler at jeg ikke ser godt nok (eks. gatebelysningen slutter eller ikke virker) så er det på med park+nærlys.

8344599[/snapback]

 

Aha, så de mente at kombinasjonen kunne brukes når som helst? Da er jo saken biff da. Jeg har derimot en bekjent som ble stoppet med denne lyskombinasjonen en sen kveld i sentrumsnære områder (opplyst med gatelys), og han fikk i alle fall en advarsel om at "neste gang vanker det bot". Slik må det nødvendigvis være når hele lovverket stort sett baserer seg på utøvelse av skjønn.

 

Og hva gjelder dine kjørevaner så har jeg absolutt ikke noe som helst inntrykk av noe som helst, men takk for informasjonen anyway :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...