birdie88 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Argumenter mot: 1. Grøftelys lyser opp det området rett foran bilen ekstra, dermed får ikke øyet tilstrekkelig med mørke til å forstå at det skal "skifte" til nattsyn. Dette resulterer til at siktstrekningen til fører blir kortere. 2. Andre trafikanter blendes, spesielt ved våt kjørebane. Lyset reflekteres i asfalten. 3. Det ser ikke kult ut. 4. Det er ulovlig å gjøre det. Argumenter for: ...? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Når det er mørkt ja. En annen ting når det er lyst ute. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jeg er enig i alle argumentene dine bortsett fra nr. 3. Det ser faktisk kulere ut med grøftelysene påslått. Kommer litt ann på bilen sef. men har du en bil av typen 97 mod. Mazda 323 (gullfarget) så ser det bare litt rart ut, men har man en bil som feks. meg, med Adaptive Bi-Xenon lykter og grøftelys med Høen Xenon-look pærer ser det ganske så kult ut. fronten blir liksom litt mer "sinna" med grøftelys påslått. Men... slike ting er det komplett umulig og få inn i hodet på noen som IKKE har grøftelys og som IKKE bruker bilen til annet enn transportmiddel. Er man over middels bilentusiast (som feks. meg) så like man slike ting. Er man ikke, så vil man aldri forstå det. Men jeg er sef. enig i de andre argumentene dine! for all del! Men det ser tøft ut. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 "5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for." Her kan man jo tolke det som at man ikke kan bruke kurvelys som nærlys i mørket, fordi det kun skal brukes til det det er laget for, men samtidig så kan man jo si også at kurvelys ikke kan brukes i dagslys siden de ikke er beregnet på det. Kjørelys\nærlys på dagen hjelper uansett ikke på sikten for føreren, kun for at andre skal se deg lettere, så sånn sett så vil jo tåkelysene ha samme funksjon, men i mørket lyser nærlysene opp et større\annet område enn det tåkelysene gjør, varierer selvsagt fra bil til bil hvor gode tåkelysene er. 8297945[/snapback] Men er tåkelys definert som "hjelpelys"? Tåkelys og parklys er definert som "kjørelys lenger opp i loven. Jeg ser for meg at hjelpelys er svære tusenmetringer eller ekstra ryggelys/arbeislys osv osv. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Nå ba ikke jeg om argumenter MOT tåke-/kurvelys. Jeg ba om paragrafer som forteller at det ikke er lov å bruke disse i mørket. "5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for." Holder ikke, da det er lovbestemt at disse lysene kan brukes som påbudte kjørelys. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Beklager at jeg ordla meg litt dårlig. Jeg etterlyser også paragrafer/lover. Men så langt har ingen forumbrukere, eller polititjenestemenn, jeg har snakket med klart å hoste opp noe slikt. Lenke til kommentar
Blue Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Bare for å opplyse dere som ikke vill godta lovbestemelsene, så er det store muligheter for å bli 2500 nkr fatigere med feil lysbruk, tenk på det neste gang dere skall ut å tøffe dere med råne bilene hehe Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Bare for å opplyse dere som ikke vill godta lovbestemelsene, så er det store muligheter for å bli 2500 nkr fatigere med feil lysbruk, tenk på det neste gang dere skall ut å tøffe dere med råne bilene hehe 8300244[/snapback] Hehe... jeg er på langt nær noen råner, men 2500 kr. skal jeg alltids klare og hoste opp Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Bare for å opplyse dere som ikke vill godta lovbestemelsene, så er det store muligheter for å bli 2500 nkr fatigere med feil lysbruk, tenk på det neste gang dere skall ut å tøffe dere med råne bilene hehe 8300244[/snapback] Da får du pinadø hoste fram den loven der det står at tåkelys+parklys (kjørelys) er forbudt å bruke når det er kveldstid Lenke til kommentar
Blue Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Bare for å opplyse dere som ikke vill godta lovbestemelsene, så er det store muligheter for å bli 2500 nkr fatigere med feil lysbruk, tenk på det neste gang dere skall ut å tøffe dere med råne bilene hehe 8300244[/snapback] Da får du pinadø hoste fram den loven der det står at tåkelys+parklys (kjørelys) er forbudt å bruke når det er kveldstid 8300300[/snapback] No sa vell ikke jeg noe spesefik lysbruk, bare ulovlig lysbruk....et godt råd....tell til ti før du slenger fingeren på send :!: Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Et godt råd fra meg også. Hvis du skal ha fram et saklig argument/tips så hjelper det ikke å slenge på "tøffe seg i rånebilene" på slutten... Hva hadde du forventet? Lenke til kommentar
Blue Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Et godt råd fra meg også. Hvis du skal ha fram et saklig argument/tips så hjelper det ikke å slenge på "tøffe seg i rånebilene" på slutten... Hva hadde du forventet? 8300727[/snapback] Alvor med litt humor, kansje. men jeg sa fremdeles ikke noe om hvilket lysbruk, bare ulovlig lysbruk. Å ja det med råneibler holder jeg fast ved, di har i al hovedsak ikke riktig lysbruk der jeg kommer fra Desuten er 2500 det faktiske forhold i følge bøtesatsene Endret 3. april 2007 av Blue Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Det finnes ingen lov som eksplisitt forbyr tåkelys etter mørkets frembrudd, men det trenger ikke bety at et slikt forbud ikke er legitimt. Det er heller ikke direkte forklart i lovverket at man ikke får lov til å kjøre med høyrefoten på dashbordet, men politiet vil sannsynligvis straffe deg for brudd på HAV-regelen om de ser det. Rettsvesenet kan tolke loven slik at du ikke har lov til det, og da har du ikke så mye du skulle ha sagt. Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Bare for å opplyse dere som ikke vill godta lovbestemelsene, så er det store muligheter for å bli 2500 nkr fatigere med feil lysbruk, tenk på det neste gang dere skall ut å tøffe dere med råne bilene hehe 8300244[/snapback] Da får du pinadø hoste fram den loven der det står at tåkelys+parklys (kjørelys) er forbudt å bruke når det er kveldstid 8300300[/snapback] Jeg har ikke funnet en lov men har funnet et "intervju" med UP-sjef Odd Reidar Humlegård (han og hans folk er de som gir bøter så de må da vite hva som er lov og ikke? uansett så er det de som bestemmer) http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=138849 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Bare for å opplyse dere som ikke vill godta lovbestemelsene, så er det store muligheter for å bli 2500 nkr fatigere med feil lysbruk, tenk på det neste gang dere skall ut å tøffe dere med råne bilene hehe 8300244[/snapback] Da får du pinadø hoste fram den loven der det står at tåkelys+parklys (kjørelys) er forbudt å bruke når det er kveldstid 8300300[/snapback] Jeg har ikke funnet en lov men har funnet et "intervju" med UP-sjef Odd Reidar Humlegård (han og hans folk er de som gir bøter så de må da vite hva som er lov og ikke? uansett så er det de som bestemmer) http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=138849 8301830[/snapback] Det er nok ikke UP som bestemmer. Du må skille mellom lovgivnede organ, og utøvende organ... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Har jeg forstått det rett at "grøftelys" er det samme som kurvelys? I tilfelle, sjekk dette: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...60321-0747.html §15.5 Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 E-post sendt til UP og Vegvesnet, med forespørsel om hvilken lovparagrafer /ev forskrift de legger til grunn i sine uttalelser om at tåkelykter er ulovlig etter mørkets frembrudd. Så da får vi se hva slaks regelverk de legger til grunn. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 heile denne diskusjonen er daufødt spør du meg. ja tåkelys er tøft, men når du kjører på en person midt på natta fordi du kun brukte tåkelys eller du blir påkjørt fordi den du møter ikkje ser anna enn et helvetes lys fordi du har på både tåkelys og nærlys er det ikkje så tøft lenger. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Nå ba ikke jeg om argumenter MOT tåke-/kurvelys. Jeg ba om paragrafer som forteller at det ikke er lov å bruke disse i mørket. "5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for." Holder ikke, da det er lovbestemt at disse lysene kan brukes som påbudte kjørelys. 8299693[/snapback] Nå har kjørelys og nærlys 2 forskjellige regelverk, men regelverket for kjørelys sier ikke noe annet en at kjølelysene skal automatisk slås av når nærlys slås på. Når det finnes bøtestatser for missbruk av tåkelys/kurvelys, så må de også ha hjemmel i loven for dette. Får se hva jeg får til svar fra de respektive partene. Lenke til kommentar
ArildNor12 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Til dere som vil kjøre med kurve- /tåkelys. Hvorfor ikke bare akseptere loven. Dere skriver at det er kult. Hvis dere ikke kan argumentere bedre så synes jeg dere kan holde kjeft og akseptere loven. Politet er ikke pålagt å leite fram boka for å vise dere paragrafen. Og skulle politet bruke tid på å vise alle lovbrytere paragrafer, så synes jeg dem bruker resurene sine feil. Alle burde få bot for å kjøre med feil lysbruk. For loven er der med en hensikt som flere her i dette forumet har prøv å forklare. Og hvis du absolut vil lese loven, så finner du den her http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#15 FOR 1986-03-21 nr 747: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). § 15. Bruk av lys punkt nr 5. "Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. " Det er ikke så vanskelig å finne fram til lover og paragrafer bare du prøver litt. Tok med 5 sekunder. Hilsen Yrkessjåfør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå